Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Projekt "Stor som liten och allt däremellan"

Featured Replies

Publicerat

Det var länge sedan jag höll liv i någon projekttråd så jag tänkte att nu bör det väll vara tid.

Allt börjar egentligen med att jag bytte till mig en mycket trevlig valnötskolv till en Brno ZKK 601 av en forummedlem på grannkanalen mot ett par knivar som mest bara låg i skåpet och samlade damm.

Nu var detta lite typiskt mig för inte hade jag någon Brno 601 och några planer på att skaffa en hade jag inte heller.

Efter att ha sneglat på kolven ett antal gånger där den stod i ett hörn i min lilla "mancave" så beslutade jag att sondera marknaden så sakteliga. Jag hittade snabbt en i 243win på Järvsö vapen, men den kalibern var inget jag suktade efter utan det var 308win som gällde. Slängde ut lite köpesannonser och försökte hålla mig uppdaterad över vad som dök upp både genom telefonkontakt med ett antal vapenhandlare och dessutom åkte jag upp till Värnamo Vapen och Jaktia Lagan för några veckor sedan, även det utan resultat.

Jag satte på mig stora grubblarhatten och efter ytterliggare en av alla nätter med dålig sömn ute i spannmålen så kom jag fram till att 243:an på Järvsö får flytta hem, utöver den så har jag ju trots allt både en 30-06:a och en 6,5:a så det måste ju inte prompt vara en klass1.

Utöver detta så kom jag att tänka på både fru och barn. Jag och frugan har snackat i omgångar om att åka till skjutbanan, det tycker hon skulle vart kul. Det är väll mest tack vare dom som denna projekttråden kommit till.

För att få bössan att fungera till såväl barn som vuxen så kommer jag att kapa kolven 90mm för att i sin tur dela upp den biten i tre à 30mm. Jag kommer att borra ett hål i centrum på 9mm för att kunna sätta försänkt M8 bult, en specialanpassad bult för varje skiva. I det som är kvar av kolven kommer jag att sätta en svarvad och gängad bussning som limmas på plats (centrumhålet borras givetvis först av allt i kolven). Jag kommer sedan att borra hål precis som på en bakkappa, alltså ett där uppe och ett där nere, ca 8mm i diameter. Det ska specialsvarvas 6st "stift" som kommer att vara 8mm utvändigt 40mm långa och med en M6 gänga invändigt ca 10mm bakifrån och med en svarvad styrtapp fram som passar perfekt i det gängade hålet. Det kommer att göras en bakkappa inslipad för varje passbit och bakkappan sätts fast med M6 skruv. Passbitarna dras ju ihop med centrumbulten och beroende på vem som skjuter så är det bara till att lägga på eller ta bort bitar. Vad tror ni om detta, är det en vettig lösning eller finns det bättre?

När det är jag som ska använda den så sätts den customgjorda kolven på.

Just nu så maler licenskvarnarna så det lär väll ta en stund innan detta tar riktig fart. Dessutom kommer den att komma till sitt nya hem mitt i brinnande jaktsäsong så då lär det inte bli någon superfart direkt ;)

Mycket nöje gott folk :)

post-2176-0-50298200-1438881343_thumb.jp

post-2176-0-40267100-1438881516_thumb.jp

Mvh

Joacim

Publicerat

Förbannat cool kolv :yes:  vill inte vara glädjedödare men du skriver fru och barn,är inte bössan lite väl tung för det? brno gör ju inte dom lättaste vapnen men å andra sidan är det bara bra för rekylupptagningen.

/Mike

Publicerat
  • Författare

Förbannat cool kolv :yes: vill inte vara glädjedödare men du skriver fru och barn,är inte bössan lite väl tung för det? brno gör ju inte dom lättaste vapnen men å andra sidan är det bara bra för rekylupptagningen.

/Mike

Det är väll bara till att lägga den i bänkstöden så behöver man knappast vara så stark. Glömde nämna att det får bli dämpare också innan kidsen börjar panga - 243win lär vara i överkant för nybörjare i den lite mindre storlekskategorin.

Mvh

Joacim