Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Pipa på Browning A5 åt hell...skotta?

Featured Replies

Publicerat
Behöver hjälp av hagelexpertisen på forumet. Eller det kanske inte ens behövs nån expertis...

Skaffade nyss en gammal FN (Browning) A5 som minst sagt ser ut att vara lika gammal som den är (80+ år). Funktionen är dock inget större fel på förutom lite delar som måste bytas.

Dock upptäckte jag nåt konstigt idag. Har inte kollat genom pipan från mynningshållet förrän idag, och där såg jag något oroväckande. Ungefär 15cm in från mynningen är där som en skarv som inte är helt centrerad mot bakre delen av pipan. Om man känner på utsidan av pipan i höjd med skarven så känner man en väldigt liten bula på ena sidan. Har inte hunnit testa träffbilden än så vet inte hur denna påverkas av detta.

Är det nån som är insatt i dessa bössor eller detta fenomen? Vad beror det på, har pipan blivit sned? Är det "choken" på pipan som är sista 15cm? Går det att åtgärda eller är det lönlöst?

Publicerat

Kallas "skottbula", som regel kan den tryckas tillbaka.

T

Publicerat
  • Författare

Ok! Bör göras av smed antar jag. Vad beror det på?

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Publicerat

Att något varit i vägen när man sköt en gång.......

/T

Publicerat
  • Författare

Aha. Tack för snabbt svar!

Publicerat
  • Författare

Fast... En sak undrar jag fortfarande över. Skarven jag nämnde, kan det vara där den chokade biten börjar, och kan den ha separerat på något sätt och det faktiskt är denna skarv som är det som varit i vägen i pipan och orsakat bulan?

Ska det vara en sådan skarv synlig i dessa pipor? Har du koll på detta pmt, du har ju haft A5-or förut om jag inte missminner mig? Eller nån annan som vet?

Publicerat

En bild underlättar......

Det är inte ovanligt att man får en bula precis bakom där chokekonen börjar eftersom det är där trycket i hagelkroppen är som högst.

/T

Publicerat

Jag frågade Hans Englund om bulor och han menade på att även om man trycker tillbaka bulan så är materialet försvagat eftersom materialet har sträckts. Stämmer det? 

Publicerat
  • Författare

Svårt att få till en bra bild med bara mobilkamera men jag gör ett försök. Mina ögon var ju inte helt med på banan, om man tittar lite närmre på det jag kallade "skarv" så ser man ju att det är en övergång.

Man ser här iaf att den inte är helt symmetrisk, och där övergången syns som mest (klockan sju) är även där bulan finns på utsidan. Så jag antar att du har helt rätt om att det är en skottbula bakom chokekonen. Är detta något som hindrar att man använder bössan tills dess att man åtgärdat bulan?

lopp.png

Publicerat

Självfallet är materialet påverkat, men kravet på godset i en hagelpipa nära mynningen styrs mer av den fysiska hanteringen av pipan än av gastryck i den samma, så jag skulle tro att den praxis med in/utpressning av skottbulor som förekommit sedan man började tillverka hagelpipor är helt ok och sund, dvs om vapensmeden är utbildad och hanterat saken väl. /CHristian 

Publicerat

Svårt att få till en bra bild med bara mobilkamera men jag gör ett försök. Mina ögon var ju inte helt med på banan, om man tittar lite närmre på det jag kallade "skarv" så ser man ju att det är en övergång.

Man ser här iaf att den inte är helt symmetrisk, och där övergången syns som mest (klockan sju) är även där bulan finns på utsidan. Så jag antar att du har helt rätt om att det är en skottbula bakom chokekonen. Är detta något som hindrar att man använder bössan tills dess att man åtgärdat bulan?

lopp.png

En mycket typisk skottbula.......

Jag frågade Hans Englund om bulor och han menade på att även om man trycker tillbaka bulan så är materialet försvagat eftersom materialet har sträckts. Stämmer det? 

Ja, men som Christian säger så är det inte speciellt hög belastning normalt sett så pass högt upp i pipan.

/T