Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur möter man kraven för en långhållsrigg ämnad för jakt?

Featured Replies

Publicerat

Även om T3 är extremt välskjutande bössor direkt ur paketet så är det inte tillräckligt och långt ifrån lika roligt! Men din tanke var inte dum även om du skrev "sarkasm".

Hehe. Nä det är inte så dumt men det är ett lite tråkigt standardsvar som knappt behöver skrivas ut längre. Men bra precision och relativt billigt till skillnad från om man ska gå all in med customlås osv.

Själv skulle jag gärna bygga något på en Hardy-låda. Såg en bild på en härom dagen i en byggtråd på RS. Blev lite tagen av den lådan faktiskt.

• Svar 61
  • Visningar 7,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Den dagen en Shilen inte duger på en jaktbössa ska jag äta det som kommer ur den...... Det är inte bänkskytte vi pratar om i denna tråd.....

• Christian N
    Christian N

Filip bor på Åland, Sunes har egna och goda kanaler att ta fram de vapen från Tikka/Sako som köparen önskar, dvs inte de som Sako Sweden anser att köpare skall få disponera/köpa, bortsett från allt de

• Affektionsvärde eller ej men det är helt galet att kosta på den där en enda krona.   Behåll den som den är och börja om med ett friskt system istället.   /Mike

Posted Images

Publicerat

Min förra T3 var känslig i slutstyckgången om man inte matade den helt korrekt - dvs om man tryckte lite från sidan på slutstyckshandtaget, och det var påtaglig "byroådeeffekt".

I övrigt var det en mycket trevlig och sund bössa, även om jag bytte ut i princip allt :P

Publicerat

Vad vill ni helst se mig bygga på om jag byter system? Bössan kommer användas till jakt, så ej enkelskott.

Ett Pierce lås och en custom pipa är ju ett bra utgångsläge. (och inte så mycket dyrare än en ny T3 som donatorbössa, fast kolv/chassi tillkommer ju visserligen...)

Det är stommen i min nya rigg som skall byggas förhoppningsvis senare i höst/vinter.

Publicerat
  • Författare

Tittade på Pierce redan före. Amerikanarna verkar förespråka Defiance och jag har en viss kärlek för BATs B i octagon med picatinny. Har en känsla av att du valt rätt spår med Pierce. Undrar om Sune får hem Pierce.

Vad fick dig att välja Pierce? Har du kännt på det redan? Spännande det här. Har du någon tråd jag har missat som man kan följa?

Publicerat
  • Författare

Byrålådseffekt var ordet som undkom mig gång på gång. Tack, oordning. Det är vad jag upplever och det är inte mig det är fel på.

Känns ovärt att fixa det om jag satsar på nytt system. Bössan är precis som Wizards T3 är hur trevlig som helst i övrigt.

Publicerat

Tittade på Pierce redan före. Amerikanarna verkar förespråka Defiance och jag har en viss kärlek för BATs B i octagon med picatinny. Har en känsla av att du valt rätt spår med Pierce. Undrar om Sune får hem Pierce.

Vad fick dig att välja Pierce? Har du kännt på det redan? Spännande det här. Har du någon tråd jag har missat som man kan följa?

Jag valde Pierce eftersom man då kan nyttja alla Rem 700 pryttlar som tillverkas i en uppsjö - till motsatsen mot T3 som var krånglig att hitta prylar till. BAT har ju riktigt grymma prylar men det blir nog inte lika enkelt att droppa prylarna i ett AIAX chassi då... ;)

Det finns en tråd i påbörjade byggprojekt där jag resonerade fram vilken låda, pipa, chassi, trycke, kaliber osv jag skulle gå vidare med men själva bössan har inte börjat byggas än eftersom jag behövde vänta in min operation och huruvida jag skulle bli bättre eller ej.

Publicerat
  • Författare

Nu när du säger det har jag läst det för ett tag sedan.

BAT är väl det jag tänkt mig för jag vet att Sune får hem det snabbt och enkelt. Jag lär ju förmodligen inte heller gå i ångest över det valet. Det gäller att tänka efter mer än en gång hursomhelst. Jag har läst på internet att BATlåsen lätt kärvar fast. Det låter i mina öron mest som att det händer sällan och att det är det enda någon hittat att klaga på om det ens är sant.

