Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Språngavgift

Featured Replies

Publicerat

Jag är nyfiken:

Vad brukar språngavgiften ligga på för en meriterad hund?

Publicerat

Språngavgift kan man i princip bara förvänta för en täckhund som bevisat sig duglig som just täckhund men är så fallet att hanen har en eller ett par kullar efter sig så kanske 1500:- till 2000:- därefter får man sätta ett pris för varje valp. När jag hade täckhundar så satte jag gränsen vid 5 veckor gamla valpar, före den åldern kan ju så mycket hända men efter är det rimligt att tikägaren får betala för antal födda valpar.

HUR mycket man sedan ska ta betalt är ju den stora frågan, även om täckhunden är välmeriterad så bidrar den ju med endast 50% till valparna och är det dessutom en oerfaren hane med få vuxna valpar så vet man ju inte heller hur säker nedärvare den är men rimligt för normalhanen skulle jag säga att avgiften per valp bör spegla vad det kostar att köpa en valp. Räkna med att kullen blir åtta valpar stor och dela med det normala valppriset så blir det ganska bra. Språngavgiften kommer ju utanför så att säga, det är ju som en kostnadsersättning för hanhundsägaren som kanske måste ta ledigt eller på annat sätt göra omprioriteringar för att kunna ta emot en löptik.

Publicerat
  • Författare

OK-tack, hur mycket brukar man betala pr valp?

Publicerat

Standard är 10% av valppriset på en valp i språng och ytterligare 10% av valppriset per levande född valp som i af uppnår 4 veckors ålder, eller en paringsvalp som täcker allt oavsett antal valpar det blir.

Publicerat

OK-tack, hur mycket brukar man betala pr valp?

I mitt räkneexempel så säg att ett normalt valppris är 10.000 och du baserar valpavgiften på 8 levande valpar så skulle det bli 1200-1300/valp vid 5 veckor och språngavgiften kommer utanpå detta då denna är en ersättning för det omak det kan vara att ta emot en löptik kanske två gånger.

Publicerat
  • Författare

Tack till er båda för svar :thumbsup: