Publicerat Juli 28, 201511 yr Ska till xxl på torsdag och köpa krut för att påvörja min hemladdningsresa. De har federal large rifle men inte magnum. Ska ladda till en .308 Är det dumt att inte köpta magnumhatt?
Publicerat Juli 28, 201511 yr Jag kör Fed210 lr till allt och det fungerar utmärkt. Norma rekommenderar magnumtändhatt till laddningar med mer än 75 grains krut.
Publicerat Juli 28, 201511 yr Du kan lugnt ladda med standardhatt. Till 308w har man i regel både lättänt krut och relativt lite krut för en klass 1.
Publicerat Juli 28, 201511 yr en magnum hatt tål betydligt högre tryck än en vanlig hatt . å så ger dom väl en jämnare tändning i patronen .
Publicerat Juli 28, 201511 yr Hade samma fundering som du när jag gick från "trögare" kailbrar till mer snabba. Fick mailsvar från Norma: "övertändning är alltid positivt". Alltså kör jag magnumhatt till allt, även .308 och snabba n201 krut.
Publicerat Juli 28, 201511 yr Samma här,kör med magnumtändhatt till alla mina kalibrar. Började även jag min handladdningskarriär med standardhattar och ett fenomen som jag fick i flera kalibrar vintertid var att hylsorna sotade,efter övergång till magnumhatt försvann det problemet. /Mike
Publicerat Juli 29, 201510 yr Har också laddat med federal standard Tändhatt till min 308, och förrådet börjar ta slut. Måste komplettera med mera och då är min fundering. hur påverkar det att byta Tändhatt från standard till Magnum. Brukar de bli någon skillnad på träffbild mm? Anledningen varför jag frågar är att jag hittat två Laddningar som skjuter mer eller mindre samma på övnings och jakt ammunition och har igentligen ingen lust att experimentera mer vad det gäller det laddningarna.
Publicerat Juli 29, 201510 yr Samma här,kör med magnumtändhatt till alla mina kalibrar. Började även jag min handladdningskarriär med standardhattar och ett fenomen som jag fick i flera kalibrar vintertid var att hylsorna sotade,efter övergång till magnumhatt försvann det problemet. /Mike Skönt att vara helt emot dig en gång Kör enbart standardhattar aldrig haft problem testade i vinter XC med Lapua 47 hylsor liten standardhatt -35 och 1211krut funkade fint Ska väl tillägga att jag enbart skjuter mindre kalibrar och inga tröga krut!
Publicerat Juli 30, 201510 yr Även jag använder enbart standardhattar, inte för att det skulle vara nackdel med magnum men jag har inte haft några problem med standard. Dock är 7x57r det mest trögtända jag har hemma.