Publicerat Augusti 7, 201510 yr Kan vara i helt fel tråd här men då det gäller mitt vapen och fabriksammunition så kanske det är rätt ändå? Jaja, de som tycket jag är fel kanske kan flytta tråden, eller meddela vart jag ska starta den. Problemet är i alla fall som följer: Har ett nytt vapen, Mauser M12 8x57JS. Har skjutit ca 100st Norma Jaktmatch 8g på skjutbanan i sommar. Jag sparar samtliga hylsor för att återanvända dem i handladdningen. Då jag är en rejäl nybörjare på handladdning så försöker man göra så lite fel som möjligt och läser saker och ting mer än tre gånger. Säkerheten är viktig och har försökt vara uppmärksam på indikationerna med höga tryck vid handladdningen. Det är inte det enklaste då det finns lite olika saker att kika på. Men en sak jag upptäckt är märken efter utkastarna på slutstycket. På M12 så sitter det två stycken runda befjädrade utkastarpinnar som ligger an mot hylsbotten. Dessa runda pinnarna lämnar ibland synliga ringar efter sig på hylsbotten. Och har även hittat "skrapmärken" i metallen som jag antar kommer från när jag öppnar slutstycket efter skottet och kastar ut hylsan. Men, allt detta är med köpt Norma Jaktmatch 8g. Inget handladdat. Jag har inte sett några andra indikationer på högra tryck. Tex, platta tändhattar, kratrar i tändhatten, gasläckage osv. Det svåra är att bedöma vad som är "normalt" gällande märken efter utkastarna och skrapmärken på hylsbotten. Ska det inte finnas några märken, punkt slut. Eller kan det vara små märken och inget att oroa sig över...? En svår fråga, men jag har dåligt med svar själv.
Publicerat Augusti 7, 201510 yr Författare Japp. Kom på det jag efter att jag lade inlägget... Ska komplettera med lite bilder när jag kommer hem från jobbet.
Publicerat Augusti 7, 201510 yr Författare Jag har breakat in pipan och rengör den efter varje skjutning med krut- och kopparlösare. Dewey-grejjor och boreguide. Men det är pipan. Kanske ska ge patronläget en lite extra översyn oxå. Vad det det du tänkte exabit? Att det är smuts i i patronläget som ställer till det, eller tänkte du att pipan skapar de höga trycken?
Publicerat Augusti 7, 201510 yr Är mantelrester i pipan som kan skapa höga tryck, men om du rengör så frekvent ska inte det vara problemet.
Publicerat Augusti 7, 201510 yr Bössan är ju by och köpeammo, lämna in till handlaren för kontroll hos smed. Sent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat Augusti 7, 201510 yr Min mauser m12 gör samma sak ett och lämnar ett ytterst litet skrap i hylsbotten. Min TC Venture gjorde samma när den var ny men det är nu borta. Båda skjutna med köpeammo Norma 308w jaktmatch diverse olika jaktkulor
Publicerat Augusti 7, 201510 yr Författare Har försökt att fota dessa märken men det var inte det lättaste. Gick igenom ca 50 hylsor och dessa bilder är från de 4 sämsta. Kanske jag är onödigt orolig...?
Publicerat Augusti 7, 201510 yr Ser lite konstigt ut, men vore det för högt gastryck borde tändhattarna varit utsmetade och platta.