Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fundering kring hagelpang

Featured Replies

Publicerat

Jag ställde dessa frågor igår kväll i grannforat, men fick en 500 nu på morgonen (tillfällig men dock) så känner mig inte helt hundra på att det inte dyker igen.

I vilket fall, sent omsider har jag börjat fundera på om det inte är dags att skaffa min första hagelpang snart. Som vanligt (mycket) begränsad budget, så det lägre segmentet i begagnatstället är det som gäller. Har tittat lite på Husqvarna 310, det står en A och en AS hos den kände Uppsalahandlaren; jag har klämt på dessa och är lite sugen på AS:en. Baserat på serienumret trodde den gode Staffan att den var tillverkad i slutet på 1940-talet. Han sade att då var den OK, men i början på femtiotalet gick det snabbt utför med kvalitén. Vad säger ni som vet, hur ung kan en 310 vara och fortfarande vara någorlunda väl hopkommen?

Som jag är rätt så kort i rocken så behöver stocken kortas, men det är inte hela världen då bakkappan ändå saknas och det har gått en flisa längst bak. Staffan tyckte också att den såg ut att passa mig hyggligt, inte perfekt men inte heller tokfel. (Och när han pratar om stålhagel och gamla bössor är det bara att le och humma något om att det nog är OK med bly där man ska skjuta... ;) ).

Men, tankarna malde vidare, jag kanske inte ska ha en hygglig pjäs, jag kanske ska ha en tokbillig bara för att kunna våldföra mig på stocken utan dåligt samvete, och finna ut hur den ska vara beskaffad för att passa mig? Eller tänker jag fel? Är det ändå rätt att ta en bössa i 1500-2000-kronorsklassen och bygga på med papp och silvertejp tills jag har råd att lämna skapelsen till en kolvmakare? Och är det ett OK pris för 310:an jag klämde på? Bruksskick, lite tung att öppna, men inget glapp vad jag kunde se.
Publicerat

Jag kan nu inte svara på dina frågor :sad: . Men du gör rätt i att ställa frågan utanför denna butik, enligt min erfarenhet :wink: .

Publicerat

Det finns massor skrivet om "första hagelpangen" - sök och du ska finna. 

Men handlaren i fråga är ju ett mörker.....

310 slutade tillverkas 1942 om jag inte missminner mig, och 310AS slutade tillverkas 1949. 310AS var i princip den enda modellen som gjordes mellan 1942 och 1949, de enda 310or som gjordes efter 1950 är Eckermann och möjligen 310Lyx.

Sedan är "bruksskick" tillsammans med "lagom trögöppnad" och "glappfri" en sak du ska kolla lite mer noga på - den kan ha ny bult, men den kan lika gärna vara slagtätad med. I synnerhet hos den handlaren.

/T

Publicerat
  • Författare

Tack PMT, du är en klippa! 

En följdfråga bara, "slagtätad", jag antar att man bankat på lådan/whatever för att få bort glappet. Kan man se på den ifall så är fallet? Funderar ändå på att låna och prova den, den här handlar'n skriver ju fortfarande ut 14-dagars lånelicenser för provskjutning. :)

Publicerat

Slagtätad - man knackar upp klackarna på pipan som regel.

/T

Publicerat

Hitta hellre vad som helst i princip som passar rätt från början sen får du leva med att den kanske inte håller så hiskeligt länge. Att skicka ett gammalt sunkspett till kolvmakare känns inte motiverat..

Publicerat
  • Författare

Att hitta en bössa som passar från början tror jag är en utopi, så jag räknar med att behöva fixa med kolven oavsett vad jag köper. Men det är nog klokt att gå direkt på något vapen som har någorlunda kvalitet, och inte köpa en skrotbössa "bara för att".   :)    Som jag förstått det så kan äldre Husqvarna ha någorlunda bra kvalitet, om än inte i klass med de bättre engelsmännen etc.

Publicerat

Att hitta en bössa som passar från början tror jag är en utopi, så jag räknar med att behöva fixa med kolven oavsett vad jag köper. Men det är nog klokt att gå direkt på något vapen som har någorlunda kvalitet, och inte köpa en skrotbössa "bara för att".   :)    Som jag förstått det så kan äldre Husqvarna ha någorlunda bra kvalitet, om än inte i klass med de bättre engelsmännen etc.

