Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

RPS = Riktigt Puckade St*llar

Featured Replies

Publicerat

Jag kontaktade polisen häromdagen då jag sett en fin pluggad österrikisk Kropatschek från 1880-talet på tyska eGun. (Jag har under 20-års tid samlat militaria och mynningsladdare från före 1890) I min enfald trodde jag att det inte skulle bereda några problem att inhandla en dylik antikvitet från kontinenten då den trotsallt var pluggad. Kropatschek-geväret som efterträddes av Steyer Mannlicher 1895 är ett mycket vackert vapen i mina ögon som skulle pryda sin plats i vapenstället på väggen (pluggade "vapen" får fortfarande förvaras så.) Borde ju rimligtvis bara vara att ansöka om licens och importtillstånd. I mitt tycke är licenskravet en befängd idé från första början då "vapnet" gjorts oåterkalleligen obrukbart och borde vara licensfritt (som fallet är i Tyskland och var så även i Sverige fram till 1988 om jag inte minns fel). Svaret blev ett rungande; "NEJ!" För att få importera ett pluggat österrikiskt armégevär från 1880-talet som det inte längre går att få tag i ammunition till även om det var i brukbart skick var jag tvungen att först ansöka om tillstånd för samling! Med andra ord kunde jag i lagens mening lika gärna söka licens för en fullt fungerande tung lv-kulspruta då lagstifningen är densamma! Befolkas RPS av enkom st*llar kan man undra? Om man är ute efter att bedriva ogärningar med ett pluggat vapen kan man ju lika gärna köpa en replika av en Beretta 92 på Hobbex (en kassörska lär knappast se skillnad och ej heller en polisman i en mörk gränd) som att företa sig besväret att skaffa ett obrukbart 130 cm långt armégevär som var omodernt redan vid krigsutbrottet 1914. Förbudslandet Sverige upphör aldrig att förvåna.... >:(