Publicerat Juli 24, 201510 yr Med anledning av diverse trådar om skjutteknik och rådet att uppsöka en bra instruktör dyker upp ibland tänkte jag dra igång en tråd om dylika vi rekommenderar. Både professionella och ideella: Professionella: Olof Olofsson Giles Cully Willie Cole Finns på Susegården utanför Halmstad. Engelsk skytteteknik, ffa från WLSS. Av de tre tycker jag, personligen, bäst om Olof då han förklarar så jag begriper. Ideella: Joakim Svensson. Utbildar och instruerar åt SJF i södra Sverige. Vet ej hur mycket han tar emot privata bokningar men han är duktig. Håller till mycket på Växjö Jaktskytteklubb. Instruerar ffa med bas i SJF:s skytteteknik. Våge Hagelberg. Om man är medlem i Växjö JSK tycker jag att man ska kosta på sig en instruktion med denne man. Skjuter djävulskt bra och instruerar ännu bättre. Skjuter och lär ut ffa engelsk stil, med bas i Stanbury/WLSS. Ovanstående är de som jag skulle vilja kalla inspirationskällor och välgörare för mitt eget skytte... /M
Publicerat Juli 24, 201510 yr Ska vid tillfälle gå en Benelli kurs hos Hiphopp, kanske han kan förklara varför jag inte träffar frånduvor med skrället när de på förhand svåra går bra. Annars gick jag en kurs på Östhammars jsk hos en duktig instruktör som heter Arne Forsberg, bla australisk mästare i skeet (emeritus). Vet dock inte om han är aktiv fortfarande, ruskigt duktig men kontroversiell i en ideell förening som jag förstod.
Publicerat Juli 24, 201510 yr Ska vid tillfälle gå en Benelli kurs hos Hiphopp, kanske han kan förklara varför jag inte träffar frånduvor med skrället när de på förhand svåra går bra. Annars gick jag en kurs på Östhammars jsk hos en duktig instruktör som heter Arne Forsberg, bla australisk mästare i skeet (emeritus). Vet dock inte om han är aktiv fortfarande, ruskigt duktig men kontroversiell i en ideell förening som jag förstod. Det kan inte vara träffläget, tycker jag måste ligga högre med min med samma spångbild som en bock. Blir väl utslagsgivande på stigande frånduvor. Sköt med en Marcus Gripenberg tror jag han hette på Varpsund, även han mkt bra med samma engelska bas som ovan. Skickat från min iPad med Tapatalk
Publicerat Juli 24, 201510 yr Det kan inte vara träffläget, tycker jag måste ligga högre med min med samma spångbild som en bock. Blir väl utslagsgivande på stigande frånduvor. Sköt med en Marcus Gripenberg tror jag han hette på Varpsund, även han mkt bra med samma engelska bas som ovan. Skickat från min iPad med Tapatalk Jag sköt med Marcus jag också och tycker att han var väldigt bra!
Publicerat Juli 24, 201510 yr Var på Thoresta och sköt för en hel del år sen.. fick två lektioner i present men sköt bara en, fick liite för mycket skit för allsköns fel jag gjorde. Klickade inte riktigt med instruktören där.. Däremot.. och jag minns fan inte vad människan heter riktigt. Han heter Tom i förnamn tror jag och jobbade då med Fred Bussler, var landslagstränare eller något.. Googlade lite halvhjärtat utan att hitta ngt, han har nog lagt av för några år sen förmodar jag. Denne Tom gillade jag skrapt, sköt med honom på någon mässa och det var som balsam för själen!
Publicerat Juli 24, 201510 yr Jag rekommenderar både Olof på Susegården samt Fred Bussler. Olof lärde ut pull-away metoden medan Fred körde swing through. Jag blandar idag båda stilarna beroende på duva/fågel. Sent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat Juli 24, 201510 yr Väldigt intressant det här. Jag har aldrig tänk på hur jag skjuter hagel utan jag har bara skjutit men efter en hel del Youtube tittandes så använder jag tydligen pull away metoden. Det vore väldigt intressant och hitta en instruktör som lär ut denna teknik. Jag har svårt när hållen blir dryga. Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Publicerat Juli 24, 201510 yr Fred ger jag inte ett ruttet lingon för och skulle aldrig rekommendera honom till någon, inte efter vad han gjorde med min pojk. John Bidwell lär ut en teknik som kallas Move mount shoot, en helt ok teknik som man skulle kunna säga är en mix av de flesta tekniker. Själv blandar jag teknikerna friskt. Om målet är nära och snabbt svinga igenom och tryck i fram kant. Är målet långt bort med vetet framför bedöm hastighet hitta en rytm.
