Jump to content

bulvaner

Recommended Posts

Lite nyfiken på vilka olika bulvaner ni valt att använda er av och testat på såväl:

- gås

- svartfågel

- duva

- änder.

Biltema har ju ett antal olika, någon som använt dessa med gott/dåligt resultat?

För duvor duger det mesta, bara dom inte blir blöta och blänker i solen. För kråka har jag aldrig upplevt att något ickenaturligt funkar så där kör jag med uppstoppade/döda fåglar eller pipa.

Aldrig jagat änder eller gås med bulvaner.

/Markus

Simon.

På gås kör vi fuds som komplettation till sånna flockade skalbulvaner.

På kråkor har vi lyckats bra med flockade kråkor o biltema skator som jag har gjort om till kajor

Duva spelar knappt någon roll, kör med fuds där de inte tar någon plats

//Simon. Fint skare va serru

19Henke94
  • Gås- ett gäng helkropp kanada och grågås från greenhead + 35-45 skal bulvaner av blandad kompott. tycker gässen är mer känsliga för bulvanbilden/gömsle och inte bulvanerna i sig. biltema kanada funkar bra men deras grågås är fel i färgen och funkar iallafall inte bra på gässen hemma.

• Svartfågel så kör jag mest med död fågel som monteras i ställningar. vill man köra med plastbulvaner så är biltemas kråkbulvan en av dom bättre tycker jag. skarpa linjer mellan svart och grått, dom är flockade och rätt i pris, skatbulvanerna är billiga och perfekta att göra om till kajbulvaner om man vill variera bulvanbilden lite.

• duva så tror jag att biltemas funkar bra. dom är med flockade så man slipper solblänk och duvor brukar inte vara så kräsna.

• Änder så kör vi med ett par gamla som är köpta på jaktia märke???? men dom funkar tillräckligt bra för oss iallafall.

har även en batteri driven flapper som vi använder till kråkjakt och duvjakt, funkar riktigt bra och ger rörelse till bulvanbilden, så det kan jag rekomendera!

En liten fråga bara! Hur gör ni om skatbulvanerna? Färg? Eller limmar ni på fjädrar?

Ber om ursäkt för trådkapningen! :)

• 3 weeks later...
19Henke94

En liten fråga bara! Hur gör ni om skatbulvanerna? Färg? Eller limmar ni på fjädrar?

Ber om ursäkt för trådkapningen! :)

skär av stjärten (det som ska föreställa stjärtfjädrarna) sen målar man den antingen som en kaja. eller så tar man en svart strumpa, gör ett litet hål för näbben och trär den över kroppen. det som blir över av strumpan trycker man in i hålet som blev när man skar av stjärten. fördelen med strumpan är att man slipper blänket som kan bli på bulvaner om det är soligt

• Like 1
  • 2 weeks later...
Waidmanns_Heil

Har provat duv och gåsbulvaner från Biltema och de har fungerat bra. Dyrare är säkert bättre, men det brukar inte vara så svårt att få gässen att slå på Biltema bulvanerna.

Husqvarna30-06

Får investera i ett 10-pack duvbulvaner från biltema, var ju ett överkomligt pris :-)

Skickat från min D6503 via Tapatalk

Får investera i ett 10-pack duvbulvaner från biltema, var ju ett överkomligt pris :-)

Skickat från min D6503 via Tapatalk

Och bra är dem med. Sköt 40 idag över dem

Skickat från min D6603 via Tapatalk

• 1 month later...
Islänningen

Köpte XXL´s FUD för Kanadagåsen igår.  Har ni några tips om hur man ställer ut dom?  Exempelvis var väktarna ska stå?  Duvor ska man tydligen alltid ställa upp i vind, men hur är det med gässen?