Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

laddverktyg i 9,3

Featured Replies

Publicerat

Jag planerar att köpa nytt laddverktyg i kalibern 9,3x62.

Vad skall man köpa? Var inne på "Vapex" hemsida och tittade på utbudet. Jag tror att RCBS är ett bra verktyg men nu då jag ser att det är det billigaste blir jag tveksam.

Vapex har;    Redding för 885 kr,    RCBS för 368 kr,        Hornody för 748 kr,          Lyman för 400 kr

Finns det någon som har erfarenhet av dessa som kan rekommendera något?

Publicerat

Jag kör med Hornady i 9,3x57 och dom funkar bra. Jaguargruppen (bl.a Torsbohandels), säljer Hornadyverktyg billigt (475kr)

Publicerat

Jag har lite utrustning från Hornady sedan tidigare våg, krutdoserare m.m. deras grejor duger också.

Ser att det finns verktyg både för helkalibrering samt endast halskalibrering. Jag har inte provar verktyg som endast kalibrerar hylshalsen. Är det att föredra eller...

Publicerat

Kör du med helkalibrering, halskalibrering är det väl mest bänkskyttarna som håller på med. :)

Publicerat

Bänkskjytte håller inte jag på med. Är mer intresserad av att ha ett snabbt andra skott. Patronerna blir kanske lättare att repetera in om de helkalibreras men det är väl lite mer jobb.

• 1 month later...
Publicerat

Jag har ett RCBS och det funkar...

Publicerat

Jag kör med RCBS till min 9,3*62 och tycker det funkar perfekt.

Mvh Janne

• 3 months later...
Publicerat

Ok, tack för att ni delar med er ar era erfarenheter. Nu har jag beställt ett nytt RCBS-verktyg på Vapex. Bad dem lägga i en låda av Normas 15g helmantelkulor också.

Nu blir det att ladda lite övningspatroner inför sommarens övningar...det går inte att leva på gamla meritet.

Läser just Normas laddtabeller, de anger (55-57,9gr) eller n202 (57-59,9gr) krut. Har det någon betydelse vilket man väljer? Vad tror ni?

Sedan tänker jag ladda upp lite nya jaktpatroner också i samma kulvikt 15g (232gr). Är det någon som har erferenhet av någon bra kula för älgjakt att rekommendera?

• 2 months later...
Publicerat

Norma Oryx är alltid en trevlig jaktkamrat. Testa både 15 och 18,5 gram. Jag har laddat mycket med 18,5 grammarna, och de har aldrig felat eller tappat bondningen. Jag har några bra data till min Blaser 9,3x62 som jag kan återkomma med om du vill.

Publicerat

Vi har lite olika fabrikat i vår laddbod men alla kalibreringsverktyg är RCBS.Har funkat alltid

Publicerat

Jag kör med rcbs helkalibrering o kulisättare,Redding neck die när jag skjutet en gång med ny hylsa.

Mvh.

• 1 month later...
Publicerat
Jag planerar att köpa nytt laddverktyg i kalibern 9,3x62.

Vad skall man köpa? Var inne på "Vapex" hemsida och tittade på utbudet. Jag tror att RCBS är ett bra verktyg men nu då jag ser att det är det billigaste blir jag tveksam.

Vapex har;     Redding för 885 kr,     RCBS för 368 kr,         Hornody för 748 kr,          Lyman för 400 kr

Finns det någon som har erfarenhet av dessa som kan rekommendera något?

Jag har de flesta fabrikat och t o m det billigaste (LEE) funkar bra men det är lättare att få ett riktigt bra resultat med dyrare verktyg. Själv föredrar jag Hornadays verktyg, speciellt deras utformning av tändhattsutstötaren är bra.
Publicerat

Kör med RCBS-verktyg samt Lapua Mega 18,5 g i min "9,3". Båda komponenterna har fungerat bra. Framförallt en fördel att Megan är så pass billig att den fungerar både till övning och jakt, annars kan det lätt bli lite jobbigt om man har en dubbelstudsare ::)

Raggarö