Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur möter man kraven för en långhållsrigg ämnad för jakt?

Featured Replies

Publicerat

Hallå kära vänner!

Nu rådfrågar jag er IGEN eftersom jag gillar att diskutera saker och ha en ordentlig plan framför mig om varför jag bränner alla mina pengar på det här. Behöver mao lite motivation också.

En i vissa ögon tokig idé har slagit mig om att jag måste göra någonting värre av min M55a efter vintern (har några tusen kulor kvar). Försöker inbilla mig att det inte är så tokigt ändå utan att jag lär mig saker på vägen i customvärlden.

Jag hoppas få så bra gensvar som möjligt av er om hur ni skulle vilja se en långhållsrigg för jaktbruk utformad. Viss begränsning finns. 

"Jag fick en M55 av mina morföräldrar för 1 år och 11 månader sedan och därefter har den fått ett nytt kikarsikte och en ny stock. Sedan har den fått genomlida gissningsvis 3-4 tusen skott. Försöker snitta hundra i veckan, men ibland blir det inte av p.g.a kostnader osv och ibland blir det 300 på en vecka...

Bössan skjuter som en "dröm" i den gamla kallhamrade pipan i .308, men jag har alltid haft ett sug efter att gå ut på längre håll, bara för att det är ett intresse som jag finner vettigt och givande.

Inte för att jag vill jaga på dessa avstånd som jag kanske gav antydan till för 2 år sedan. Detta begär har jag vuxit ifrån. Sådant kan Mad Mike och amerikanare pyssla med!

Jag vill fortsätta bygga på den här bössan för att den har lite själ i sig. Jag fick den av min morfar, det är mitt första egentligt egna kulvapen osv."

Bössan jag har tänkt använda är då en Tikka M55 .308 nerbäddad i en GRS Sporter/Varmint. Kikarsiktet är ett Zeiss 6-24x72 med optilockfästen som är "infrästa" i lådan för matningens skull.

Fram på sitter en Vmac Future dämp med vakfront. 

Om jag fortsätter på M55 systemet så ämnar jag behålla stocken då jag tycker den räcker till för fältskytte på längre håll.

Kikarsiktet har jag tänkt att byta mot ett sikte som klarar håll mot 1000m, kanske inte med bravur och marginal, men om man nu känner att man någon gång vill ladda en äkta VLD-kula och lobba iväg något försöksskott.

Kalibervalet har länge fallit på 6XC, men det kalibervalet är inte lika självklart längre. Men det är helt klart aktuellt då jag vill prova 105 gr A-max på rådjur. Vilken räffelstigning skulle ni föreslå?

Jag vill gärna bli bombarderad med idéer om allt. Jag är inte helt bakom flötet när det gäller ballistik. Köpte QL för några månader sedan och kan använda programmet fullt ut i princip.

De självklara sakerna är att jag vill:

Blueprinta lådan.

Anskaffa en vettig custompipa i en kaliber som skjuter bra på längre håll.

Jag har även funderat på att få en picatinnyskena fräst till att passa hålen för weaverklackarna och smälla på ett par feta fästen, för att det är ballt. Borde väl inte bli sämre än optilock (som jag avskyr) om man bäddar in skenan ordentligt.

Men ovanstående gäller bara om min m55a uppfyller kraven för en långhållsrigg, vilket jag anser den göra. Jag vill dock höra en utomståendes åsikt.

Det egentliga frågorna är dock:

Skulle ni tänka om helt?

Om svaret är ja, hur skulle ni vilja se en långhållsrigg ämnad för jakt?

Behöver jag ett sikte av högsta kvalitet för att njuta av detta? Jag har inte mage att sälja mitt Zeiss och att köpa någonting likvärdigt känns överdrivet. Jag kommer även använda zeisskikaren för jakt på samma vapen.

Vad för kaliber skall jag satsa på och vilket pipmaterial? Har en viss kärlek för Shilen då materialet fungerat så bra i min bänkbössa. Som f.ö. inte sett bänken än.

