Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

270 win AI

Featured Replies

Publicerat

Sidelock väkte en tanke i en annan tråd.....där han menade på att det inte fanns någon dylik kaliber...

En undran till er som vet mer....

Är det ett vettigt koncept på en flackskjutande lätt klass ett, eller är alla befintliga alternativ bättre...? Mina tankar har annars legat på 6,5*55 AI vid ev ompipning av min tikka m65.

Vad, mellan tummen och pekfingret kostar det extra med brotch och laddverktyg..?

Publicerat

Vad är den praktiska vitsen med att improva en 270 Win, förutom de vanliga fördelarna? Du vill ha nåt som matar sämre? :tongue:

Publicerat

dessutom har roy redan förbättrat den.

Publicerat
  • Författare

Var inte så tråkig som att prata om vitsen....[emoji6]

Har haft 270 som en önskan länge, och inbilladd mig att genom improved speeda upp den något ytterligare. Är dock ingen kalibernörd, så det är i grunden en helt teoretisk tanke..!

Är det generellt matningsproblem med improved kalibrar?

Publicerat

Är det generellt matningsproblem med improved kalibrar?

Det är inte jag rätt person att svara på.

Vitsen ;) med en improved är inte primärt att öka hastigheten, för den ökar inte särskilt mycket (olika mycket naturligtvis beroende på vilken patron man utgår från. Volymen på en 250 Savage ökar exempelvis ganska mycket pga att hylsan är pilformad, nästan som en 300 H&H). Då är det bättre att ta ett kliv upp till 270 WSM eller 270 Weatherby (som schlinge syftar på ovan).

På tal om vits... så jag har faktiskt en helt oanvänd brotsch hemma i 250 Ackley. För ett antal år sen ville jag ha nåt udda till rådjur som kunde avfyra Nosler Ballistic Tip med vackert blåa polymerspetsar och som hade lite mer prestanda än 250 Savage.

Publicerat

270 AI finns som färdig brotch på PTG :tongue:  148 dollares eller typ 1300:- 

http://shop.pacifictoolandgauge.com/index.php?main_page=product_info&cPath=135_424&products_id=3388

Och vad det gäller matning så är det ingen garanti att det blir bra i ett fast kryssmagasin, men byt underbeslag till ett som har löstagbart enkelt radmagasin och presto så kommer det mata bättre än någonsin :cool:

Klar som fan att du ska ha en 270AI!

/Mike

Publicerat
  • Författare

Min tanke är att ändå kunna skjuta med standardpatroner....

Då faller magnumvarianterna...

Tycker utifrån hylsan att 270 borde vara ganska lämplig att improva...

Det är dock bara i fantasin jag bygger än...

Är även sugen på 7*57 mauser.. Fast då måste det nästan vara ett 98 system, med en klassisk engelsk utformning....

Publicerat
  • Författare

Håller du dig i segeltorpskrokarna i veckan som kommer?

Skulle vara skitkul att bli bjuden på en kopp kaffe och snacka lite skit?![emoji6]

Publicerat

Jobbar som vanligt nästa vecka,ev inte hemma torsdag.

Du är mycket välkommen förbi på kaffe och kalibersnack,jag valde ju att gå 30-06AI och ångrar det inte,rejält mycket mer prestanda.

Dock är det mer att tänka på om maxprestanda är huvudsyftet som att du bör ha en rejält lång pipa för maximalt V0 och hur det funkar med din jakt,vidare skall du ha dämpare längst ut blir ekipaget vedervärdigt långt,eller kommer det bli en vakjaktsracer?

Den där kaffekoppen får nog en påtår på en gång :thumbsup:

/Mike

Publicerat
  • Författare

Det skulle bli en renodlad vakräcer isf, så maxprestanda är väl målet.....

Dämpare?...på en sådan klen kaliber?! [emoji6]

Jag skickar pm med telnr, så kan vi höras vidare. Jobbar i älvsjö för tillfället!

Publicerat

Lyssna på uncle Mike, klart du ska improva :thumbsup:

Jag är 7kt nöjd med min 338-06Ai, långt spett är det men det kan jag leva med när det gäller en passbössa.

Publicerat

Lyssna på uncle Mike, klart du ska improva :thumbsup:

Jag är 7kt nöjd med min 338-06Ai, långt spett är det men det kan jag leva med när det gäller en passbössa.

Visst, men du skulle förmodligen aldrig märkt nån skillnad om det var en 338-06.

Publicerat

Visst, men du skulle förmodligen aldrig märkt nån skillnad om det var en 338-06.

Joo, när det gäller att trimma hylsor. Jag har inte trimmat en enda Ai-hylsa, de sträcker ingenting. :thumbsup:  Hylstrimning är aptrist. :yucky:

Publicerat
  • Författare

Hade en trevlig diskussion med galne mike igår!

Jag blev egentligen inte klokare, då det finns risk för matningsproblem med kryssmagasin.....vilket är det enda som finns till m65!

Nu har jag svängt över till att det kanske är en klassisk amerikansk sporterstudsare jag vill ha....typ win pre64, klassisk kolv i bra valnöt, lägga lite pengar på pipa och trycke....

Då går det ju inte att ha den i 270 improved... Utan det måste bli en vanlig 270 win! [emoji6]

Jag är grymt imponerad av er som genomför era projekt, själv är jag nog mest en velpelle..?![emoji12]

Jag är ju såld på gamla tikka, men det känns lite fel att försöka bygga något klassiskt på det systemet...!

Publicerat

Joo, när det gäller att trimma hylsor. Jag har inte trimmat en enda Ai-hylsa, de sträcker ingenting. :thumbsup:  Hylstrimning är aptrist. :yucky:

Vid helkalibrering? Mycket trevligt i så fall :)

Jag har aldrig trimmat mina Lapuahylsor i 308 som jag köpte nya från Sune iom införskaffandet av TRG:n anno 2010 (tror jag det var). Samma hylsor har gått ett antal vändor genom T3:an också. Detta har dock varit uteslutande halskalibrering förutom en helkalibrering när hylsorna skulle börja matas i T3:an. Hylsorna torde omladdats ca 20-25 ggr vid det här laget.