Publicerat November 5, 200619 yr Hejsan. Nu går jag i funderingar på att på allvar byta ut min 6,5:a och kommer kanske med största sannolikhet byta den mot en Ruger no1. Men då har jag lite frågor, i och med att jag vid det här laget har börjat känna mig själv ganska bra inom mitt tänkande och handlande med vapen. Jag är inne på att köpa en Ruger no1 Helstock i 243win och testa. Men 243:an är ju ingen rolig och spännande patron enligt mig och jag tror personligen att jag kommer tröttna snabbt på den! Men går det då att brotcha om den till en 6x47 eller liknande? alltså passar blocket för alla patroner eller behövs blocket också bytas? Går det att korta pipan och brotcha om den + slå ny gänga? Alltså sammantaget. Går det att få in en fin liten vildkissa i en Ruger 1:a för inte allt för dyra pengar, och går det få en fin kaliber att passa i den redan ditsatta pipan med ombrotchning och ny gänga bara? Med vänliga hälsningar från en undrande och väldigt nyfiken Jocke MVH/Jocke
Publicerat November 5, 200619 yr Varför inte satsa på en 6x57 eller som den egentligen heter 6mm remington,då borde du inte behöva vare sig korta pipan eller göra nya gängor. Blocket är ett och samma för alla patroner. /Micke
Publicerat November 5, 200619 yr Varför inte satsa på en 6x57 eller som den egentligen heter 6mm remington,då borde du inte behöva vare sig korta pipan eller göra nya gängor.Blocket är ett och samma för alla patroner. /Micke Det är sant Micke! Men gillar inte att elda för kråkorna så att säga. Bössan kommer att andvändas för rå och neråt, varför då gnöla i så himla mycket krut? jag vill ha lite knall, lite rekyl (så man kan ligga i alla möjliga och omöjliga ställningar och skjuta) och ovanpå detta helst så lite köttförstöring som möjligt, detta beror dock mest på kulvalet. Då känns 6mm Remington lite för bra, lite som att elda för kråkorna om du förstår? En liten, fin och harmonisk patron som levererar allt det ovan nämda hade inte varit fel Men det blir väll att jag börjar med 243win i alla fall och ser vad jag tycker om den MVH/Jocke
Publicerat November 5, 200619 yr jag vill ha lite knall, lite rekyl (så man kan ligga i alla möjliga och omöjliga ställningar och skjuta) och ovanpå detta helst så lite köttförstöring som möjligt, detta beror dock mest på kulvalet. Märkligt ;D hade jag inte vetat bättre så kunde man satt en tusing på att det är .223rem du beskriver Tänk bara på att du håller dig till hylsor med samma bottenmått om du nu tänker byta kaliber,annars åker du på att byta utdragaren också. Förövrigt så har jag aldrig sett ett rådjur skjuten med .243 som haft mindre köttförstöring än ett skjutet med .223 ;D /Micke
Publicerat November 5, 200619 yr Det är sant Micke!Men gillar inte att elda för kråkorna så att säga. Bössan kommer att andvändas för rå och neråt, varför då gnöla i så himla mycket krut? Men det blir väll att jag börjar med 243win i alla fall och ser vad jag tycker om den MVH/Jocke och hur mycket mera krut drar då en 6mm rem än en 243win då ??? något grain kanske
Publicerat November 5, 200619 yr Märkligt ;D hade jag inte vetat bättre så kunde man satt en tusing på att det är .223rem du beskriver Tänk bara på att du håller dig till hylsor med samma bottenmått om du nu tänker byta kaliber,annars åker du på att byta utdragaren också. Förövrigt så har jag aldrig sett ett rådjur skjuten med .243 som haft mindre köttförstöring än ett skjutet med .223 ;D /Micke Jo visst är det 223rem jag beskriver, fast i en större förpackning, kalibern som börjar att fästas mer och mer intill mig är en kaliber som bygger på en 222magnum hylsa uppneckad till 6mm, nämligen 6x47. Den kalibern är lagom på alla sätt! och den har verkligen tagit mig med storm. Det är bokstavligen en "rådjursslägga" liten hylsa = lite krut. och stor kula i förhållande till hylsan = fin form och utseende. Visst inte så flackskjutande som 223rem och 243win men jag är inte ute efter en flackskjutande kaliber utan jag är ute efter just en liten hylsa, som bidrar till godtagbar rekyl och stor kuldiameter i förhållande till hylsan, det är vad jag vill ha Men 243win få duga så länge ifall jag bytar och hur mycket mera krut drar då en 6mm rem än en 243win då ??? något grain kanske Japp, men jag skrev i första ilägget att jag inte gillar 243win heller som patron och den eldar på lite för mycket för kråkorna den också. Näpp små nätta patroner vill jag ha. MVH/Jocke
Publicerat November 6, 200619 yr Rifle - låter som om du borde köpa en sako till - i 7x33 sako. Den är klass 2 och mindre hylsa i förhållande till kula lär du inte hitta i första taget, i vart fall bland standardkalibrar. Eller så köper du en kilpplauf i 25-35... Eller en Sako Hunter i 6PPC - den är bara 38mm, inte som en lång 47:a... Vill du absolut ha en Ruger 1, vilket inte är helt fel, köp då en 7x57 eller en 45-70. Galet? En långsam bondad .458 kula slår inte sönder mkt på ett rådjur och då kan du dessutom jaga allt vilt på planeten... En 7x57 mjukt laddad med en tung 175gr kula slår inte heller sönder ngt märkbart på ett rådjur, och är ypperlig till hjort och älg.