???

Det där tarvar nog en förklaring från din sida.. Är du skapt på något helt udda sätt avseende nacke, kind, armlängd?

Om inte så kan du självklart hitta vapen som passar.. Gissar att jag skulle kunna plocka ut något 20-tal ur hyllorna hos Staffan som skulle fungera utmärkt om det bara gällde stockning.

Publicerat

Problemet för TS är nog att veta vad som passar.. Det är inte så lätt om du inte har skjutit så mycket hagel innan. Att du och jag kan gå in och känna på tio bössor och direkt säga vilka som passar hyfsat, vilka som passar bra och vilka som inte passar är ju inte så konstigt efter många många tusen skott.

Men visst finns det bössor som passar, man måste bara veta vad man letar efter..

Publicerat

........

Men visst finns det bössor som passar, man måste bara veta vad man letar efter..

Hur många tusen bössor jag provsvingat vet jag inte - men det är duktigt många. Av dem alla har under 10 passat som en handske.......

/T

Publicerat

Inne på hippens linje här,de flesta vapen passar bra,jag är nog ett bra exempel på det då jag inte ser ut som normalmänniskan :wink: (nu får jag väl 100 kommentarer på det men det bjuder jag på)

Under mina 31 år i skog och på bana har jag haft en sida sida sex hagelbockar och nio halvautomater,på alla utom en har jag använt dom med fabrikskolven rakt av,visst har någon varit lite för lång och visst har någon varit lite för kort men det har inte spelat någon roll då jag skjutit precis lika bra med allt.

En bock fick jag för mig att jag skulle ha en anpassad kolv till,gick till en erkänt duktig person inom området och lät tillverka en kolv och framstock efter mina mått,det är i särklass det vapnet jag skjutit sämst med då kolven var alldeles för lång och för hög,för stort pistolgrepp,för långt till avtryckaren.....

Vad vill jag ha sagt med detta då? ja helt enkelt att man kan inte köpa sig framgång,folk köper choker och fixar med kolvar mer än dom är på skjutbanan i tron att det är där träffarna sitter, det är på banan och endast där man blir en duktig skytt.

Så köp en bössa och skjut på bana utav bara....ja du vet :thumbsup:

/Mike

Publicerat
  • Författare

???

Det där tarvar nog en förklaring från din sida.. Är du skapt på något helt udda sätt avseende nacke, kind, armlängd?

Om inte så kan du självklart hitta vapen som passar.. Gissar att jag skulle kunna plocka ut något 20-tal ur hyllorna hos Staffan som skulle fungera utmärkt om det bara gällde stockning.

Jag är helt enkelt ganska kort, 1,68, vilket innebär att nästan alla stockar är för långa. Att korta stocken är ju ingen svår operation; det borde jag klara av på egen hand. :)  Sedan ska kolven ha rätt höjd och skränkning, och det kan man ju till en början fixa med papp och silvertejp. Vad gäller längden dyker det säkert upp bössor som har rätt längd, förr eller senare, men som höjd och skränkning förmodligen måste justeras i vilket fall så kan jag lika gärna korta en för lång stock också.

Vad vill jag ha sagt med detta då? ja helt enkelt att man kan inte köpa sig framgång,folk köper choker och fixar med kolvar mer än dom är på skjutbanan i tron att det är där träffarna sitter, det är på banan och endast där man blir en duktig skytt.

Som jag förstått det så underlättar "perfekt" passning när man ska skjuta, inte absolut nödvändig men som sagt det underlättar. Sedan är så klart träning viktigt också. För lat för att träna är jag inte, några tusen skott med tjugotvåan visade sig ha gett bra utdelning när jag var på älgbanan häromsistens. ;)

Publicerat

Staffan- med undantag för längd som är rätt svårt att hantera utan att korta för en del så är det ingen som har ett "perfekt" anlägg när de börjar att skjuta, det är och har även ansetts vara som så att det inte är troligt att det som är "perfekt" i passning när en skytt börjar att lära sig skjuta är det när teknik och förmåga har utvecklats,

snarare är det som regel att det inte gör det. Efter ett par tio tusen skott kan man fundera på en helt anpassad stock om man tror att det behövs. /Christian

Publicerat

Och jag är ett lika bra exempel på den onormala människan.... När första gången provade en kolv som passade var det plötsligt möjligt att träffa med lite sannolikhet i alla fall. Men så behöver jag groteskt höga kolvar - 30 mm drop i näsan och 40 till hälen, ofta gärna lite mindre än det tom, typ 25/35. Och redig cast på det.