Edit: Känns lite som att alla måste äga ett BAT-lås någon gång i livet. Ingen byrålådseffekt i det slutstycket inte.

Publicerat

Känner mig lite begränsad med tanke på min placering geografiskt. ÄVEN om den här holmen kan erbjuda väldigt mycket skyttemässigt sett.

Förmodligen ligger någon rem700 och bara väntar på att någon skall ta den i besittning. Är det något sådant du tänkt dig, Mike? Jag hoppar gärna ett eller kanske två steg upp från det.

Remington 700 ÄR en bra grundkonstruktion,inget snack om det.

Det gäller bara att hitta en bra låda och där letar man lämpligast reda på en 60 eller 70 tals låda då jämnheten och tillverkningstoleranserna var bättre,vidare är Winnie 70(som nästan bara finns med lång låda) Ruger M77 eller Savage inga dumma donatorer,finns åtskilliga exempel att läsa om på nätet som ger extremt bra precision,skulle du hitta en Remmy 40X så har du även där ett superlås.

Vilken väg man väljer att gå är upp till den resande för att bygga sitt eget vapen kan vara högst personligt och själva resan kan vara halva nöjet,eller så köper man en färdig produkt typ Bat och smackar på en Shilenpipa-färdigt.

Få lådor kan erbjuda så många personliga val som en Remmy 700 eller 40X,för egen del har jag utrustat mina med bla Tubbs speed lock set,shilentrycken,jewelltrycken,M16 utdragare,förstärkt slutstyckshandtag,overzeised recoil lug,diverse bolt knobs,monterat skenor med M4 insex-overzeised m,m.

Ett par bilder på förstärkt slutstyckshandtag och M16 utdragare.

/Mike

post-240-0-92268000-1438927240_thumb.jpg

post-240-0-58886900-1438927256_thumb.jpg

Publicerat

Den stora fördelen med en T3 är:

1. Du vet vad den presterar innan du packat upp den.

2. Du vet vad det kommer att kosta dig.

3. Du får bössan snabbt och enkelt utan att behöva vänta på försenade leveranser och smed.

Publicerat

Om handlaren har den hemma så får man den ja, inte om den ska beställas från Sako Sweden ty då kan man se sig i röva efter den. ;)

Publicerat
  • Författare

Filip bor på Åland, Sunes har egna och goda kanaler att ta fram de vapen från Tikka/Sako som köparen önskar, dvs inte de som Sako Sweden anser att köpare skall få disponera/köpa, bortsett från allt detta,

Filip du är 18 år gammal, eller runt den åldern, är det inte läge att du funderar på att spara lite stålar, bilar, brudar och annat gott i livet kommer inom kort att få en enormt mycket större betydelse än jakt och vapen, i varje fall för en tid.

Klarar du inte dig med den pang du har idag, räcker det inte med att smörja slutstycket lite för att undvika att det hänger sig lite?

I frånvaron av begränsade föräldrainslag känner jag i varje fall att frågan bör lyftas, finner du att det visst är så att du skall ha en annan pang så visst, kör på, valet är fritt.

Jag hade lätt tagit den Rem 700 kompatibla låda som Sunes har hemma med 308 storlek på stötbotten och sedan bett om att få en 260 Rem pipa monterad. Det är jag det. /Christian

Du kommer ofta med kloka tillägg, men att bilar och brudar skulle gå över jakt och vapen? Jag har redan tröttnat på krogen och anser det bara onödigt att fara dit och bränna pengar. Det var kul där de första 20 gångerna kanske, resten av gångerna har man dragits med av folk eller så har det varit någonting speciellt. Inte för att jag saknar vänner eller brudar. Det är bara mycket mer givande att vara tråkig och göra andra saker. Bostad har jag ju redan, så vad mer behövs? Bor nog gärna ensam ett par år till känner jag. Tills min egen generation mognat såpass att man står ut med de. Du kanske tycker att jag är omogen, Chris, men det finns nog bra mycket värre. Jag är f.ö. 19, fyller 20 i oktober om det är av intresse.

Publicerat

Tycker lite tvärt emot C

Passa på nu att skaffa bössor, om några år kanske det är dags för familjebildning och då är det kört både tidsmässigt och ekonomiskt![emoji6]

Publicerat

Man kan inte köpa saker när man inte har pengar. Har man pengar så är det väl lika bra att passa på innan man är utan pengar.

