Publicerat Augusti 5, 201510 yr Så här gick det till för mig. Jakten var ett ögonblicksverk. Det hela utspelade sig på sommarstället, en ö i S:t Anna skärgård. Svärfar och hans svärfar och den bofaste fiskaren brukade sätta ut minkfällor på ön och jag har även hittat en förfallen norsk kråkfälla i skogen. Nu är det bara frugan och jag kvar som jagar på ön och vi brukar inte prioritera jakt när vi är där. Hur som haver, vi brukar se minkarna när de simmar över vikarna och går upp på skären. Tidigare på dagen hade jag rusat till vapenskåpet, slitit åt mig hagelbössan och försökt genskjuta en av dem. Då han jag inte. Avståndet var för stort till vapenskåpet och minken hann upp på land och försvinna. Några timmar senare var vi vid bryggan med några gäster när någon påkallar min uppmärksamhet. -Såg du den där? Den var här igen! Nu slank den ner i vattnet väldigt nära och började simma mot en vassrugg. Nu hade jag rutin på att rusa efter bössan och det var närmre både till den och till minken denna gång. Rafsade åt mig två par patroner, två i bössan och två i fickan och sprang ut på bryggans spets. Jag sköt den där den simmade på ca 15m avstånd. Det blir blir nog inget vackert skinn då jag i min iver använde alla fyra skott. Efter första dök den och simmade sedan på ytan mot land, efter andra dog den troligen och efter de två sista var den ännu mera död. Jag ville ju vara säker på att den inte skulle lida i onödan. Vattnet skyddade den en del från svärmarna. Jag sprang sedan efter en båtshake och en kratta och vadade ut genom tången i det 16 grader kalla vattnet för att bärga mitt byte. Googlade sedan fram en beskrivning på hur man flår en mink och sysselsatte mig med sagda aktivitet i någon timme. Jag saltade skinnet innan frysning för att ha både hängslen och livrem så att säga. Har aldrig gjort något liknande och ville inte googla på telefonen med minkiga händer. Jag lägger upp en fortsättning när jag tar hand om skinnet. Skallen kokade jag, petade av köttet (såg gott ut men jag smakade inte) och lade i en myrstack. Kommer att ligga där i två veckor innan jag får titta till den. Sent from my iPhone using Tapatalk