Med de måtten hittar man inte mycket som passar hos handlaren..

T

Publicerat

Som jag förstått det så underlättar "perfekt" passning när man ska skjuta, inte absolut nödvändig men som sagt det underlättar. Sedan är så klart träning viktigt också. För lat för att träna är jag inte, några tusen skott med tjugotvåan visade sig ha gett bra utdelning när jag var på älgbanan häromsistens. ;)

Jag ifrågasätter detta med perfekt passning,visst en vänsterkolv till en högerskytt är väl inte helt optimalt(även om jag skjutit bra med en sån också) men jag har trots allt varit landslagsskytt under tio år med fabrikskolvar som enligt konstens alla regler inte är "perfekta" för mig men träffade gjorde jag ändå.

Så köp bössa och tillämpa träning ala din 22.a så blir det bra :yes:

/Mike

Publicerat

Hur många tusen bössor jag provsvingat vet jag inte - men det är duktigt många. Av dem alla har under 10 passat som en handske.......

/T

Jag skrev passade bra, inte perfekt. Gissar på att det är betydligt fler än 10 som har passat så bra att det inte har påverkat ditt skytte nämnvärt negativt?

Publicerat

Jag skjuter väldigt instinktivt och har alltid gjort det, utan vettig kolvkontakt är det hopplöst

hålla höjden.

Så nej, det är sällsynt med kolvar som har 25/35 i drop.

T

Publicerat

Ok pmt är ett unikum, check, Staffan.. trassla nu inte till det för dej. Att hitta en ganska kort normalkolv är inga som helst problem, jag använder avgjort kortare kolvar än vad jag "ska" göra sannolikt även Mike och trots att vi skjuter med för korta så funkar det. För långa är ett problem men jag tror inte du ska trassla in dej i vad du "ska" ha för mått. Greppa en bössa vilken som helst så ska du se att det fungerar.

Det du ska kika efter är vart du har kornet när du gör anläggning utan att justera skallen ett dugg. Hamnar kornet i centrum över spången med kanske ngn mm luft mellan spång och korn så är du i princip hemma. Landar du där varje gång vid anlägg med slutet högeröga så är bössan good enough och därefter är det upp till dej att nöta lerduvor.

Publicerat

Jag föredrar mycket riktigt lite kortare kolvar än vad jag egentligen skulle ha,eftersom vi bor i ett klimat som inte medger samma klädval året runt.... :wallbash: ...så trivs jag bäst med det.

/Mike

Publicerat

Efter att ha provat lite av varje inom skytte från flintlås till automatvapen och enligt resultatlistor lyckats behärska det mesta, så håller jag med Mike och Hippen..

Kan man skjuta, så kan man skjuta bra med det mesta.

Sen finns det ju skaran som måste ha en kniv av exklusivaste specialstål med perfekt balans, för att ens bre en korvmacka och ställer ungefär samma krav på bössan..

Skickat från min D6603 via Tapatalk

Publicerat

Köp en vettig billig startbössa (enligt alla trådar kring ämnet), som du inte är rädd att våldföra dig på för att få den att passa hyfsat. När du har tejpat och ev. raspat dig till något som verkar passa dig hyfsat kan du ordna så den ser vettig ut själv med finare sandpapper och olja, samt sugru om du behöver bygga på.

Så gjorde jag (förvisso med en bössa jag kanske inte borde våldfört mig på), så kan jag skjuta några år till med det och se hur jag ev. vill ändra den ytterligare då jag blivit bättre på att skjuta - i det läget kan det bli aktuellt att prata med en kolvmakare.

Utöver jobbet pratar vi om några hundralappar i material och så här vart det för mig då jag höjde kolvkammen med ca 5mm utöver en hel del raspande. Jag är ingen fena på att hålla på med detta och hade bråttom att få den klar, men iaf lite bättre än eltejp och tidningspapper :)

gallery_12372_592_34006.jpeg