Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kulval 9.3x57

Featured Replies

Publicerat

Jag sköt ju en stor  gris med min 9.3x57 och en Alaska 18,5 grams kula. Men nu träffade jag en mycket erfaren grisjägare och han förkastade den kulan helt och hållet. Den var alldeles för ”blöt” enligt honom och hade jag inte träffat som jag gjorde hade det kunnat blivit en skadskjutning. Träffade i “stickhålet”. Även Oryx är i blötaste laget enligt honom. Men vad ska jag välja måste man börja handladda osv. Har även hört att de här gamla bössorna  (146:a) skjuter bäst med riktigt tunga kulor.

Vad rekommenderar ni och vet någon om Norma eller någon annan kommer med mer kulor i 9.3x57 borde ju snart finnas en marknad tycker man då den här kalibern börjar bli populär just till grisjakten.

Publicerat

Jag har laddat med 18,5 gram Lapua Mega till min 9,3x57 efter tips från bekanta vildsvinsjägare , men jag har inte fått tillfälle att prova den på vildsvin, ännu.

Publicerat

När jag skjutit Megan i papper och plank, böcker mm så upplever jag Mega tåla mer motstånd än Alaskan och Oryx. Håller längden bättre och smetar inte ut. Vilket stämmer överens med det jag hört av olika jägare som har just Megan i sina 57or och 62or. Har inte testat kulan själv på vilt eftersom min Sako 9,3a inte matar rundnosade kulor annars hade jag gärna gjort det.

Publicerat

Nu har jag en ganska liten erfarenhet at grisjakt men jag har svårt att tro att kulorna är så blöta i en 57:as hastighet, däremot om man får lite fart på kulorna så smetar de ut lite, dock tror jag de räcker till för att skjuta en gris med.

Tänkte själv prova megan och woodleigh

Publicerat

Tjena,

Möjligt är att denna person är erfarnare grisjägare än mig men kan delge dig mina erfrenheter. Den gris du sköt var förvisso XL och jag har aldrig skjutit en med 95 kg slaktvikt. Men jag har trots allt skjutit uppskattningsvis 40 svin vid det här laget av olika storlekar med i huvudsak Mega, Hammerhead, Oryx och Alaska i både 9,3 och 308W. I dom fallen grisen har lämnat platsen har felet varit mitt och inte kulornas.

Sämst erfarenhet har jag av Oryx och då i 308W där jag har háft taskig uppsvampning vid ett par tillfällen. Jag har nu lämnat Oryx helt till förmån för den gamla billiga Alaskan.

Grisskytte har en massa myter förknippat med sig. Sant är att större galtar har ett bogpansar men det är inte svårare att penetrera än ett bogblad på en normalstor älg och det fixar de flesta klass 1 vapen och kulor inom rimliga avstånd.

Det kommer sannerligen att dröja innan du skjuter en 200kg galt igen och fram till dess kommer din "blöta" Alaska göra jobbet, garanterat :)

Publicerat
  • Författare
Det kommer sannerligen att dröja innan du skjuter en 200kg galt igen och fram till dess kommer din "blöta" Alaska göra jobbet, garanterat 

Låter bra ;D Då kan jag sova lugnt om nätterna ett tag till ;)

Publicerat

Har en polare som skjutit ett tjogotal grisar med sin 30 06 och kulan har just varit Alaska. Inte en gris har lämnat platsen utan att ligga död inom 200m och genomslag är inte ovanligt, tvärt om. Varför skullen inte den tunga och långsamma Alaskan på 9.3mm fungera? Tror att det är ett utmärkt kulval så länge inte hållen blir för långa.

Publicerat
  • Författare
Varför skullen inte den tunga och långsamma Alaskan på 9.3mm fungera?

Det skulle vara just det som MKJ nämnde, svårighet att penetrera bogpansaret. Han rekommenderade Naturalis, är väl en kula helt i koppar eller är jag helt ute och reser!

Publicerat
Det skulle vara just det som MKJ nämnde, svårighet att penetrera bogpansaret. Han rekommenderade Naturalis, är väl en kula helt i koppar eller är jag helt ute och reser!

Näpp du är inte ute och reser. Neutralis är en kopparkula med plastspets.

För övrigt så har jag en kamrat som har skjutit ett x-antal grisar varav en stor galt på 140kg levande med 22cm betar :P  och alla grisarna har lagt sig på plats, dom har inte gått 1 enda meter. Han skjuter dom med Alaska.

MVH/Jocke

Publicerat

Bondade kulor lanseras idag som den "enda lösningen" av dom som har dem. Folk tittar ju nästan snett på en när man laddar sitt spett med Alaska. Prisskillnaden mellan 20 Alaska och 20 Oryx har upp till idag varit 130 spänn i 9,3. Nu kryper priserna upp på det gamla sortimentet Nosler,Alaska,blyspets etc och närmar sig Oryx. Frågan är om inte värmlänningar är snålare än smålänningar. ;)

• 3 weeks later...
Publicerat

Hej!! jag har en fin 146a i kal 9.3 x 57

jag har kortat pipan till 52 cm och jag undrar om det nogon som har erfarehet av verkan på älg eller gris då hållen blir lite längre..

säg up mot 200 meter- jag har inskjutet på det hållet med norma vulcan 15 g.  träffa går på det hållet.. men hur är reaktionen på kulorna?

tacksam för delning av alla erfarenheter här!!

• 2 weeks later...
Publicerat

Nej jag har aldrig skjutit på tavla ens med den kalibern, men ska väl fungera, morfar sköt en älgtjur som sprang avstånd 300m, nu var den påskjuten annars hade inte ens han höjt bössan, nu gick det bra och älgen stöp ganska fort efter en bra träff i hjärtat kalibern var en 9,3x62 laddad med en alaska 18,5g, han var närmare 75år vid tillfället skytten innan hade bommat.

Publicerat

Skjutit några älgar stora som små med 18,5 grams Alaska.

Har bara 45 cm pipa och får oftast genomslag även på de större, är definitift ingen expert på kulor men borde den inte få vara " ännu blötare" om det ofta blir genomskott även med så kort pipa? ???

Publicerat

Bregott:  nja kanske... men genomslag är vad jag tycker o föredra då det blir mer blod i ev spår. dina älgar som du haft genomslag har dom varit på lite håll? kulan expanderar mindre ju lägre fart den kommer med o då får den mer djupverkan o  genomslag..skutit några älgar på ca 15 meter med 308 och dom har inte haft ett märke på insidan av bogbladet på utgångsidan pga att kulan expanderat för mycket.. (i den lite  högre farten,  alaska det med)

frågan är hur minna 15 grams vulcan funkar på låt säga 200 meter...  .

Publicerat

Pinnhakan:

Det är nog som du skriver, vart under 80m i alla fall.

45 cm pipa gör väl lite det med på farten, skjutit nån med vulkan tidigare och det var samma där men i och för sig inga långa håll. ,                                          Men på en stor älg tycker man det ska kunna ta stopp nån gång.