Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Sned skena på lådan...

Featured Replies

Publicerat

Om, vilket det ser ut som, hålen inte sitter centrerat på lådan så hamnar skenan snett/tiltas.  Det ser ut så på min Winchester. Den fullånga skenan från Warne sitter lite tiltad. Hålen verkar sitta i linje för jag får inga brytningar i kikarsiktet. Men, spelar det någon roll vad jag syftar hårkorset efter? Skall kikarsiktet ligga i våg med skenan eller skall det ligga i våg med lådan, stocken, så som jag håller när jag skjuter. Spelar det så stor roll och har jag uttryckt mig tillräckligt klart för att någon ska fatta vad jag menar... :confused:

-Johan

Publicerat

den ska peka dit pipan pekar, tyvärr är sneborrat inte helt ovanligt

du kan nolla siktet, i spegel, och lägga upp vapnet stabilt, kolla genom pipan och se hur pass mycket det skiljer mot siktet

har du tur så ligger det innom justerområdet och då kan det funka, bara du inte är på gränsen

Publicerat
  • Författare

Den skjuter så pass bra att jag tror att skenan sitter i linje med pipan. Däremot verkar det som skenan inte sitter toppen av lådan utan lite på sidan. Det ser lite tippat ut. Måste skruva isär, sätta lådan i våg och se så att jag inte har bäddat stocken snett.

Publicerat

och om man kollar på den bakifrån så är den inte kl12 utan 11:50 eller 12:10 eller så?

troligen felborrat, men i värsta fall för att få det att se snyggt ut kan man ha lösa oborrade klackar som man borrar lika snett

en del mackel att få det bra men det går att göra

Publicerat

Det har ingen som helst betydelse till vanlig jakt. Skjut och var glad :wink:

Du ser det inte ens om du inte vet om det. Detta är ganska vanligt...

Publicerat

Jag hade en Winchester med samma problem. Så länge bössan skjuter som den ska är det inget problem på jaktliga avstånd. Vill du skjuta långhåll kan du lägga in det som korrektionsfaktor i ballistikappen du räknar i, (det säger en del om hur vanligt det är). Är de problem med justermånen kan du ha exvis leupolds baser som har bakre basen sidojusterbar, då kan du få siktet parallellt med pipan.

tapatalk på Xperia, för att ajfån suger