Publicerat Juli 15, 201510 yr Kalibern 308win 11,7 gram. Verkar inte svampa lika bra som tidigare? S.
Publicerat Juli 16, 201510 yr Japp Oryxen har blivit lite modifierad. Men den borde öppna upp lättare då de nu mer har klyvnings soner. Så det borde bara vara tillfället som spelat dig ett spratt. De har börjat med kaliber ,30 och sen vet jag inte vilka de har fortsatt med.
Publicerat Juli 16, 201510 yr Skulle säga att den svampar mer/lättare... tidigare blev det normalt breda, asymmetriska flikar. Typiskt en flik som stack ut mer rakt på en sida av kulan. Det gjorde att kulan inte alltid fortsatte rakt, utan fick en mer instabil penetrering. Den nya konstruktionen expanderar mer symmetriskt, och blir mer droppformad vid samma motstånd.
Publicerat Juli 16, 201510 yr Detta hade jag helt missat och det står inte något på Normas hemsida heller... Vilka kalibrar är det som påverkats? Jag är ju sjukt nöjd med 21.1g Oryx och den hoppas jag de inte ändrar faktiskt för den gör precis allt vad jag vill att en kula skall göra och med uppsvampning vill jag faktiskt inte ha på mina kulor. Som det är nu stansar man ett hål stort som en femkrona rakt igenom allt man träffar och knall & fall är precis vad man får samt en mycket god avblodning med tanke på den stora sårkanalen, samtidigt som den inte river sönder en massa inuti eller skapar blodspränga hinnor. Jag borde nog egentligen anställas av Normas PR-avdelning...
Publicerat Juli 17, 201510 yr Det stod på Normas sida för ett litet tag sen. Och först var det kaliber .30 som de skulle börja med. Vet sen inte om de skulle modifiera alla kalibrar, men förmodligen.