Finns det något sätt att förbättra matningen? Slutstycket låser sig väldigt ofta längst bak, detta har ett namn som jag har glömt bort. Sker p.g.a att slutstycket skjuts fram snett, vilket nästan är oundvikligt.

Frågan är ställd på ett sådant sätt att jag gärna vill veta om det är rätt att fortsätta i dessa banor och om jag kommer kunna uppfylla kraven för en långhållsrigg med M55 systemet.

Avslutar med en bild eller två på den vackra skapelsen i nuvarande skick 

post-11709-0-85596600-1438736146_thumb.j post-11709-0-10704200-1438737887_thumb.j

• Svar 61
  • Visningar 7,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Den dagen en Shilen inte duger på en jaktbössa ska jag äta det som kommer ur den...... Det är inte bänkskytte vi pratar om i denna tråd.....

• Christian N
    Christian N

Filip bor på Åland, Sunes har egna och goda kanaler att ta fram de vapen från Tikka/Sako som köparen önskar, dvs inte de som Sako Sweden anser att köpare skall få disponera/köpa, bortsett från allt de

• Affektionsvärde eller ej men det är helt galet att kosta på den där en enda krona.   Behåll den som den är och börja om med ett friskt system istället.   /Mike

Posted Images

Publicerat

Hallå kära vänner!

Nu rådfrågar jag er IGEN eftersom jag gillar att diskutera saker och ha en ordentlig plan framför mig om varför jag bränner alla mina pengar på det här. Behöver mao lite motivation också.

En i vissa ögon tokig idé har slagit mig om att jag måste göra någonting värre av min M55a efter vintern (har några tusen kulor kvar). Försöker inbilla mig att det inte är så tokigt ändå utan att jag lär mig saker på vägen i customvärlden.

Jag hoppas få så bra gensvar som möjligt av er om hur ni skulle vilja se en långhållsrigg för jaktbruk utformad. Viss begränsning finns. 

"Jag fick en M55 av mina morföräldrar för 1 år och 11 månader sedan och därefter har den fått ett nytt kikarsikte och en ny stock. Sedan har den fått genomlida gissningsvis 3-4 tusen skott. Försöker snitta hundra i veckan, men ibland blir det inte av p.g.a kostnader osv och ibland blir det 300 på en vecka...

Bössan skjuter som en "dröm" i den gamla kallhamrade pipan i .308, men jag har alltid haft ett sug efter att gå ut på längre håll, bara för att det är ett intresse som jag finner vettigt och givande.

Inte för att jag vill jaga på dessa avstånd som jag kanske gav antydan till för 2 år sedan. Detta begär har jag vuxit ifrån. Sådant kan Mad Mike och amerikanare pyssla med!

Jag vill fortsätta bygga på den här bössan för att den har lite själ i sig. Jag fick den av min morfar, det är mitt första egentligt egna kulvapen osv."

Bössan jag har tänkt använda är då en Tikka M55 .308 nerbäddad i en GRS Sporter/Varmint. Kikarsiktet är ett Zeiss 6-24x72 med optilockfästen som är "infrästa" i lådan för matningens skull.

Fram på sitter en Vmac Future dämp med vakfront. 

Om jag fortsätter på M55 systemet så ämnar jag behålla stocken då jag tycker den räcker till för fältskytte på längre håll.

Kikarsiktet har jag tänkt att byta mot ett sikte som klarar håll mot 1000m, kanske inte med bravur och marginal, men om man nu känner att man någon gång vill ladda en äkta VLD-kula och lobba iväg något försöksskott.

Kalibervalet har länge fallit på 6XC, men det kalibervalet är inte lika självklart längre. Men det är helt klart aktuellt då jag vill prova 105 gr A-max på rådjur. Vilken räffelstigning skulle ni föreslå?

Jag vill gärna bli bombarderad med idéer om allt. Jag är inte helt bakom flötet när det gäller ballistik. Köpte QL för några månader sedan och kan använda programmet fullt ut i princip.

De självklara sakerna är att jag vill:

Blueprinta lådan.

Anskaffa en vettig custompipa i en kaliber som skjuter bra på längre håll.

