Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nytagen examen och söker bössa.

Featured Replies

Publicerat

Jag har nyligen tagit examen och söker nu en 6,5x55 bössa.

Tittade först på en cg96 men efter en snabb googling så vill jag nog inte ha en sådan.

Nu söker jag nog en Husqvarna 1640 och undrar hur dom är?

Eller om ni kan ge mig bra råd över bössa jag bör köpa.

Lägger ut Max 5000 för bössan.

Publicerat

Hej

Åk till en lite större vapenhandlare och kläm och känn på olika begagnade bössor.

Finns rätt mycket att välja på för dom pengarna. :smile:

Tikka M65 med fler Tikka modeller. Sako har flera bra.

Winchester M70 är alltid ett säkert kort  men kan vara lite värre att hitta i 6,5X55 men varför inte en 308W.

Finns ytterligare bra märken på beg hyllan för 4000-5000:- men ovan nämnda är oftast säkra kort.

Undvik rena sportstudsare i 6,5X55 dom brukar vara mer än välanvända :dry:

Är själv ingen älskare av gamla Husqvarna studsare, allt äldre än 1900'an får betraktas som armeringsjärn :tongue:

Publicerat

Hej

Det är samma här, är inget fan av svenska bössor alls och 1640 kolven är ett kapitel för sig.

Beroende på vart du bor lär det finnas en hel del för dig att känna på.

Eller så kanske du kan åka till någon från forumet och få en liten provskjutning

Publicerat

Är budgeten 5000:- Hade jag tittat efter en begagnad tikka eller sako direkt, ska inte vara några problem att hitta för de pengarna.

Publicerat
  • Författare

Bor uppe i Pajala men som det ser ut nu på blocket så är det inte allt för stort utbud.

Har en hörselskada sedan tidigare så en ljuddämpare skruvas på innan jag skjuter något skott.

Publicerat

1640 för det priset skall nog vara i bra skick. Och kanske med en lite modernare stock.

Publicerat
  • Författare

Max 5000 tänkte jag mig.

Jag behöver ingen bössa för 15 för att fälla en älg tänkte jag och begagnat duger gott och väl till mig :-)

Publicerat

Hade du tänkt dig komplett med optik för 5000:-? Se till så du får något vettigt och framförallt bra fästen. 

Det borde gå att hitta något ok för de pengarna tycker jag,

Publicerat

Även jag talar varmt för en begagnad Sako eller Tikka. Tycker man får otroligt mycket för pengarna där.

Vilket fabrikat du än väljer så försäkra dig om att stocken inte är sprucken bakom rekylklacken, då åker du på en bäddning.

Publicerat

Jag föreslår också som många andra att du tittar närmre på Sako och Tikka! 

Ibland har man en jäkla tur och kan hitta dom för små pengar.

Publicerat

Skall du på med ljuddämpare vill jag också nämna 308 som alternativ till 6,5x55, du kan då med gott samvete ha en kort pipa bakom dämpen.

Kolla säljes här och på robsoft också, över lag är de flesta ganska svårflörtade köpare och inte ovanligt att folk vill bli av med något ganska fort för nyköp :)

Det finns också en sammanställning av svenska handlares hemsidor på något av forumen jag haft hjälp av innan jag mer riktade in mig på att handla från europa.

Publicerat
  • Författare

En sako eller Tikka får den nog bli, om inte så köper jag en billig 1640,

Hittade en Tikka m65 Continental i fritid och vildmark i Piteå men den vart lite dyr tycker jag 5300:-

Tänkte åka förbi Bälinge vapen nästa vecka då jag har vägarna förbi Luleå och se vad som finns där.

Publicerat

Hittar du inget så klurar jag på att göra mig av med min 1640 30-06, bytt stock till en hogue kompositstock vilken gör rekylen knappt kännbar. trycket lättat och polerat på Roberts vapenverkstad i husqvarna, toppad med en leupold 2-7x33.

Publicerat

Jag hade nog valt en .308Win om jag ville ha en allroandbössa med mild rekyl. Annars är ju 30-06 min personliga favorit,

lite mer rekyl men en jäkligt mångsidig patron. :)

Publicerat

Hittar du inget så klurar jag på att göra mig av med min 1640 30-06, bytt stock till en hogue kompositstock vilken gör rekylen knappt kännbar. trycket lättat och polerat på Roberts vapenverkstad i husqvarna, toppad med en leupold 2-7x33.

Låter i mina öron som ett riktigt bra allroundspett som klarar allt man kan råka ut för i Sverige. :smile: