Publicerat April 15, 200521 yr Vad göra åt det? Har tagit bort lacken och nu tycker jag den är på tok för ljus, dock betydligt mörkare i nätskärningen men det är vell inte mycket at göra åt. Man måste vell kunna dra över en vanlig bets i lämplig färg och sen olja. Sen undrar jag också över olja, räcker det med kokt eller måste det vara rå först. Hur har ni burit er åt ni som gjort detta? Tacksam för snabbt svar
Publicerat April 15, 200521 yr Om du använder rå linolja tar det ca 1 år innan det härdar Kontatakta en kolvmakare , vapenteckniker eller välsorterad butik Det finns ett par olika oljor samt bets sorter för endamålet Vissa amerikanska bok-kolvar får dom mörka som valnöt så det är inga problem Jag köpte ett sett med filler bets olja m.m från dom i insjön som är norrmän numera Ohhh va jobbigt dom heter .............
Publicerat April 15, 200521 yr Vet att det tar tid med den råa :- Det går inte att köra med vanlig möbelbets då? :-X
Publicerat April 16, 200521 yr Det finns en burk med sealer som man tätar träet med. Den mörkar ner kolven också. Jag har använt den till min hagelkolv som jag tillverkat själv. Burken innehåller någon sorts pasta som man gnuggar in i träet och den härdar ytan så att den blir blank och hård. Sedan är det bara att gnida in med stockolja så länge som kolven suger åt sig den. Kommer inte ihåg namnet men det kan jag kolla när jag kommer hem.
Publicerat April 17, 200521 yr Vad göra åt det?Har tagit bort lacken och nu tycker jag den är på tok för ljus, dock betydligt mörkare i nätskärningen men det är vell inte mycket at göra åt. Man måste vell kunna dra över en vanlig bets i lämplig färg och sen olja. Sen undrar jag också över olja, räcker det med kokt eller måste det vara rå först. Hur har ni burit er åt ni som gjort detta? Tacksam för snabbt svar Betsa INTE..... Att betsa trä kräver lång vana och kunskap om hur man betsar för att du inte skall få träet flammigt, och misslyckas du så kan du inte göra om. Schaftol Extra mörk Finns i dom flesta välsorterade vapenaffärer, kostar ca 80:- det är en röd/brun olja mycket mörk, ser ut som kaffe med rödton. Räkna med att olja/stryka/pensla stocken flödigt 15-20 ggr under ca 3 dygn, sedan får du låta stocken vila i ca en vecka innan du kan ge dig på den igen, detta lite beroende på värma och fuktighet. Gör stocken mörkare än du tänkt dig, då när du börjar bona den så försvinner ca 20% av infärgningen. Sedan finns det även en sealer som man kan använda innan oljningen, sealern är flytande vax med fint sågspån som täpper alla porer som uppstår. Innan du använder varen sealer eller olja rekommenderar jag att du tar en handduk. blöt den och vrid sedan ur den ordentligt och häng den på tork en stund, precis så att du känner att den är fuktig, linda då in stocken i handduken 5-10 minuter och därefter slipa stocken med mycket fint sandpapper. Gör om denna process 3-4 gånger och du får en mycket lenare stock. Varför ? jo när fukten går in i träet så reser sig träfibrerna och skulle man titta med förstoringsglas så skulle träet uppfattas som luddigt, allt detta vill du få bort innan du oljar den annars kommer stocken att kännas sträv så fort den blir fuktig, oljad eller inte.... Lycka till. // Matte
Publicerat April 18, 200521 yr Vad göra åt det? Har tagit bort lacken och nu tycker jag den är på tok för ljus, dock betydligt mörkare i nätskärningen men det är vell inte mycket at göra åt. Man måste vell kunna dra över en vanlig bets i lämplig färg och sen olja. Sen undrar jag också över olja, räcker det med kokt eller måste det vara rå först. Hur har ni burit er åt ni som gjort detta? Tacksam för snabbt svar Betsa INTE..... Att betsa trä kräver lång vana och kunskap om hur man betsar för att du inte skall få träet flammigt, och misslyckas du så kan du inte göra om. Schaftol Extra mörk Finns i dom flesta välsorterade vapenaffärer, kostar ca 80:- det är en röd/brun olja mycket mörk, ser ut som kaffe med rödton. Räkna med att olja/stryka/pensla stocken flödigt 15-20 ggr under ca 3 dygn, sedan får du låta stocken vila i ca en vecka innan du kan ge dig på den igen, detta lite beroende på värma och fuktighet. Gör stocken mörkare än du tänkt dig, då när du börjar bona den så försvinner ca 20% av infärgningen. Sedan finns det även en sealer som man kan använda innan oljningen, sealern är flytande vax med fint sågspån som täpper alla porer som uppstår. Innan du använder varen sealer eller olja rekommenderar jag att du tar en handduk. blöt den och vrid sedan ur den ordentligt och häng den på tork en stund, precis så att du känner att den är fuktig, linda då in stocken i handduken 5-10 minuter och därefter slipa stocken med mycket fint sandpapper. Gör om denna process 3-4 gånger och du får en mycket lenare stock. Varför ? jo när fukten går in i träet så reser sig träfibrerna och skulle man titta med förstoringsglas så skulle träet uppfattas som luddigt, allt detta vill du få bort innan du oljar den annars kommer stocken att kännas sträv så fort den blir fuktig, oljad eller inte.... Lycka till. // Matte Behövde inte betsa, den mörknade helt perfekt av bara oljan. (hade jag behövt det så hade jag fått hjälp i skolan) Att stressa trät med vatten som du skriver är bra att göra, annars är risken att man blir besviken stor Tack för hjälpen!