Publicerat Augusti 3, 201510 yr Detta skulle jag behöva nyttja. Vilken teknik skall man satsa på om man från början är obildad och utan förutfattade meningar om diverse tekniker?
Publicerat Augusti 4, 201510 yr Författare Detta skulle jag behöva nyttja. Vilken teknik skall man satsa på om man från början är obildad och utan förutfattade meningar om diverse tekniker? Välj inte instruktör utifrån teknik utan välj en instruktör som du kommer passar med. Det ger mer... Personligen är jag förtjust i de engelska teknikerna men jag jagar nästan uteslutande fågel... SJF:s skyttekoncept är rejält genomtänkt när det gäller kombination en hagel/kulskytt. /M
Publicerat Augusti 4, 201510 yr Välj inte instruktör utifrån teknik utan välj en instruktör som du kommer passar med. Det ger mer... Personligen är jag förtjust i de engelska teknikerna men jag jagar nästan uteslutande fågel... SJF:s skyttekoncept är rejält genomtänkt när det gäller kombination en hagel/kulskytt. /M Tack för tipset. Finns det någon speciell instruktör som du skulle rekommendera i Värmland-Mälardalen regionen?
Publicerat November 5, 201510 yr Detta är en populär post. Kan varmt rekommendera Ted Andersson på Öster Malma, om han lär ut en viss teknik eller stil kan jag inte svara på. Och har inte heller någon hagelinstruktör att jämföra med. Men tydligt och konkret, kan dels peka ut ens egna fel och brister och ge tips och råd på ett sätt som man förstår. Jag kommer fortsätta ett gäng gånger till hos honom.
Publicerat April 18, 201610 yr Då jag måste få igång hagelskyttet igen så undrar jag om någon kan rekommendera en instruktör i Skåne. Var några gånger på Susegården efter jag tagit jägarexamen för att få bort alla fel som jag lärde mig under den utbildningen. Men då var vi ett gäng som bokade en hel dag åt gången och nu tänkte jag mera att jag skulle hitta några tider till mig själv. Har fått tips om dels PO Lindgren som håller till vid Brösarp och sen Stefan Nilsson som var lite rörlig när det gällde skjutbanor. Är det någon som har lite input eller tips här?
Publicerat April 18, 201610 yr PO är en trevlig prick, har dock inte haft honom som instruktör, men skjuta kan han onekligen!
Publicerat April 19, 201610 yr Författare Då jag måste få igång hagelskyttet igen så undrar jag om någon kan rekommendera en instruktör i Skåne. Var några gånger på Susegården efter jag tagit jägarexamen för att få bort alla fel som jag lärde mig under den utbildningen. Men då var vi ett gäng som bokade en hel dag åt gången och nu tänkte jag mera att jag skulle hitta några tider till mig själv. Har fått tips om dels PO Lindgren som håller till vid Brösarp och sen Stefan Nilsson som var lite rörlig när det gällde skjutbanor. Är det någon som har lite input eller tips här? Nu e jag ju jävig förvisso men jag tycker att paketpris på kurs är riktigt bra på Susegården med tanke på vad du får. /M
Publicerat April 19, 201610 yr Jo det är det, men tanken den här gången är att hitta någon i närområdet så jag kan få flera kortare instruktioner max en timme bort. Blir lite lättare med "livspusslet" då.
Publicerat April 19, 201610 yr Författare Jo det är det, men tanken den här gången är att hitta någon i närområdet så jag kan få flera kortare instruktioner max en timme bort. Blir lite lättare med "livspusslet" då. Jo de ju så... det är synd du har så långt till Växjö :/ /M
Publicerat April 19, 201610 yr Har träffat båda aktuella instruktörerna, Nilsson är nog den som får ses som mer lättsam, förklarande osv, i frågan om skjutskicklighet är det nog ganska jämt, även om Nilsson för närvarande är den som har en OS plats och tävlar mer intensivt. C Skickat från min iPhone med Tapatalk
Publicerat April 19, 201610 yr Författare Har för mig att pmt visste nån men jag kommer inte ihåg namnet... /M
Publicerat April 20, 201610 yr Har för mig att pmt visste nån men jag kommer inte ihåg namnet... /M Spontant rekommenderar jag nog Stefan, men sedan har du Bertil Pålsson på Fredriksbergsbanorna i Ystad med. /T
Publicerat April 20, 201610 yr Ni som har koll, finns det någon i norra Sverige som är värd att uppsöka? Nu är jag inte någon virtuos som behöver finslipa detaljer men jag håller på ha skjutit så pass mycket på egen hand att jag tror lite tips och teori kunde vara nyttigt för att komma vidare.