Publicerat Juli 26, 201510 yr har kollat runt bland instruktioner för handladdning och tydligen behöver man ett crimp die Verktyg om man ska montera släta kulor. Kan man innan man köper en kula veta om den är räfflad eller slät? Eller ska jag förutsätta att jag behöver köpa ett crimp die verktyg för min kaliber? Har ännu inte börjat handladda men är på gång att starta upp.
Publicerat Juli 27, 201510 yr Kan inte säga om det är så med alla fabrikat av verktyg men man brukar kunna crimpa med kulisättarverktyget. Det är dock lite lurigare att ställa in än om man har ett separat crimpverktyg. Om kulan är räfflad eller slät är inte avgörande för om du måste crimpa eller ej, som jag har förstått det så räfflar de oftast hårdare/längre kulor för att minska friktionen i pipan. Någon kan säkert rätta mig om det är fel. Finns det däremot ett crimpspår i kulan så brukar det vara lämpligt att crimpa där (om det passar med den OAL du vill ha dvs). Det är inte alltid nödvändigt att crimpa överhuvudtaget, det beror på vilken kaliber det är och/eller vad bössan trivs bäst med.
Publicerat Juli 27, 201510 yr Författare Ok. Det är killen i denna video som använder sig an en "factor crimp die" till släta kulor. Ca 17 min in i videon. Å andra sidan, när han använder kulisättqrverktyget på räfflad kula så skruvar jan ner verktyget en loten bit efter det att kulan pressats iner i hylsan fast själva kulisättaren skruvar han upp för att inte kulan ska pressas ner mer om jag fattar rätt. Så då gör han två pressningar, en för att trycka ner kulan och sen en för att pressa till hylshalsen. Eller har jag fattat Honom fel?
Publicerat Juli 27, 201510 yr av vilken orsak ska du crimpa ? tror att precisionen blir sämre om man crimpar . å framför allt lees verktyg är bara skit . skulle aldrig använda deras verktyg .
Publicerat Juli 27, 201510 yr av vilken orsak ska du crimpa ? tror att precisionen blir sämre om man crimpar . å framför allt lees verktyg är bara skit . skulle aldrig använda deras verktyg . Öppningstrycket blir jämnare sägs det för crimpade patroner. Vad är det som är så kass med Lee:s factory crimp die?/kalle
Publicerat Juli 27, 201510 yr Jag har aldrig haft några problem med lee verktyg, rcbs har jag däremot varit mindre nöjd med. Så jag förstår inte riktigt kritiken mot lee verktyg, mycket prisvärda skulle jag säga. Det enda som man skulle kunna klaga på är väl låsmuttrarna som bara låser mot en oring, men jag använder lee's snabbytarbussningar så då är det inget problem.
Publicerat Juli 28, 201510 yr Öppningstrycket blir jämnare sägs det för crimpade patroner. Vad är det som är så kass med Lee:s factory crimp die? /kalle om det vore som du säger så SKULLE alla bänkskyttar använda crimp men det finns inte en enda som gör det . för det ger för dålig precision
Publicerat Juli 28, 201510 yr om det vore som du säger så SKULLE alla bänkskyttar använda crimp men det finns inte en enda som gör det . för det ger för dålig precision du tror inte det beror på deras nästan anala koll på sina hylsor som ingen annan har och att de ofta har ett lämpligare patronläge och sätter kulan i bommarna? vad vet jag, jag skjuter som sagt inte bänk. men det skulle förvåna mig att Lapua gör något som försämrar precisionen på sin ammo, dom är inte direkt kända för det.
Publicerat Juli 28, 201510 yr skippa crimpen om du inte behöver ha den ex vid rena blykulor där man vidgat halsen eller kraftiga kalibrar där kulan rör sig i hylsan när dom är i magget när man skjuter standardammo, undvik om du inte har något specielltskäl lee's drimpverktyg är bra, eller bäst, men kräver helt rätt längd på hylsan
Publicerat Juli 29, 201510 yr Blir lite konfunderad här. Så kulor med ring, som den övre på bilden, (Hornady Interlock) ska man crimpa, medan typ A-MAX nedanför ska man inte crimpa? Har crimpat mina A-MAX kulor i mitt RCBS verktyg, och tycker det ser lika bra ut som Normas helmantel och hålspetskulor.
Publicerat Juli 29, 201510 yr Okay. Har förvisso bara kört 10 st. än så länge av A-MAX. Men om jag inte roll crimpar dom, måste jag köpa ett stånt Factory Crimp Die, för att pressa ihop halsen runt kulan?
Publicerat Juli 30, 201510 yr Åter igen, du behöver inte crimpa några mantlade kulor till din kaliber . Trotts vad han på tuben säger , så skit nu i crimpen .
Publicerat Juli 30, 201510 yr Okay. Har förvisso bara kört 10 st. än så länge av A-MAX. Men om jag inte roll crimpar dom, måste jag köpa ett stånt Factory Crimp Die, för att pressa ihop halsen runt kulan? Du behöver inte crimpa alls.
Publicerat Juli 30, 201510 yr Bockar och bugar. Alltid lär man sig någonting nytt. Då behöver jag bara ställa in verktyget för att få rätt djup på kulan. Har för övrigt ställt om den till 2mm FF. När jag körde den med samma längd som Normas helmantel, så hade jag FF på 4.6mm
Publicerat Juli 30, 201510 yr har kollat runt bland instruktioner för handladdning och tydligen behöver man ett crimp die Verktyg om man ska montera släta kulor. Kan man innan man köper en kula veta om den är räfflad eller slät? Eller ska jag förutsätta att jag behöver köpa ett crimp die verktyg för min kaliber? Har ännu inte börjat handladda men är på gång att starta upp. Är också i handladdningens vagga men har kommit lite längre. Har också haft funderingar runt crimpning och kommit fram till att det bara verkar nödvändigt vid grova kalibrar. Men det verkar finnas många sanningar i handladdningsträsket. Jag laddar 308 och det funkar fint att inte crimpa på de kulor som jag laddat, med och utan rillor. Reddings verktyg funkar så att om du skruvar ner det helt så crimpar det och om du sedan skruvar upp det ett varv så crimpar det inte. Jag fick tipset att lägga en lagom tjock bricka mellan hylshållaren och verktyget när man ställer in för att slippa skruva upp ett varv. Ett varv är runt 1.82mm. Har hittat en bra bricka som är 1.84mm och funkar fint.
Publicerat Juli 30, 201510 yr Författare Ok, tack för alla svar. Antar att man bara behöver se över möjlig crimp ifall man skulle få väldigt stor variation i skjutbilder med samma laddning.
Publicerat Juli 30, 201510 yr Ok, tack för alla svar. Antar att man bara behöver se över möjlig crimp ifall man skulle få väldigt stor variation i skjutbilder med samma laddning. Nej enligt mig inte ens då.
Publicerat Juli 30, 201510 yr Ok, tack för alla svar. Antar att man bara behöver se över möjlig crimp ifall man skulle få väldigt stor variation i skjutbilder med samma laddning. Du är bra sugen på att crimpa, va .
Publicerat Juli 30, 201510 yr Författare Hehe. Ja jag springer runt i huset och letar saker som skulle behöva nypa till i crimp tool Skickat från min SM-G900F via Tapatalk