Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur använder man "strichplatte"

Featured Replies

Publicerat

Jag har köpt en E.Leitz dienstglas 6x30 med skarpa fina linser och lagom patina. Det finns en strichplatte, alltså en skala för att bedöma avstånd på objekt med känd storlek bland annat. Den är märkt med h/6400.

Finns det någon militär eller annan sakkunnig som kan förklara hur man listar ut avstånd utifrån ett objekt med bestämd storlek, tex en meter?

Publicerat

http://forum.soldf.com/topic/54210-avstaandsbedoemning-mas/

I streck är 1 meter på 1000 meter, 1 mm på en meter.

Streck är ett vinkelmått på samma sätt som MOA och MIL

Cirkeln innehöll tidigare 3600 streck men blev 6400 även bland svenska militären (tror jag)

Raggarö 

Publicerat

http://forum.soldf.com/topic/54210-avstaandsbedoemning-mas/

I streck är 1 meter på 1000 meter, 1 mm på en meter.

Streck är ett vinkelmått på samma sätt som MOA och MIL

Cirkeln innehöll tidigare 3600 streck men blev 6400 även bland svenska militären (tror jag)

Raggarö 

Svenska militären hade tidigare 6300 streck på ett varv, numera är det 6400 mrad (milliradian).

Publicerat
  • Författare

Tack Raggarö! Min har streck på 5, 10, 15, 20 osv,

Publicerat

Kul att en sån här tråd dök upp precis när man köpt sig en Hensoldt 8x30. Så, för att se om jag förstår det här rätt så om vi tänker oss att jag betraktar ett föremål som jag vet är ungefär 2m brett och den fyller säg två streck 0-20 är avståndet 2x1000/20 =100m?

Publicerat

Kul att en sån här tråd dök upp precis när man köpt sig en Hensoldt 8x30. Så, för att se om jag förstår det här rätt så om vi tänker oss att jag betraktar ett föremål som jag vet är ungefär 2m brett och den fyller säg två streck 0-20 är avståndet 2x1000/20 =100m?

Så har jag också förstått det!

Fick för övrigt min Hensoldt 8x30 fero 16 häromdagen, jösses vad mkt optik man får för pengarna!!

Jag fick tag på en för 1500:- inkl frakt, linserna är i nyskick och gummit fräscht, känns som ett riktigt klipp!

Publicerat

Så har jag också förstått det!

Fick för övrigt min Hensoldt 8x30 fero 16 häromdagen, jösses vad mkt optik man får för pengarna!!

Jag fick tag på en för 1500:- inkl frakt, linserna är i nyskick och gummit fräscht, känns som ett riktigt klipp!

Kul, min är på väg via posten, en D12 i fint skick med allt gummi intakt och fräscha linser. Kostade mig 1000kr. Vet inte riktigt vad som skiljer D12 mot D16?

Publicerat

Kolla holgermerlitz.de han har gjort en jämförelse (på engelska) av zeiss/hensoldt 8x30 och D12

Raggarö

Publicerat

Kolla holgermerlitz.de han har gjort en jämförelse (på engelska) av zeiss/hensoldt 8x30 och D12

Raggarö

Tack för tipset. Har du kunskap att bekräfta mitt exempel ovan på hur strichplatte används i praktiken?

Publicerat

https://sv.wikipedia.org/wiki/Streck_(vinkelenhet)

Avståndet (km) = Målets bredd (m) / Storlek (streck) 

Så med dina angivna värden 2 meter/2 streck= 1 ie 1 km 

Nu har du i formeln angivit 20 streck vilket ger ett avstånd om 100 meter eller 2/20= .1 km = 100 meter dvs i den delen korrekt.

Svårigheten i verkligheten är alltid den att föremål sällan/aldrig står helt rakt emot en, att deras storlek, längd skiljer sig åt mellan olika märken och tillverkare, att man inte ser hela målet och slutligen att man skall mäta det korrekt, dvs till rätt antal streck.

Med det sagt är det ett fantastiskt hjälpmedel att uppskatta avstånd med. /Christian

Publicerat

https://sv.wikipedia.org/wiki/Streck_(vinkelenhet)

Avståndet (km) = Målets bredd (m) / Storlek (streck) [/size]

Så med dina angivna värden 2 meter/2 streck= 1 ie 1 km 

Nu har du i formeln angivit 20 streck vilket ger ett avstånd om 100 meter eller 2/20= .1 km = 100 meter dvs i den delen korrekt.

Svårigheten i verkligheten är alltid den att föremål sällan/aldrig står helt rakt emot en, att deras storlek, längd skiljer sig åt mellan olika märken och tillverkare, att man inte ser hela målet och slutligen att man skall mäta det korrekt, dvs till rätt antal streck.

Med det sagt är det ett fantastiskt hjälpmedel att uppskatta avstånd med. /Christian

Tack för en fint svar. Angående antal streck så syftade jag på den numrering som finns i skalan "20" står ju under det andra grova strecket från centrum vilka är numrerade 10,20,30,40.

Sen har du ju naturligtvis rätt i den praktiska svårigheten att exakt få till ett avstånd med detta hjälpmedel. Det har ju såklart aldrig varit ändamålet med strichplatte, utan för att användas som en grov uppskattning. Vill man ha exakt avstånd finns det ju trots allt mycket bättre prylar!