Publicerat Juli 25, 201510 yr Normas laddata rörande Hornady SP anger B.C 0,295 och COL 68,0mm / 2,677 Vad är B.C för något? COL har jag förstått är patronens fullängd men vad är 2,677? Är det samma mått fast i tum? Norma anger även # 3020 vid sin laddata. Vad innebär detta?
Publicerat Juli 25, 201510 yr BC är kulans egenskaper att hantera vinden, ju högre desto bättre. Spelar egentligen ingen större roll om du inte tänkt att skjuta på längre än 300m vilket du förmodligen inte gjort med tanke på kulvalet. Och 2,677 är patronens längd i tum
Publicerat Juli 25, 201510 yr Författare Ok, tack. Då förstår jag varför vissa laddmanualer inte har med B.C, det är helt enkelt inte nödvändig information för att göra en korrekt laddning.
Publicerat Juli 26, 201510 yr BC är väldigt intressant om man tex vill göra klass ett laddningar med 9,1 grams kulor. Det är vid 100m man skall ha 2700 joule. Mäter man utgångshastighet är det sedan BC som används för att räkna ut hastighet vid 100m. Det är inte alla som vill ställa kronografen på100m. Jag har gjort det med mina Rhino för att jag då fick upp kulan till klass ett med svagare laddning än om jag använde angivet BC. Fortfarande något lite över rek och det är därför jag vill hålla nere laddningen så bra det går.