Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

x42 eller x50?

Featured Replies

Publicerat

Jag funderar på att införskaffa ett nytt sikte. Det kommer bli ett bra europeiskt sikte. Siktet kommer att användas till gryningsjakt och skymningsjakt. På öppna fält och i skog. Mest från skjutpass, men smygjakt kan bli aktuellt. Primärt för rådjur och hjort, även gris kan komma förbi. Det skall inte vara belyst. Jag kommer även använda vapnet som "back-upp" vid behov.

För vakjakt/nattvak på gris har jag en 50 mm tub som fungerar perfekt. Detta är ytterligare ett sikte till ett annat gevär (kaliber 6,5x55).

Nu till min fråga: Jag närmar mig 40, och har läst att någon gång mellan 40-50 år så kan inte pupillen ta till sig mer ljus än vad en 50-tub släpper igenom. Över 50 år så räcker det med ett 42 mm-sikte. Med tanke på att jag redan har ett 50 mm sikte så kanske det räcker gott och väl med 42 mm. Siktet blir lite mindre och smidigare och mina ögon blir äldre för varje år.

Vad är era erfarenhetet av 42mm objektiv till ovan nämnda jaktsituationer?

Publicerat

köp en 72, dom funkar för oss gamlingar med, bara på högre förstoring

ut och prova istället innan du köper något, jag hadde tagit en 50 för skymningsjakten

tja, eller jag har 56 och 72

Publicerat

Det där är en seglivad myt. Du har alltid nytta av en större frontlins gällande förmåga att samla ljus oberoende av din ålder. Vid en given utgångspupill ger en större objektivdiameter mer ljus per ytenhet. Många förenklar och tänker bara på diameter på objektiv relaterat till förstoringsgrad. Man måste tänka yta och inte diameter.

Publicerat

Jag ser ganska stor skillnad i skymning om jag tex jämför mellen mina kikare med 40 respektive 50 objektiv. Jag hade valt 50! :)

Publicerat
  • Författare

Tack för svar, mina tankar har väl varit att skaffa en 50 mm tub, men när jag läst det där om pupillen ville jag slänga ut en fråga. Man vill inte bära på större termos än man behöver.

Publicerat

Räknar man på arean på en 42 blir den 13,8 och på 50 19.6

Rätt stor skillnad

Publicerat

Jag har både 42, 50 och 56 och tycker utan tvekan att det är värt den extra storleken som 56'an innebär när det skymmer. Jag är över 40 år gammal.

;)

Publicerat
  • Författare

Det får nog bli en 50 eller 56, jag skall kika lite på vad jag kan finna beg.

Publicerat

50 är en väldigt bra kompromiss, men man får inte glömma yttermåttet också, vissa 50 kikare kan va lika "klumpiga" som andra 56:or beroende på utformingen och chassi-tjocklek.