Publicerat Augusti 6, 201511 yr Hej!Idag när jag skulle skjuta in tog min kikares justermån slut träffpunkten ligger ungefär två dm till höger om var jag har siktar Vad blir bäst? En remsa från ett fotonegativ på vänster sida i främre ringen och en remsa från ett fotonegativ på höger sida i bakre ringen? Siktet är ett meopta meopro, ringarna är någon sorts weaver
Publicerat Augusti 6, 201511 yr Fotoremsa r kommer inte att räcka. Mitt råd är att fixa det riktiga problemet
Publicerat Augusti 7, 201511 yr Nu behövs det inte mycket snett sikte/ pipcentrum innan det blir jädrigt snett på tavlan. Om vi antar att du skjutit på 100 meter och har 150 mm mellan ringarna (yttermått-yttermått), du vill flytta träffpunkten 200 mm 200 / 100000 x 150 = 0,3 mm shims Då ligger du fortfarande precis på gärsgårn i siktets yttre justerläge - inte bra. Placera en spegel framför objektivet och kika genom siktet, du bör då se 2 st. riktmedel, skruva tills riktmedlen överlagrar varann. Räkna antal klick du behövde skruva och dividera med 4 om du har 1/4"/ knäpp. Säg att du får 40 knäpp, dividera med 4 och du ligger 10 MOA snett (+ de ursprungliga ca 8 MOA = 2 decimeter) dvs totalt 18 MOA eller 524mm (1 MOA = 29,1 mm på 100 meter) Du har då hamnat ungefär mitt i mekaniska nollan......och kanske behöver något ynka klick för att justera in det sista. Raggarö
Publicerat Augusti 8, 201511 yr Författare Baserna är raka i förhållande till varandra, det rör sig om en gammal hva, pipan är nog lite sne i förhållande till lådan
Publicerat Augusti 8, 201511 yr Jag har leopard std fäste på min hva med sned pipa och det funkar fint.
Publicerat Augusti 8, 201511 yr Är pipan sned i förhållande till lådan innebär det en sned belastning på slutstycket. Inte bra alls. Jag skulle kollat upp vad som är fel och fixat det
Publicerat Augusti 8, 201511 yr Är pipan sned i förhållande till lådan innebär det en sned belastning på slutstycket. Inte bra alls. Jag skulle kollat upp vad som är fel och fixat det
Publicerat Augusti 23, 201511 yr Författare fick ringarna nu men det ingick bara "blanka" plastilägg, någon som vet ifall nån i sverige säljer plastilägg med förskjutning?