Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

En fråga till er Sakokännare

Featured Replies

Publicerat

Enligt många, utifrån vad jag läst på nätet, så var Sakos storhetstid innan 92. Det var mer hantverk i fabriken och att vapnen byggdes av vapensmeder brukar anges som motivering. Det är inte detta jag funderar över.

Vad skiljer de här lådorna åt? Vilka styrkor respektive nackdelar finns det? Om man skall köpa någon av modellerna, vilken bör man satsa på och varför? Jag vet att de är byggda i andra lådlängder, men det är magnum jag är intresserad av.

Jag har sökt lite på bilder på nätet och kan se en del förändringar, men de verkar mest vara estetiska.

L61 R Finnbear Magnum (Jag har förstått att de som tillverkades de första åren har tre låsklackar, en som sitter längre bak)

vs

AV Magnum (L61 r Magnum?)

vs

L691 magnum (den är visst gjord 93, så puritanerna kanske inte räknar med denna)

1.Alla tre har väl ledat underbeslag/fast magasin?

2.Skiljer det något på slutstyckena (bortsett från det jag påpekat)?

3.Skiljer det något på trycke?

4.Skiljer sig säkring?

Ni Sakokännare som inte hänger på stranden nu när det regnar får gärna bidraga mer er kunskap.

Publicerat

Sako Hunter, med olika kringmodeller, tycker jag "peakade" kvalitetsmässigt från mitten av 80- till i början av 90-.

Det var helhetsintrycket. Stockning, finish, m.m.

Modeller före och efter är givetvis också fina bössor.

De lådor som du har räknat upp fungerar utmärkt att bygga magnumbössor på.

På modell 591 / 691 så började man använda en lös rekylklack i lättmetall.

Den kan behöva bäddas, om du tänker använda originalstocken.  Det är ju dock inget större projekt.

Publicerat

Behöva bäddas eller ännu hellre bytas ut så det blir rätt från början. Håller helt med om Hunter 80 tals peaken. Betänk att sådana vapen går att köpa beg i fint skick för 5-8.000kr. Mycket bössa för pengarna. Jag har inte fattat varför 75:an anses bland många som deras flaggskepp. Den är tyngre, fulare och med tveksam maglåsning.

Publicerat

Får hålla med tidigare talare. De lite äldre bössorna känns helt enkelt gedignare.

Publicerat
  • Författare

Så med andra ord Hunter = AV? Jag misstänker att det var den modellen som byggdes under 80-talet.

Av någon outgrundlig anledning har jag fått för mig att alla behöver äga en 375:a vid något tillfälle. Även jag. Sakos äldre bössor förefaller vara trevliga.

Publicerat

375H&H är en jäkligt trevlig kaliber. Har ju själv en Sako Finnbear i den kalibern och är supernöjd. :)

Publicerat

Så med andra ord Hunter = AV? Jag misstänker att det var den modellen som byggdes under 80-talet.

Av någon outgrundlig anledning har jag fått för mig att alla behöver äga en 375:a vid något tillfälle. Även jag. Sakos äldre bössor förefaller vara trevliga.

Jag har 2 Sako AV parbössor ena i 6.5:a och den andra .30.06a. 

6.5an är Hunter AV och den andra Finnbear - jag är jättenöjd med båda!  :thumbsup:

• 2 weeks later...
Publicerat

Har haft en Sako Carbine 375HH i drygt 25 år. Apelmontage som kan bestyckas med Leupold 1-5 eller swarre 2,5-10x56 med en Burris Fastfire som sekundärsikte klarar det mesta som kan drabba en under jaktutövning.

Till skillnad mot min sako 75a skickar den långa utdragaren iväg dom 72mm långa hylsorna i en härligt hög båge. Aldrig haft ett strul med pangen. Byggd på första hälften av 80-talet.

Publicerat

Sitter det verkligen lång utdragare på bössan? Är det inte bara en styrlist?

Publicerat

Sitter det verkligen lång utdragare på bössan? Är det inte bara en styrlist?

Det är modell beroende, från finnbear o framåt är det så. Christian
Publicerat

Det är modell beroende, från finnbear o framåt är det så. Christian

Vet att gamla Sako har lång utdragare, men det står att bössan är byggd på 80-talet? Eller den kanske är ombyggd då?

Aja, har ju ingen betydelse, var bara nyfiken! :)