Publicerat

Tycker lite tvärt emot C

Passa på nu att skaffa bössor, om några år kanske det är dags för familjebildning och då är det kört både tidsmässigt och ekonomiskt![emoji6]

I och för sig helt sant, Filip, jag tycker att du har mognat, är det ett svar som är förklarande och till fylles?

Nåväl med den betänkligheten överstökad så är det bara att köra på, du får nog fnula ett varv till och återkomma med en mer definierad plan för projektet. /Christian

Publicerat

Jag hade lätt tagit den Rem 700 kompatibla låda som Sunes har hemma med 308 storlek på stötbotten och sedan bett om att få en 260 Rem pipa monterad. Det är jag det. /Christian

Varför 260 istället för 6,5x47 som jag föreslog? Om jag inte minns helt fel har du väl erfarenhet av båda?

Publicerat
  • Författare

Jag tar ditt inlägg i beaktande, Chris. När jag står där i valet mellan att köpa en gammal rem700 eller en batmachine skall jag nog ta en extra funderare över pengarna.

Publicerat

Kurtagnes,

jag och flera andra har haft bekymmer med tändhattar och genomslag i dessa på x47L hylsan, det är en otroligt bra kaliber, som skjuter extremt väl/jämnt men som jag anser kräver ett litet ie tunnt slagstift och en otrolig passning mellan hålet i bulten och stiftet,

annars står man där med genomslag igen. På det sättet är en 260 Rem en lugnare patron, med stora tändhattar och inga bekymmer med genomslag, därav mitt råd. Jag kommer att sätta en pipa i 6,5x47L inom kort igen och denna gång på min Pierce låda, den har bättre passning än min gamla Sako låda. 

Ett annat sätt att formulera saken är att valet av låda styr valet av kaliber, dvs förutsättningarna anger valet. /Christian

Publicerat

Om man laddar 6,5x47 lite slött (efter data) så är det väldigt bra ekonomi och precision i den. Min pipa även om den är ovanligt bra har inte tappat precision på över 3000 smäll. Samma 100st hylsor har används och dom har inte behövts trimmas sedan första omladdningen.

Publicerat

Om man laddar 6,5x47 lite slött (efter data) så är det väldigt bra ekonomi och precision i den. Min pipa även om den är ovanligt bra har inte tappat precision på över 3000 smäll. Samma 100st hylsor har används och dom har inte behövts trimmas sedan första omladdningen.

Maddog, rätta mig om jag har fel men visst är din pang ett costumlås, Panda eller var det en Kelby?

Just det, mina tändhattsgenomslag skedde med laddningar som var inom angivna data för kalibern/Christian

Publicerat

Maddog, rätta mig om jag har fel men visst är din pang ett costumlås, Panda eller var det en Kelby?

Just det, mina tändhattsgenomslag skedde med laddningar som var inom angivna data för kalibern/Christian

Japp men en Bat. Oj satan det trodde det var inte bra. Jag har inte varit nära genomslag men vet att det hänt men då med rätt hårda laddning.

Det är ingen köttarkaliber precis utan mer en lugn rackare

Publicerat

Jag skulle tro att med friskare, tightare lådor så är detta med genomslag ingen risk, oavsett om man laddar på hårt eller enligt bok, slitna lådor som min sako eller sådana med lös passning/vek slagfjäder mm, ja då är det ett problem, eller något som kan bli ett problem.

Men ovanstående är vad jag tror, inget annat. /CHristian

Publicerat

Jag skulle nog inte använda 55an till ett superseriöst bygge. När pipan är slut så byt. Shilen har förlorat mark sista åren, bartlein och krieger har fått stora framgångar.

Publicerat
  • Författare

Jag skulle nog inte använda 55an till ett superseriöst bygge. När pipan är slut så byt. Shilen har förlorat mark sista åren, bartlein och krieger har fått stora framgångar.

Har noterat det, men tvivlar på att shilen är så bristfälliga. Menar inte att du har fel, du har förmodligen rätt. Shilen är inte heller något märke jag har bestämt att det skall bli. Det beror på vad trollkarlen föreslår.

Edit: Mao anpassar jag mig efter smedens val av pipämne.