Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

silica/torrboll bra eller skit

Featured Replies

Publicerat

Läste nånstans att det inte va bra att ha torrboll i vapenskåpet för av nån anleding rostade vapnen?! Har också kikat på forum där folk fyller kaffefilter med silica-kattsand och sedan häftar ihop för att skydda ammunitionsskåp/lådor mot fukt.

Vad gör ni för att hålla en bra miljö bland era vapen och ammunition?

Publicerat

Torrboll som du säger. Bra skit..."funkar för mig" :-D

Publicerat

Nja, en del har haft bekymmer med att torrbollen släpper en hel del joner från den calciumclorid som är det verksamma saltet, detta kan och kommer att under för saltet gynsamma förhållanden att orsaka ytrost på metall som inte är behandlar med olja eller annat behandling.

Jag kämpar för egen del just nu med bekymmer med att luften i mitt "gun room" ie källaren är för fuktig under vår/sommar och kommer att orsaka rost/skador på vapnen där, för egen del tror jag mer på att skapa en torr(are) temperatur stabil micromiljö, såsom inne i vapenskåpet och eller som jag planerar i ett lite större skåp där både vapenskåp och ammunition kommer att förvaras.

En lite glödlampa och en datorfläkt med timer eller fuktrelä är allt som krävs i form av värme och cirkulation för att lösa bekymren, detta då enligt HK på RS inte enligt mig. /Christian 

Publicerat

Torrbollarna ska tydligen under vissa omständigheter kunna släppa i från sig joner, men under de 15 år jag haft dem i mitt skåp har jag aldrig märkt av det. Däremot är "vätskan" från torrbollen extremt korrosiv, och jag tömmer den alltid regelbundet så fort jag ser att det bildas vätska.

Nu blir det inte mycket i mitt skåp eftersom det står i ett torrluftat utrymme, men iochmed att det står med ryggen mot en yttervägg blir skåpet kallare än luften i rummet och då faller stiger fukthalten i skåpet även om rummet i sig alltid ligger under 50% Rh. Jodå - jag har mätt så jag vet att det är så och jag jobbade en del med torrluftsanläggningar förr.

Det är alltså just det där med "kylan" i skåpet som är problemet - sedan hur mycket man måste värma för att driva in fukten i luften är en fråga om temperaturdifferans och hur fuktigt det är. Man kan behöva värma ganska mycket om man inte har en torr miljö i rummet för grejen är att det egentligen inte är luften man vill värma - det är skåpet i sig. Värmer man bara luften har man fukten längs skåpsväggen i stället.

Tips till Christian. Ställ en kondensavfuktare i rummet så drar du ner "grundfukten" i rummet, sedan kan du fundera på en lampa eller om du hellre vill köra silicagel aka blågel (den är torkbar ugnen så den går att återanvända) eller torrboll på insidan är en smaksak.

/T

Publicerat

Tack T- jag håller på med en del små insatser som utvärderas efter hand, har precis satt in en modell större med kondensavfuktare där, men den kan jag inte motivera ekonomiskt att köra konstant, den är för dyr för det. /Christian

Publicerat

Tack T- jag håller på med en del små insatser som utvärderas efter hand, har precis satt in en modell större med kondensavfuktare där, men den kan jag inte motivera ekonomiskt att köra konstant, den är för dyr för det. /Christian

Det tror jag faktiskt att du kan...... Den genererar värme vilket motsvarar ganska exakt vad den drar, samtidigt sänker den luftens vatteninnehåll vilket gör luften duktigt mycket billigare att värma upp. Så jag tror nog du har betalt för att köra den..... Jag provad för skoj skull själv hemma eftersom jag ha gasvärme - slår man av torkarna vi har så stiger gasförbukningen mer.

/T

Publicerat

Ha haa...heureka...en perpeteum mobile :thumbsup:

Publicerat

Ha haa...heureka...en perpeteum mobile :thumbsup:

Nope, så bra är det inte. Men givet de förluster vi har i våra uppvärmningssystem och hur mycket energi man kan ha i luft så är det faktiskt väldigt enkelt - fuktig luft kan innehålla mångdubbelt mer energi än torr. Det är därför det är en jäkla skillnad på en torrbastu och en ångbastu.

Kan den innehålla mer energi krävs det mer energi för att värma upp den med.

/T

Publicerat

Jag var ironisk Tobias...är av den generationen vettu :biggrin::thumbsup:

Publicerat

Jag var ironisk Tobias :biggrin::thumbsup:

Det förstod jag med, men det är så enkelt att de flesta har ytterst dimmiga uppfattningar om vad som händer när man "torkar tvätt".

Hade "värme" kunnat få vatten att "försvinna" hade vi aldrig varit annat än en ökenplanet.

/T

Publicerat

Men nog tusan blir man lite törstig i en bastu...så nånstans ifrån försvinner det vätska...men det går ju att ersätta :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Ska lägga in en hygrometer med +/- minnesfunktion i skåpet så får man se om det finns behov för åtgärder.

Publicerat

Jag har också en torrboll i vapenskåpet. Men jag har nog tur att det är torr luft där det står, får den är fortfarande torr.

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Publicerat

En kompis ställde ganska nyligen torrboll i skåpet och alla bössor är nu rostprickiga... Misstänker att de saknade oljefilm för den jag såg var torr.

Jag har mitt skåp i en stor garderob och en torrboll i garderoben så att det blir microklimat i garderoben. I perioder blir det en del vatten i hinken.

Tror att om man är noggrann med att olja metallen så kommer man långt i normala miljöer. Det tar kanske en minut att göra eter varje användning.

Publicerat

Innehållet i torrbollar är väldigt korrosivt. Läste en artikel där en båtägare undrade varför ALL metall i båten hade börjat oxidera, hade tydligen med torrbollen att göra. Orkar själv inte forska fram ett mer tydligt svar eller källa, det finns info på nätet.

Publicerat

Hade problem med fukt i man caven, så jag kör en byggavfuktare ett par nätter i veckan och det fungerar kanon :)