Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Söka licens luftgevär för skyddsjakt.

Featured Replies

Publicerat

En tanke runt processen för att söka licens på luftgevär tillsammans med ljuddämpare för skyddsjakt. Jägarexamen är avklarad men inte några mer studier i ämnena djurvård eller skogsvård.

Som jag har förstått tanken så gäller NV's direktiv, minst kal .22 och 180 m/s med expanderande kula enligt NFS 2002:18

När jag läst hur det brukar gå till med licensansökan för ovan så är det helst 3 st intyg(för att inte få en platsbunden licens) från presumtiva uppdragsgivare där dessa intygar behovet av tjänsterna tillsammans med licensansökan. Då är detta en vapenlicens enligt gängse premisser kan jag anta. Nu är det dock så att jag inte känner 3 st lantbrukare för ändamålet.

Om det nu är så att jag vill söka ovan licens utan att ha erfoderliga intyg och hänvisa till att jag kan komma att starta eget företag för att erbjuda 'jakt och service härtill'.

Kan jag söka licenser för luftgevär och tillhörande ljuddämpare i förväg hos polisen, med hänvisning att jag kan komma att starta ett eget företag och räkna med ett positivt besked från polisen enligt NFS 2002:18?

Varför jag frågar är att jag blivit varslad om uppsägning pga arbetsbrist och kan komma in på tanken att starta ett eget företag just för att erbjuda tjänster enligt NFS 2002:18. Ljuddämparen är för att kunna verka inom djurbesättningar där högljudda smällar inte är önskvärda, som just ett avsett PCP luftgevär kan avge.

Sedan så har jag blivit inspirerad av Hippens och Mad Mikes garderober och berättelser om kaniner mitt i natten i Stockholm. Men att komma ifråga för dessa uppdrag är säkert annan historia med seriösa mutor som chips till ovan nämnda :yes:

Publicerat

Luftvapen för jakt är som alla andra jaktvapen - de ingår i garderoben för jaktvapen och ska motiveras om det är ett femte eller sjätte vapen. Egentligen ska inte behovsprövningen vara hårdare än för andra vapen - det är ju en annan sak att man endast får använda vapnet under vissa förutsättningar som är mer begränsade än för andra vapen.

Ljuddämparen blir dock väldigt svår att få licens på eftersom den fria tillämpningen gäller endast kulgevär klass 1-2. Har man dokumenterad hörselskada kan man få licens på övriga vapen, men endast kommunala skyddsjägare brukar få dämpare för klass 4. Sannolikt tillämpas samma regler för luftvapen - du måste i vart fall ha en väldigt bra motivering och om du inte ens påbörjat en verksamhet är det nog lönlöst att försöka.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.