Jag har även funderat på att få en picatinnyskena fräst till att passa hålen för weaverklackarna och smälla på ett par feta fästen, för att det är ballt. Borde väl inte bli sämre än optilock (som jag avskyr) om man bäddar in skenan ordentligt.

Men ovanstående gäller bara om min m55a uppfyller kraven för en långhållsrigg, vilket jag anser den göra. Jag vill dock höra en utomståendes åsikt.

Det egentliga frågorna är dock:

Skulle ni tänka om helt?

Om svaret är ja, hur skulle ni vilja se en långhållsrigg ämnad för jakt?

Behöver jag ett sikte av högsta kvalitet för att njuta av detta? Jag har inte mage att sälja mitt Zeiss och att köpa någonting likvärdigt känns överdrivet. Jag kommer även använda zeisskikaren för jakt på samma vapen.

Vad för kaliber skall jag satsa på och vilket pipmaterial? Har en viss kärlek för Shilen då materialet fungerat så bra i min bänkbössa. Som f.ö. inte sett bänken än.

Finns det något sätt att förbättra matningen? Slutstycket låser sig väldigt ofta längst bak, detta har ett namn som jag har glömt bort. Sker p.g.a att slutstycket skjuts fram snett, vilket nästan är oundvikligt.

Frågan är ställd på ett sådant sätt att jag gärna vill veta om det är rätt att fortsätta i dessa banor och om jag kommer kunna uppfylla kraven för en långhållsrigg med M55 systemet.

Avslutar med en bild eller två på den vackra skapelsen i nuvarande skick 

attachicon.gifIMG_0526.JPG attachicon.gifIMG_0525.JPG

Skaffa dig en T3 sporter i 6,5x55 med den långa pipan så är det färdigt och du vet vad det kommer att kosta.

Publicerat

Hofboss har en variant på saken,

iom att Filip bor på Åland så hade jag utan tvekan rekommenderat att låta den gamla Tikkan vara som den är, det var ett tidigare råd och ett som består.

Filip att bygga vidare på en Tikka som du inte är helt nöjd med att fullständigt oöverlagt och kommer inte att generera det utfall du vill ha.

Köp en T3 som ovan, köp en bra costumlåda från Sunes och bygg på men sminka inte grisen i form av att arbeta med en idag redan 30+ år gammal bössa för det kommer inte att löna sig. /Christian

Publicerat

Trycker tvärtemot föregående..

Med tanke på affektionsvärdet, så skulle jag inte tveka på att bygga på m55an.

Publicerat

Tikka LSA/M55 är bra bössor,inget snack om saken. Det som jag saknade när jag hade mina var vettiga eftermarknadsprylar till vettiga pengar. Stockar sökte jag t.ex efter med ljus och lykta och jag var för snål för att köpa McMillankolv, med facit i hand så skulle jag köpt McMillankolvar till båda mina M55:or så hade jag säkert haft kvar dom ännu (eller kanske inte). En annan punkt där jag var dumsnål var på just kikarfästena, hade det varit idag så hade jag valt optilock också hade saken varit klar. Såsom det blev nu så stod jag och pappa i en heldag och frästa fram Leupold QR ifrån ett "gunsmith ämne" helt förkastligt om du frågar mig nu. Numera är min tid värd mer än några 100-lappar.

Nåväl det var inte min bakgrundshistoria du frågade om utan tips o råd.

Jag tycker att du har en vettig kolv, du har vettiga fästen. Pipa om bössan med en riktigt vass pipa och lägg det du får över på något vettigare.

Mvh

Joacim

Publicerat

"Kikarsiktet är ett Zeiss 6-24x72 med optilockfästen som är "infrästa" i lådan för matningens skull."

Ehm, hur underlättar detta matningen?

Publicerat

"Kikarsiktet är ett Zeiss 6-24x72 med optilockfästen som är "infrästa" i lådan för matningens skull."

Ehm, hur underlättar detta matningen?

Det jag kan tänka mig att han menar är att rekylstiftet har ett fräst spår att löpa i på främre klacken och på så vis slipper man att ha ringbasen hängande över utkastarporten och på det viset orsaka problem i form av hylsor som tar i vid repetering.
Publicerat
  • Författare

Exakt som ovanstående skriver, jag antog att de flesta skulle förstå, det var nog ett dumt antagande.

