Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Glömde kött på tining framme över natten.

Featured Replies

Publicerat

Ska bjuda lite vänner på grillning och hade kött på tining i köket. Glömde så klart det framme över natten. När jag kände på det igår kväll var det fortfarande fryst i mitten. I morse var det det så klart rumsvarmt. Det är 900 gram nötkalventrecote och 800 vildssvinskarre och 500 vindsvinskotlett.

Vad tror ni? Kasta eller äta? Har så klart meddelat gästerna och dom verkar tycka att vi kan äta det. Men vill verkligen inte sätta igång en magsjukepandemi.

All hantering innan frysning har skett noggrant.

Publicerat

Lukta på det och titta. Har hänt en gång för mig med fläskkött, låg framme över natten - blev slemmigt och luktade faaaan. Oftast inga problem annars, brukar lämna det framme över natten, har inte samma framförhållning vid matlagning som sambon...

Publicerat

Se ovan, luktar det inte illa eller ser väldigt konstigt, ut, krydda, grilla och ät: /Christian

Publicerat

Lukta på det och titta. Har hänt en gång för mig med fläskkött, låg framme över natten - blev slemmigt och luktade faaaan. Oftast inga problem annars, brukar lämna det framme över natten, har inte samma framförhållning vid matlagning som sambon...

Nu kan just fläsk lukta apa av andra skäl än att det härsknar.........

/T

Publicerat

Japp, men detta var finare styckdetaljer från Värmländsk gris dvs top notch

Publicerat

Luktar det ok, så hade jag ätit det.

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Publicerat

Jag låter oftast köttet tina på en bricka liggandes på spisen över natten...

Skickat från min E6553 via Tapatalk

Publicerat

Jag låter oftast köttet tina på en bricka liggandes på spisen över natten...

Hade vi gjort det så vore det borta, inte alla hundar sover i bur.

Ts inte blir köttet dåligt över natten, grilla på du :thumbsup: . Man jag skulle kolla lite efter fluglarver. 

Publicerat
  • Författare

Jag tog upp det ur frysen vid 17. Så ganska många timmar tining. I alla fall inte legat i solljus...

Är två gravida som ska äta och tror dom båda är nervösa av sig. Så behöver en bra förklaring till dom om att bakterier inte kan komma in och så vidare.

Publicerat

Hade vi gjort det så vore det borta, inte alla hundar sover i bur.

Ts inte blir köttet dåligt över natten, grilla på du [emoji106] . Man jag skulle kolla lite efter fluglarver.

Haha, har haft såna hundar med.

Kan tilläggas att jag alltid förvarar mitt kött vacumförpackat...

Publicerat

Hur tänker du servera det till de gravida? Om de inte vill ha det blodigt, vilket få vill med gris och färre om de är gravida, så kan du ju nämna att grillen tar död på eventuella bakterier. Framföralltppå ytan dit bakterier möjligtvis eventuellt hunnit.

Nöt blir bara bättre ju mer det mognar. Om det inte luktar förj---igt så är jag mer avis än orolig...

Publicerat
  • Författare

Hur tänker du servera det till de gravida? Om de inte vill ha det blodigt, vilket få vill med gris och färre om de är gravida, så kan du ju nämna att grillen tar död på eventuella bakterier. Framföralltppå ytan dit bakterier möjligtvis eventuellt hunnit.

Nöt blir bara bättre ju mer det mognar. Om det inte luktar förj---igt så är jag mer avis än orolig...

Smart. Det ska grillas. Luktade nu ordentligt och det luktade precis som när det togs ur och senare lastades in i frysen. Till och med hon tyckte det luktade ok.

Nu nu marinera jag det, tror det blir bra. Ska nämna detta med grillning och ska lägga dit lite extra briketter för lite högre värme. 

Tack alla!

Publicerat

ingen fara med det, det får bara ett par timmars extra mörning. så fort blir inte kött dårligt...

Publicerat

Näsan är ett fenomenalt verktyg i sådana här situationer, oavsett om det gäller kött, mejeriprodukter eller något annat. Du har dessutom livrem, om köttet luktar bra, genom att kunna välja stektemperatur. 

Publicerat

Lite typiskt svenskt att va så oroliga över nått så simpelt, kolla på en asiatisk marknad tex där ligger köttet framme i 30graders värme och inte dör dom på rullande band för det ;)

Om man ändå är så tidigt ute som eftermiddagen dagen innan det ska grillas så lägg köttet i kylskåpet, hinner tinas upp och kylskåpet får extra kyla och behöver inte jobba lika mycket.

Publicerat

Det ärväl så man tinar kött? Brukar dock ställa in det i ungen (kall) utom räckhåll för diverse tass-djur...

Publicerat

Det ärväl så man tinar kött? Brukar dock ställa in det i ungen (kall) utom räckhåll för diverse tass-djur...

Köttet bli bättre om det får tina lite mer sakta - som i kylen typ. Men det tar lite längre tid.

/T

Publicerat

Ingen fara...kollar ni aldrig på bear grylls? Han äter ju helrötna sälar och diverse äckel med maggots i...

Det som inte dödar det härdar..hehe

Publicerat

Ätit sämre än det. Och undertecknad lever ännu. :yes:  :biggrin:  

Publicerat

Nu är jag visserligen sent ute men inget kött i världen blir dåligt av att ligga ute under en natt - framförallt inte om det är djupfryst!

Publicerat

Jag brukar ta fram mitt kött kvällen före så att det får tina långsamt och nå rumstemp innan kryddning, tycker köttet tar mer smak då.

Publicerat

jag kan inte begripa denna hysteri med bakterier och ofryst kött. har allt sunt förnuft försvunnet i och med den digital värd vi numera lever i. Om det nu skulle vara så farligt med bakterier borde mänskligheten dött ut långt innan nån kom på att skriva en roman där en av huvudgestalterna kallas för Jesus.

Slappna av och använd era sinnen, kroppen talar om när något inte är ätligt. 

Publicerat

Tror inte att det är några problem att äta , bacillerna dör väl ändå på grillen om du hettar över 60 grader sägs det ;)

Publicerat

En annan brukar låta köttet ligga framme så länge jag törs. För att det ska få möra lite extra. Plockade fram en bit älgkött i söndags, som grillades igår. 48h i rumstemperatur, och några dygn i kylskåpet. Mört och fint.