Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Frågor ang. Avtal om jakträttsupplåtelse

Featured Replies

Publicerat

Har eventuellt ett arrende på gång. Är nuvarande jaktlaget (4 pers) och några nya som går ihop för att få en större mark. Nu är det inte jag som håller i trådarna men jag vill gärna ha lite koll. Nuvarande avtalet är typ ett handslag och det gäller ganska små pengar. Men nu är det en ny markägare och beloppet kommer vara 6-siffrigt.

Frågor som dykt upp såhär långt:

Duger Jägareförbundets standardavtal? Finns det nåt man behöver lägga till ta bort?

Hur gör man, när man som jag inte är den som sköter avtalsskrivandet, för att få sina rättigheter? Vi är ingen klubb eller liknande i dagsläget, gäller det då att alla namn ska finnas i avtalet?

Tänker även på en sak som tornbygge, passröjning och liknande. Som jag fattar det så är utgångspunkten att allt sånt ska godkännas av markägaren. Kan man skriva bort en sån sak och isåfall har nån en vettig avtalsmässig formulering. Tycker det verkar drygt att be om lov så fort lite grenar ska bort...

Helt OK att inte svara på allt, all input tas tacksamt emot. Tips på hur man gör för att alla inblandade ska kunna känna sig trygga och nöjda.

Publicerat

Se till att få de på minst 3 år gärna 49.

S.

Publicerat

Skrev på för ett Arrende för några veckor sedan och där frågade jag markägaren om det var okej med att röja björksly tjära träd åtla osv osv . Markägaren själv ville skriva långsiktigt men vi kom överens om ett år till en början. Vi använde oss av jägarförbundets kontrakt.

Publicerat

med ettårskontrakt är det lättare vid uppsägning av kontraktet. skriver ni på längre period (vilket jag rekommenderar) är juridiken lite tyngre och och det är inte lika lätt att bli uppsagd.

jägarförbundets avtal duger. stryk det som inte är aktuellt för er och fattas något lägger ni till det i avtalet.

kan inte svara på hur det verkar med om en skriver på eller om ni ska skriva på allihop (här är det bara jag som har skrivit på).

Publicerat

Vet inte alls vad som står i sjf:s avtal men helt klart är att man bör reglera passröjning, fodring och annat som kräver markägarens tillstånd. Är det en markägare som har dålig koll på jakt blir det så klart särskilt viktigt att ta upp för att alla ska ha samma förväntningar.

Publicerat

Bäst relation får man via ett-årsavtal enligt mitt sett att se, man skall ha klart för sig att man låser sig själv i ett längre avtal också . Då gäller 6 månaders ömsesidig uppsägning av avtal, även när det sägs upp för omförhandling.

Använd kpi år för år och kom överens om omförhandling var 5e år.

Att först bilda en jaktklubb rekommenderas, efter det tecknar ordföranden i jaktlaget avtalet i egenskap av just ordförande. Står en enskild person på avtalet kan det leda till tråkigheter den dag man inte längre är överens.

Publicerat

Amen!

Publicerat
  • Författare

Tack för era kommentarer. Får nog veta hur det blir i helgen. Men om jag ska va med så lär jag jobba för att det blir en jaktklubb med ordentliga stadgar så alla vet sina rättigheter och skyldigheter.

Publicerat

Så har ni lite olika tipps på jaktklubbsstadgar? En kompis kompis köpte precis 600hektar prima jaktmark. En annan kompis bor på knappt 10 hektar insprängt i den marken. Jag har anledning att tro att det bildas jaktklubb om ca två år...

Publicerat

Jägareförbundets stadgemall är bra för bildande av jaktklubb,klipp och klistra. Däremot finns bättre mallar än deras för själva jaktupplåtelsen.

Publicerat

Det finns i alla fall definitivt mallar som är bättre för markägaren, eftersom de begränsar jakträttshavarens handlingsfrihet... :cool:

Publicerat

Jo precis så är det, nån dag fattar ni också att det krävs two to tango. Att mygla sig till fördelar blir aldrig bra utan en uppgörelse måste alltid vara transparent och till fullo accepterad och förstådd av båda parter. Så skapas ett långsiktigt och lyckligt giftermål.

Publicerat
  • Författare

Blev inget för oss den här gången. Priset blev orimligt högt. Över 250kr/ha/år då gav vi oss. Så är det när Sthlm ligger för nära och motorvägen ligger alldeles bredvid.

Publicerat

Nå, då är vi ju i alla fall överens om att vår mall ger jägaren en bättre deal MKJ. Och även inom den dealen finns det ju inget som hindrar att man i gott samförstånd kommer överens om exempelvis krav på skyddsjakt om så krävs osv. 

Här myglas för övrigt ingenting. Vad jag minns från vår analys så ansåg vi däremot att LRF:s mall eventuellt inte ens var laglig, eftersom man vägrade överlåta jakträtten formellt utan bara kallar det för en nyttjanderätt.

Publicerat

Nå, då är vi ju i alla fall överens om att vår mall ger jägaren en bättre deal MKJ. Och även inom den dealen finns det ju inget som hindrar att man i gott samförstånd kommer överens om exempelvis krav på skyddsjakt om så krävs osv. 

Här myglas för övrigt ingenting. Vad jag minns från vår analys så ansåg vi däremot att LRF:s mall eventuellt inte ens var laglig, eftersom man vägrade överlåta jakträtten formellt utan bara kallar det för en nyttjanderätt.

Lästips: JB 7 kap. 3 §. Jakträtten är upplåten en nyttjanderätt. 

Den jag själv använder har passerat Nils Larsson på Setterwalls godkännande, googla honom och kalla mig för all del oseriös efter det om du vill. LRFs mall är tillverkad av Lars-Göran Svensson m.fl, inte helt vilsen i avtalsfrågor heller.

Ni är så förbannat skitnödiga att ett avtal ska kunna innehålla en tillstymmelse till krav på nyttjanderättshavaren, tror ni att ni gör era medlemmar en tjänst? 

http://www.jaktojagare.se/kategorier/debatt/enbart-fastighetsagaren-ager-jaktratt/

Publicerat

Så så, det var du som började hänvisa till mygel...

Japp, det konstiga blir när markägare upplåter nyttjanderätten, men samtidigt behåller jakträtt.

Det får jag bevis varje dag på att vi gör.