Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

34 mm tub på Tikka T3

Featured Replies

Publicerat

Vill veta om någon har nån koll på vad det finns för bra fästen för att sätta en 34 mm tub på en Tikka T3 SS Varmint (6,5x55) vänsterutförande.

Har inte köpt kikare än men kollar åt tacticool hållet då jag har möjlighet att skjuta långt och tycker detta är en rolig hobby.

Vill helst inte fräsa vid utkastaröppningen för att köra med spuhr och skulle vilja ha ett relativt lågt montage så jag vill gärna undvika att sätta en picatinny skena på först för att sedan bygga på med ett spuhr.

Sakos egna ringmount tycker jag verkar bra efter att ha läst lite om dom men jag tolkar det som att dessa bara finns i 1 tum samt 30 mm.

Publicerat

Finns 34mm men utan plastringar.

mvh christer

Publicerat
  • Författare

Finns 34mm men utan plastringar.

mvh christer

Menar du sako/tikkas egna eller bara generellt?

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk

Publicerat

Du sätter dom på baserna.

mvh christer

Publicerat

Som Christer skriver så finns Optilock i 34mm, finns olika höjder. Dock utan platsinläggen som finns på 1" och 30mm varianterna.

Publicerat
  • Författare

Som Christer skriver så finns Optilock i 34mm, finns olika höjder. Dock utan platsinläggen som finns på 1" och 30mm varianterna.

Undrar varför dom inte har plastinläggen på 34mm?

Och helst skulle jag vilja ha ring mount modellen eller motsvarande så det blir så få delar som möjligt ( mest för hjärntrollens skull [emoji2] ).

Publicerat

En del 34mm-kikare har ganska tjocka justerhus, vilket ger dåligt med möjlighet att placera kikaren bra i förhållande till kolven och ögat. Om du först sätter en picatinny så får du lite mer justermån. Om du dessutom skaffar en lutande picatinny så slipper du bry dej om det när du letar ringar.

Skaffar du picatinny och vill ha Spuhr-montage så har han fina separata 34mm ringar som inte bygger lika mycket som hans one-piece mounts.

Publicerat
  • Författare

En del 34mm-kikare har ganska tjocka justerhus, vilket ger dåligt med möjlighet att placera kikaren bra i förhållande till kolven och ögat. Om du först sätter en picatinny så får du lite mer justermån. Om du dessutom skaffar en lutande picatinny så slipper du bry dej om det när du letar ringar.

Skaffar du picatinny och vill ha Spuhr-montage så har han fina separata 34mm ringar som inte bygger lika mycket som hans one-piece mounts.

Tack för tipsen.

Om jag sätter dit en picatinny skena så blir det nog ett endelsfäste istället för två ringar men just nu kikar jag på att köra med tikkas egna 30 mm ringmount och en 30 mm kikartub istället. Har tittat lite på en Nightforce 2,5-10x42 som jag tycker verkar fin men den är så jädrans dyr....[emoji2]...

Publicerat
  • Författare

Tack för tipsen.

Om jag sätter dit en picatinny skena så blir det nog ett endelsfäste istället för två ringar men just nu kikar jag på att köra med tikkas egna 30 mm ringmount och en 30 mm kikartub istället. Har tittat lite på en Nightforce 2,5-10x42 som jag tycker verkar fin men den är så jädrans dyr....[emoji2]...

Har även läst lite om Leica 2,5-10 ERI, även den en 30 mm tub.