Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

SKB 5700 köp, frågeställningar

Featured Replies

Publicerat

Hej på er!

Var iväg idag och kollade och skrev papper för köp av en SKB 5700 bock. 

Finns det någon vettig info om denna bössa? Googlar så gott det går men hittar ingenting.

Det jag undrar är mest; årgång på denna modell, när såldes den? Godkänd för stålhagel? Vid tillfrågan fick jag svaret att de allra flesta/alla moderna gevär är stålhagelgodkända, vilket ju stämmer, men från den lilla läsning jag lyckats luska fram så är den från 1970-ish(?). Och på en av de få bilderna jag hittade stod det på chokerna "Lead only". Bara chokerna iochförsig, men man blir fundersam.

Fråga inte varför jag inte kollade allt detta när jag väl var på plats, men så blev det. Observera också att detta är mitt första vapenköp :-)

Summering; Någon som vet något om just denna modell? Begärt pris är 13kkr, några tankar?

Mvh Jacob

Publicerat

Vad gäller modellen och historien bakom den kommer kanske pmt att fylla på...

...vad gäller stål: godkänd eller icke godkänd så finns det massor av trådar kring detta. Det som gäller är att om bössan har godkänt nitroprov funkar den med övningsammo och vanlig stålammo, som om jag inte missminner mig är laddade till max 740 bar. Dock ej högeffektspatroner som är laddade till högre tryck.

Det som påverkar och sliter på bössan är choken (bör vara under 1/2) och övergångskonerna längd. Dvs om bössan har korta och branta övergångskoner och trång borrning sliter du mer på den och riskerar att skjuta den glapp alternativt få en bula innan strypningen.

/M

Publicerat

Firman är japansk heter SKB (uttalas Sa-Ka-Ba) och de gick i konken för några år sedan. Namnet köptes av en amerikansk firma som nu kränger tukiskt junk under namnet.

De kör med en lite udda version av Kersten som förregling, men är annars normalt sett av Browning/Mirokukvalitet. Lite kul är att de kör med bladfjädrar och inte spiraler som alla andra.

Vad gäller stålhagel så har Magnus rätt, men stålliljan kom inte förrän 1991 i praktiken 1992. Så är den från 70-talet kan den inte ha ngn lilja.

Jag har för mig att 5700 var en banpang (skeet eller trap) på sin tid, ofta med hyfsad gravyr.

/T

Publicerat
  • Författare

Okej, har lite att ta reda på då ändå. Är priset vettigt? Ingår skeet-pipset och skeetkolv.

Kort sagt; är det värt pengarna?

Publicerat

både ja o nej.. jag hade handlat något annat, av kändare märke om man nu skulle vilja sälja den senare,, kvaliten är inte dålig, men under 10k hade klingat lite bättre...

Publicerat

Okej, har lite att ta reda på då ändå. Är priset vettigt? Ingår skeet-pipset och skeetkolv.

Kort sagt; är det värt pengarna?

Egentligen sett ja - givet att den är i mycket bra skick, men nu är det en skeetbössa, har dne inte choker är den snudd på osäljbar normalt sett även om den är riktigt snyggt graverad.

/T

Publicerat

Min allra första hagelbössa var en M5700,fast borrning 1/4 och 1/2 och ingen pipväljare,ruskigt trevlig bössa som det föll en del vilt för.

Den såldes till en sportskytt som har den än idag och hur många tusentals bly och stålskott som gått genom den vågar jag inte gissa.

Har haft ett par SKB bössor till efter den men så här i efterhand kan jag konstatera att kolvträ,metallarbete,passning och finish på den var helt klart i en högre klass.

/Mike

Publicerat

En skb 5600 för 4000:- kanske inte samma bössa men men

Publicerat
  • Författare

En skb 5600 för 4000:- kanske inte samma bössa men men

Precis, det var det som fick mig att fundera ett par vändor extra. Plus det här med reservdelar och oklarheter kring just denna bössas historia. Känns lite jobbigt att inte veta exakt vad det är jag får när jag ändå är någonting jag ska lägga 13kkr på. 

Kan avslöja att jag hittade och slog till på en Silver Pigeon 1, 71cm, med vänsterskränkning och alla tillbehör (jag är vänsterskytt om jag glömt nämna det), endast ca 200 skott/6 askar skjutna, i princip helt ny då alltså. 

För denna fick jag pröjsa 13,8kkr. Skickade in licensansökan idag

Det kändes mycket bättre, och för att inte nämna galet bra pris.

Så det blir till att åka tillbaka till SKB-säljaren och återlämna licenser och riva papprena vi skrev tillsammans. Jobbigt samtal, mitt fel, men nu blev det som det blev. Det var för mig en omöjlighet att inte slå till på Berettan.

Tackar så mycket för alla hjälpsamma svar!

Mvh 

Publicerat

lite jobbigt ja. men det är du som skall bli nöjd!! o inte ha den konstiga känslan i magen !! grattistill bössan!