Publicerat November 4, 200619 yr Har ni äldre jägare märkt om det förekommer nå beteendeförändringar hos Tjädrarna och Orrarna i era landsdelar? Anpassat sig till skövlad miljö, Bytt skogsmiljö osv? Vad har era tjädertuppar för vikt? Jag misstänker att fåglarna här i norr inte når samma vikter. Dom fullvuxa Tjäder tupparna(3st) vi skjutit -06 legat på 3,5-4 kg. Tror inte att dom där 5kg+ finns här.
Publicerat November 4, 200619 yr De två ungtuppar jag fått i år har legat på 3,2kg båda två! Vet att en väns sambo sköt en gammeltupp där bröstet var som en fotboll, sa han, men vikten glömde jag fråga om. Lät dock stort!?!
Publicerat November 5, 200619 yr De två ungtuppar jag fått i år har legat på 3,2kg båda två!Vet att en väns sambo sköt en gammeltupp där bröstet var som en fotboll, sa han, men vikten glömde jag fråga om. Lät dock stort!?! men sen är ju jägare och fiskare just den grupp som kan ljuga bäst också
Publicerat November 5, 200619 yr Ok, men det finns ju fotbollar i olika storlekar Men om det gäller en 5'a så är de ingen liten jävel
Publicerat November 5, 200619 yr Jag har inte sett någon förändring på vikterna under dom 18år jag jagat. Sen är det så att 95% av gammeltupparna väger mellan 4,2-5,0 så tuppar över 5kilo är rätt ovanliga.
Publicerat November 5, 200619 yr Ok, men det finns ju fotbollar i olika storlekar Men om det gäller en 5'a så är de ingen liten jävel Ska undersöka saken närmre! Nämner han badbollar så lägger jag ner undersökningen ;D
Publicerat November 5, 200619 yr Jag har märkt skillnad såtillvida att tjädrarna försvinner med skogen men återkommer när ungskogen börjar bli ~30 år och stannar sedan där. Orrarna flyttar in när skogen är knappt manshög. En annan skillnad som jag inte vet är bra eller dålig är att skogshönsen samlas i onödigt höga tätheter längs de förb. skogsbolagens alla grusvägar året runt. Spelplatserna som man tycker borde förstöras har jag märkt flyttar en liten bit och sen när skogen börjar komma tillbaka gör tupparna det med. De senaste åren har halten tjäderhönor varit extrem. I år har jag sett flera hundra tjäderhönor och 14(!!!) tjädertuppar. Rykten gör gällande att tupparna är känsligare än hönorna i kycklingstadiet, så jag antar att det inte är någon betydande förändring. Men när man tänker på det verkar det märkligt med en sådan extrem snedfördelning. Jag minns en gång i värlen då ryssflockarna fortfarande fanns och över 50 tjädertuppar i topp samtidigt inte var helt ovanligt. Vart sjutton är de nu ???
Publicerat November 5, 200619 yr Nämner han badbollar så lägger jag ner underökningen ;D Haha, det gör du nog rätt i Kan tuppar para sig med flera hönor samma år tro? Stingerblade: Var i vilken landsdel jagar du i?
Publicerat November 5, 200619 yr Stingerblade: Var i vilken landsdel jagar du i? Västerbottens inland. Mark ett en bit utanför Fredrika och mark två en bit utanför Sorsele.
Publicerat November 5, 200619 yr Vad har era tjädertuppar för vikt? Jag misstänker att fåglarna här i norr inte når samma vikter. Dom fullvuxa Tjäder tupparna(3st) vi skjutit -06 legat på 3,5-4 kg. Tror inte att dom där 5kg+ finns här. I Härjedalen finns (fanns ;D) det tuppar över 5 kg....men jag är ingen erfaren tjäderjägare så jag ska inte säga huruvida det är vanligt eller inte, men jag har hört att det är ovanligt. Men det finns nog några kvar även i norr....
Publicerat November 5, 200619 yr Jag misstänker det där med Tjädrarnas storlek har med göra att dom är av olika raseryper av Tjäder, har läst på jägareförbundets hemsida(om jag minns rätt) att det finns 10-15 olika Tjäder raser i världen. I Ryssland ska du ju tydligen finnas Tjädrar stora som svanar
Publicerat November 6, 200619 yr Kan årstiden ha koppling till vikten? Övriga arter väger ju oftast mer på sensommaren/hösten och tjockar på sig lite inför vintern ;D. Då borde tjädern väga mer tidigt på vintern och mindre för var dag som går efter jul.......eller räcker skogens träd till att föda alla tillräcklligt ??? Tänker bara högt......