Publicerat Juli 21, 201510 yr Vi har en jämthundstik på 3,5år som tyvärr fått för sig att hon ska vakta hemmet och vi får inte riktigt bukt på det. Problemet är att hon skäller något skall, sedan håller besökaren under uppsikt och "muffar/boffar" lite otrevligt. När hon kollat läget kan hon sedan bli hur kelig som helst. Vi har försökt avleda med godis, platsa henne eller totalt ignorera utan större framgång. Problemet lär ju inte vara unikt och förmodar att det sitter mer hos oss än henne, men alla besökare uppskattar inte att bli utskällda och det börjar bli ett socialt problem.. Tips på vad man kan göra?
Publicerat Juli 21, 201510 yr Platsa henne tills hon somnat/slappnat av helt. Kanske under ett helt besök, är inget måste att hon skall hälsa eller kela. Inget avledande med godis då det lätt istället kan uppmuntra beteendet.
Publicerat Juli 22, 201510 yr Ingen jakthunds ägare men rottweiler ägare och den gör likadant, vid återkommande besök så lägger hunden av med beteendet men när det är personer som är nya så är det ett skall, lite "boffande" för att sedan resultera i att hunden ligger på rygg framför gästen. Helt ok beteende i mina ögon med tanke på att rasen är en gårdsvar. Skickat från min D5803 via Tapatalk
Publicerat Juli 23, 201510 yr Dansken har kanske lite tips här??[emoji38][emoji4]Möjligtvis i teorin......[emoji41]
Publicerat Juli 24, 201510 yr Det här är lite svårt när man inte ser hundens beteende, tolkningen kan vara olika av vad som händer. Men att berömma ett felaktigt beteende med godis är ingen framgång, det låter som du beskriver det att hunden är osäker i grund och botten och där bör du ta hjälp att se från någon utomstående vad det beror på och att du visar vägen för hunden, unden ska se upp till dig och inte du som springer efter hunden och undrar vad det är, lite krasst! Hemma skulle jag ge hunden en plats att vara trygg på, där får den gå och lägga sig inte bara när det är folk hemma utan bygg förtroende för platsen innan och lägg hunden där när det kommer någon på besök. De som hälsar på är ju där för att träffa dig och inte din hund och det kan hunden gott o väl förstå! Närmast dig så skulle jag kolla om Åke Nalisavaara bor kvar i Gällivare Mvh Pertan
Publicerat Juli 27, 201510 yr Författare Förstår att det inte är helt lätt att på distans ge råd men tack iaf Vi har flyttat sen en tid tillbaka även om nu beteendet uppstod före flytten. Har nu ordnat en plats i hemmet för bädden och jobbar med att få in "gå på bädden", tänkte pröva vara mer bestämd linje hädanefter. Lite problematiskt är att vi ofta vistas på andra ställen än hemma, bla våra föräldrars stugor där bädden och liknande inte är lika enkelt i praktiken. Osäker är nog problemet med henne och vill hemskt gärna få ordning på det innan något oönskat inträffar.. När jag tänker efter så mopsar hon sig tydligt med de som jag vet är hundrädda eller helt enkelt inte riktigt gillar hund? Kan ju iofs ifrågasätta personers eget uppträdande om man blivit biten mer än en gång.. Skickat från min iPad med Tapatalk