Publicerat Juli 14, 201511 yr Hej fick en gammal husqvarna 1600 6.5x55 med när jag köpte mitt vapenskåp. Den är i fint skick men vart sugen på att bygga om den lite bara för att ha en kul prickskytte bössa. Tex byta kolv å kanske en ljuddämpare så småningom, men är det värt att lägga pengarna på nå dylikt. Va tycker ni?
Publicerat Juli 15, 201511 yr Värt och värt... Kanske inte om man ser helt ekonomiskt på det, men allt kan ju inte mätas i pengar. Tycker du det skulle vara skoj att "bygga om" så kör på säger jag.
Publicerat Juli 15, 201511 yr Ska det bli bra och användbart så får du byta allt utom lådan så inte värt det enligt mig. Finns bättre lådor att utgå ifrån om du vill bygga. /Mike
Publicerat Juli 15, 201511 yr Beror ju helt på vad du vill uppnå med bygget. Både S_F och galne micke har nämligen helt rätt, var och en utifrån vad du vill uppnå. Är det en "skjuta vingarna av en fluga på 600m bössa" du har som mål, så är det inte omöjligt men onödigt omständigt att göra det på en 98:a. Är det en mer ergonomisk pürchbössa du vill göra så har S_F rätt - go for it. Det är väl bara två saker du ska ha i minnet - ska det bli bra kostar det därefter och pengarna du plöjer ner kan du förmodligen aldrig få tillbaka. /T
Publicerat Juli 15, 201511 yr Författare Nä nå pengar får man nog aldrig tillbaka. Tänkte att eftersom jag fick bössan så kanske det vore ett bra och roligt projekt att lära sig på. Skulle vilja skjuta på typ från 200-500m är det omöjligt?
Publicerat Juli 15, 201511 yr Nä nå pengar får man nog aldrig tillbaka. Tänkte att eftersom jag fick bössan så kanske det vore ett bra och roligt projekt att lära sig på. Skulle vilja skjuta på typ från 200-500m är det omöjligt? Absolut möjligt, men knappast optimalt val av system att börja jobba med. Kunde man med gamla CG63or kan du med. Men det är ny pipa som gäller. /T
Publicerat Juli 15, 201511 yr Pröva- och se hur den skjuter... Ta det för vad det är. Sen kan du fundera över vad du vill göra med den efter du vet vad den går för.. Pipbyte är inte ekonomisk försvarbart- å andra sidan har bössan inte kostat något. Jag vet flera som är intresserade av att köpa en 1640 just i kaliber 6,5
Publicerat Juli 15, 201511 yr Hur kan de skjuta då i originalutförande? Har en dylik i 6,5, men trycket gör att det inte går att jaga mm på tavlan känns det som. Men intressant att testa med ett annat trycke.. /Må
Publicerat Juli 15, 201511 yr Hur kan de skjuta då i originalutförande? Har en dylik i 6,5, men trycket gör att det inte går att jaga mm på tavlan känns det som. Men intressant att testa med ett annat trycke.. /Må Bra till mediokert skulle jag säga - det är ganska stora variationer på dem. Annars tag danskens råd - sälj den och köp nått lite mer lättarbetat. /T
Publicerat Juli 15, 201511 yr Ett vapen skjuter inte automatiskt bättre med ett annat trycke... Vapnet skjuter exakt likadant- skytten kanske skjuter lite bättre med ett annat trycke däremot. Originaltryckena går att få bra nog till jakt om man vet hur man gör Hur kunde Murphy skjuta en Engelsk general på häst på 300 meters avstånd med sin kentucky rifle? (en slaglås) - för att han behärskade tekniken med att avfyra sitt vapen och kunde hålla det still tills kulan var på väg mot sitt mål och han "clinchade" inte vid avfyringen....
Publicerat Juli 15, 201511 yr Det har redan fallit en vårbock för bössan med orginaltrycket och kanske en vete-gris i natt... Räcker det med trycket för att putsa på det, eller måste smeden ha hela bössan? /Må
Publicerat Juli 15, 201511 yr Smeden vill nog ha hela bössan. Och Timothy Murphy sköt General Simon Fraser med ett flintlås och ingenting annat (vilket gör det ännu svårare)
Publicerat Juli 16, 201511 yr Det finns dom som varit framgångsrika med spjut, pilbåge och tomahawk i strid också men är nog inte någons förstahandsval idag för det;) Klart man får bygga på vad man vill men det finns enklare vägar att gå än en 1640 idag. /Mike
Publicerat Juli 16, 201511 yr Det var inte frågan om val av vapen- utan en illustration av avfyrningsteknik: Ju längre tid det tar för tändmekanismen att antända drivladdningen, och ju långsammare kula du har- ju mera viktigt är det att behärska tekniken- och hålla vapnet still efter man har tryckt av till kulan är på väg mot målet för att träffa rätt Så också med ett dåligt trycke- MEN det ändrar inte vapnets träffläge om trycket är bra eller dåligt - det kräver bara mera av skytten
Publicerat Juli 16, 201511 yr Författare Ja hur mycket skiljer sig ett tex timney trycket mot för orginal? Är det enormt eller?
Publicerat Juli 16, 201511 yr Författare Ja hur stor är skillnaden på tex timney trycket mot för orginal? Är det något enormt eller?
Publicerat Juli 16, 201511 yr Det finns inget Timney trycke som passar till 1600/1640 Du har antingen Husqvarnas "fintrycke" som satt på Trade-Wind modellerna- eller ett av Bössmakaren (Englund i Klippan) modifierat Recknagel trycken att välja på. Skillnaden är "markant" Det finns dom som har "anpassat" Timney eller Bold trycken till 1600 Jag vill kalla resultatet "lite-sådär" Dessutom mister du funktionen av att slutstyckshandtaget är låst i säkrat läge Men för all del... Det går.... Originaltrycket går också att få ganska bra
Publicerat Juli 17, 201511 yr En intressant artikel om 1640 och lite inspiration om du nu ska bygga en precisionsbössa. http://webnews.textalk.com/se/article.php?id=362837
Publicerat Juli 20, 201511 yr Samtidigt är ju lite kul om 1640 serien kan få leva vidare och inte alla går till skrotning för "det finns bättre". 1640 är inget dåligt vapen även om jag håller med ovanstående kommentarer att det finns bättre att utgå ifrån .
Publicerat Juli 20, 201511 yr Författare Japp det ska jag göra. Ska beställa en ny kolv nu när lönen kommer. Houge eller boyds inte bestämt mig än.
Publicerat Juli 20, 201511 yr Ett tips! Kontakta dansken här på sidan.....kungen på 1640 i boydskolvar.
Publicerat Juli 20, 201511 yr Nackdelen med 1600/1640 är att det är en unik konstruktion som det liksom inte finns grejor för - vare sig reservdelar eller tredjepartsleverantörer. Det är inte den bästa saken att börja bygga på om man nu vill ha en precisionsracer heller, men det är ingen dålig grund för en bra jaktbössa av mindre extremt snitt. /T