Publicerat

Låt stenroos montera en rostfri lw matchpipa i 6,5x47 och fräs till lutning på optilockbaserna så borde du ha en kompetent rigg? I jämförelse med en remington 700 är ju m55 färdigkittad från fabrik :)

Publicerat

Jag har också en Tikka LSA-55 i 308W från min döda far så jag väntar med spänning på fortsättningen.

Min ligger i orginalkolven och toppas med ett March 3-24x42 för papp och Swarovski Z6 1-6x24 för jakt i Optilock.

Funderar på vad du matar den med? Min skjuter fruktansvärt bra med Lapua FMJ. Fast jag skulle vilja ha en lite mer långhållsanpassad kula. Tyckte Scenar 155grs gick bra tills jag provade FMJ:n.

Publicerat

Exakt som ovanstående skriver, jag antog att de flesta skulle förstå, det var nog ett dumt antagande.

Matning är när en patron lämnar magasinet och åker in i patronläget. Det du menar är nog utkastning...

Publicerat

Det jag kan tänka mig att han menar är att rekylstiftet har ett fräst spår att löpa i på främre klacken och på så vis slipper man att ha ringbasen hängande över utkastarporten och på det viset orsaka problem i form av hylsor som tar i vid repetering.

Kan säkert stämma, men då får han skriva utkastning och inte matning ;) Eller så är det jag som misstolkat nomenklaturen.

Publicerat

Kan säkert stämma, men då får han skriva utkastning och inte matning ;) Eller så är det jag som misstolkat nomenklaturen.

Trillar en tomhylsa tillbaka i magasinschaktet då blir matningen lidande, jag lovar ;):D

Publicerat

Trillar en tomhylsa tillbaka i magasinschaktet då blir matningen lidande, jag lovar ;):D

Hmm, poäng! :blush:

Publicerat
  • Författare

Ja, jag tänkte mer matning då jag behövde plocka ut hylsorna för hand tidigare, men du har helt rätt exabit. Det var utkastningen som var dålig.

Är det någon som har något tips för slutstycken som låser sig då man skall föra fram de? Problemet är att slutstycket glappar så mycket att det trycks snett och låser sig.

6,5x47 är intressant. Vilka kalibrar i 6 respektive 6,5 har .308 hylsbotten?

Huvudkulan kommer nog vara 105gr A-max, men kanske även någon VLD i upp mot 115-120gr för långhåll.

Publicerat

Har du problem att repetera med en tikka är det något fel på vapnet, alternativt din teknik...

Publicerat
  • Författare

Har du problem att repetera med en tikka är det något fel på vapnet, alternativt din teknik...

Flera som har problem med den. Kan lägga upp en film på repeteringen. Det har ett speciellt namn det där som händer. Samma som händer när man skjuter in en låda snett.

Publicerat

Byrålådeeffekten?

Publicerat

Då skulle jag nog rekommendera att en smed tittade på den, något är fel om du upplever byrålådseffekt på en tikka.

Publicerat

Låter som om något är åt helvete med styrningen av slutstycket. Bara lämna in direkt, det kommer att bespara dig mycket hår ;)

Publicerat
  • Författare

Vad vill ni helst se mig bygga på om jag byter system? Bössan kommer användas till jakt, så ej enkelskott.

Publicerat

Köp en tikka t3 med rostfri varmintpipa i 6.5x55. Klar.

OBS. Sarkasm.

Publicerat
  • Författare

Även om T3 är extremt välskjutande bössor direkt ur paketet så är det inte tillräckligt och långt ifrån lika roligt! Men din tanke var inte dum även om du skrev "sarkasm".

Publicerat
  • Författare

Känner mig lite begränsad med tanke på min placering geografiskt. ÄVEN om den här holmen kan erbjuda väldigt mycket skyttemässigt sett.

Förmodligen ligger någon rem700 och bara väntar på att någon skall ta den i besittning. Är det något sådant du tänkt dig, Mike? Jag hoppar gärna ett eller kanske två steg upp från det.