Publicerat Augusti 3, 201510 yr Jag har fått lite kritik för min Fausti på sista tiden vilket fått mig att googla lite om detta märke. Jag har då stött på detta med "Fausti four locks". T.ex skriver den svenska återförsäljaren av Fausti, xxl, följande: "Mest kännetecknas detta av det patenterade Four Locks System som ger geväret extra låsning och stabilitet samtidigt som det ökar dess slitstyrka och levnadslängd." Hittade även följande diskussion där man menar att Faustis system är en förenkling av något system som Boss börjat med. http://www.weatherbynation.com/spikecamp/conversation/25/skb-action-vs-fausti/0/?wap2 Noterar dock att " experten" i tråden menar att man ska hålla emot toplevern när man stänger bössan för att den ska hålla längre. Vilket, efter vad jag förstår, är i det närmaste helgerån.... Nu till min fråga: vad är egentligen detta "four locks"? Vad är skillnaden mot Boss' lösning? SKB verkar också ha en liknande lösning, vad skiljer dem åt? Lägger in en bild på min bössa, har den där lilla regeln som sticker ut på vänster sida nåt med detta att göra?
Publicerat Augusti 3, 201510 yr Nu tror jag inte din har Fausti Four Locks - den är nog lite tidig för det för din har kerstenreglar. /T
Publicerat Augusti 3, 201510 yr Författare Ok, där ser man. Då har jag blivit lurad av det här klippet: http://youtu.be/qmIovjgxZQ8 När jag tittar på bilder på four locks så ser jag ju att du har rätt. Har du någon aning om när de började med det här systemet? Skulle du också kunna göra någon kvalificerad gissning på när min bössa är gjord? Har googlat som en tok nu men hittar inget vettigt.
Publicerat Augusti 4, 201510 yr Så bra koll på Faustis produktion har jag inte men åldern på en italiensk bössa tar man på dateringsstämpeln på pipblocket. /T
Publicerat Augusti 4, 201510 yr Författare Så bra koll på Faustis produktion har jag inte men åldern på en italiensk bössa tar man på dateringsstämpeln på pipblocket. /T Det borde jag kanske ha kommit på själv... Efter att ha jämfört stämpeln "BH" med din bok så kommer jag fram till att bössan är gjord 2006.
Publicerat Augusti 4, 201510 yr Om du har en bok som ör 2.0 så är där ett kapitel som heter "Råd till vapendetektiven" eller nått sånt långt bak bland appendixen. /T
Publicerat Augusti 4, 201510 yr Författare Har bara den "gamla" tyvärr. Det känns som om man kommer rätt långt på den även om det kräver att man måste tänka en del själv, vilket kanske inte är min starkaste sida.