Jump to content

Funderingar om wachtel

Carolajnie

Recommended Posts

Carolajnie

Jag och min man är i tankarna att skaffa en tredje hund, och denna gång blir det nog en wachtel. Det jag undrar nu är om ni wachtelägare skulle kunna berätta lite om hur dom är.

Jag har en kh vorsteh för tillfället och min man en jämthund. Vi båda jagar med hundarna, men jag brinner även för lydnadsträning. Det jag nu undrar är hur wachteln är i lynnet rent träningsmässigt? Är dom lättlärda, gillar dom att arbeta, är det en hund jag kan träna lydnad etc med som jag gör med vorstehn? Självklart är tanken att vi skall jaga med även denna, men jag skulle gärna vilja göra andra saker med den som jag gör med min andra hund.

Så därför frågar jag er wachtelägare, vad är eran uppfattning om wachtelhunden rent träningsmässigt?

Tack på förhand!

Thomas Larsson

Hej. Vist kan du använda din wachtel till lydnadsträning men vill du att hunden även skall klara av att ha ett stort sök och klara av att jobba med tex lite sura vildsvin utan ditt stöd så är det en balans gång med lydnads träningen och skogsarbetet. Man har sett ibland förare som lagt ner mycket tid på att få lydnaden hyfsad och apporteringen skaplig på yngre hundar. Detta kan göra att hunden får ett begränsat sök. Ungefär att "vad vill du att jag skall göra nu matte"? För att hunden har jobbat under din kontroll under sommar halvåret och helt plötslig ska förhoppnings vis söka ut 300m eller mera i skogen. Wachtel är inte normalt så svåra att utbilda bara man är tydlig och konsekvent när man utbildar den. Men kan kräva en fast hand med vissa indevider. Dom är i dom flesta fall mycket arbetsvilliga. Man skall som med alla hundar och raser veta att det kan vara stora skillnader mellan uppfödare och deras kullar likväl att inom kullen kan det vara stora skillnader på indeviderna.

Du har stora möjligheter att jobba med din wachtel för utom med lydnad. En komplett wachtelhund enligt rasstandarden skall vara en hund som jagar allt hårvilt som finns i såten. Det innebär att den även skall jaga vildsvin som kan kräva en viss in jagning för vissa indevider. Den skall vara en tillförlitlig eftersökshund. Vilket i min värld innebär att den skall följa ett spår på skadat vilt så långt det behövs utan byta till ett färskt spår och sedan avliva eller ställa det skadade viltet vid kontakt. Inför ÖKL provet krävs dock "bara" att hunden har klarat ett anlags viltspår enligt prov reglerna. Sedan skall den klara av apportering på land och vatten samt släpspår på kanin som ÖKL provet ser ut i dag i Sverige. Tar man sedan en sväng ner till Tyskland så kan man få ännu roligare utmaningar på deras "värsta" prov. Kan väl säga som så att det inte drösar av jakt champions i landet i nu läget. Så det kan kanske vara en kul utmaning att få till den kompletta wachteln enligt rasstandarden.

Skrivet av en som kämpar på det fortfarande :thumbsup:

Thomas