Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hastighet hagel........

Featured Replies

Publicerat

Blev lite brydd när jag läste på en låda White gold 24g stål. 395mps står det märkt. Om man däremot kollar deras hemsida och räknar om från 1350 fps så blir det 411 m/s. Samma fenomen med Black Gold, står märkt 400mps på lådan, men på hemsidan 1400 fps vilket blir 426 m/s. 

Har använt mig av denna omräknare: http://www.enheter.info/enheter-konverterare.php?typ=hastighet

Eller är det helt enkelt så att de laddar andra laddningar till Sverige av White/Black gold?

Publicerat

Vilken praktisk skillnad gör 15-25 m/s för skyttet? Skjuter du patronerna genom en kronograf får du säkert ett 3:e värde.

Men det kanske kan vara V0- och V3-hastigheter?

Markus

Publicerat

Det går säkert att räkna på men jag upplever att de rappa pluggen dels dödar bättre på avstånd pga högre hastighet men även att skyttet blir lättare då man ligger mer nära på fågeln än framför. Om detta är en faktisk verklighet eller om det sitter mellan mina öron vet jag inte.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Publicerat
  • Författare

Visst är det så att det kanske inte har någon praktisk betydelse på normala håll, men kanske slår sönder duvan på längre håll? 

Sen kanske det är så att det är mätt på olika håll, V0 och V3, men skiljer det så mycket? 

Publicerat

Ja skiljer runt 15 m/s eller mer beroende på mätmetod, sedan får vi andra laddningar än britterna, så våra plugg är laddade med andra prestanda, delar Hippens uppfattning, rappa plugg ger mer död i viltet. Christian

Publicerat

Visst är det så att det kanske inte har någon praktisk betydelse på normala håll, men kanske slår sönder duvan på längre håll? 

Sen kanske det är så att det är mätt på olika håll, V0 och V3, men skiljer det så mycket?

Det är nog ytterst marginellt och få förunnade att se någon faktisk skillnad i effekt på en 40m lerduva.

I lördags sköt jag som vanligt jaguargruppens blå gamebore och provade black gold, bägge 28 grammare.

Enda upplevda skillnaden var att black golf hade en mycket värre mynningsknall samt rekyl,rent utav obehaglig.

Antal träff och kvalitet på träff på samma duvor helt likvärdigt så även jag undrar vad den dyrare och snabbare patronen tillför förutom obehag?

/Mike

Publicerat
  • Författare

Det är nog ytterst marginellt och få förunnade att se någon faktisk skillnad i effekt på en 40m lerduva.

I lördags sköt jag som vanligt jaguargruppens blå gamebore och provade black gold, bägge 28 grammare.

Enda upplevda skillnaden var att black golf hade en mycket värre mynningsknall samt rekyl,rent utav obehaglig.

Antal träff och kvalitet på träff på samma duvor helt likvärdigt så även jag undrar vad den dyrare och snabbare patronen tillför förutom obehag?

/Mike

Lite så jag har tänkt, är dyra puppor värda sitt pris?

Det märkliga är att Jaguar competition från Gamebore är märkta med muzzle velocity415m/s och Black Gold 400 m/s.

Tycker Jaguar competition är mycket bra och prisvärd.

Schullström har RC att sälja, de kostar"bara"3,75:- för 28g, Kan de verkligen vara så jävla bra..........tvivlar starkt.

Publicerat

Har kört med Gamebore competition sen åter starten. Testat ett fler tal andra märken men åter går hela tiden till mina blåa.

Publicerat

Man betalar inte bara för hastighet utan även för jämnhet.

Så svaret på frågan är nog att för vissa drivna skyttar är det stor skillnad, för en annan slashas så kan det kvitta men det känns bra att stoppa bra grejer i bössan så jag fortsätter nog att betala mer än jag kanske egentligen behöver för hagelskotten.

/M

Publicerat

Det är skillnad på prestandan beroende på temperaturen där den skjuts, man utgår från olika genomsnittstemperaturer på olika marknader.

T

Publicerat
  • Författare

Det är skillnad på prestandan beroende på temperaturen där den skjuts, man utgår från olika genomsnittstemperaturer på olika marknader.

T

Ok, så man antar att det är kallare i Sverige än i England, därför  laddar man till en lägre utgångshastighet på ammo som exporteras till oss?

Eller är det samma ammo, men det förväntas att vara kallare hos oss,och därför ge sämre prestanda,därför anges en lägre VO?

Publicerat

/Mike

Större hål i plånboken och mer machofaktor
Publicerat

Lite så jag har tänkt, är dyra puppor värda sitt pris?

Det märkliga är att Jaguar competition från Gamebore är märkta med muzzle velocity415m/s och Black Gold 400 m/s.

Tycker Jaguar competition är mycket bra och prisvärd.

Schullström har RC att sälja, de kostar"bara"3,75:- för 28g, Kan de verkligen vara så jävla bra..........tvivlar starkt.

Jag rev isär lite RC på banan inklusive deras Röda Värsting Men det var samma grejer i deras Billigare Gröna

Och den gjorde pulver av duvorna , likaså om du tittar i billiga Jaguar Gamebore och Black Gold så betalar man mkt för en högre culot !

/P

Publicerat
  • Författare

Funderat lite på det, vad gör en hög culot för nytta?

Publicerat

Ingen för prestanda men det ser lite kul ut och om man har en pang som är lite kinkig med utdragare/ejektorer så kan det ibland hjälpa till med funktionen. Christian

Publicerat
  • Författare

Har en 250 låda Mirage T3, 28g 7:or som ska testas. Skall bli intressant........hittar inget på deras hemsida om hastigheter, men den är märkt high velocity.....det behöver kanske inte betyda nåt.