Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Progressiv press: Dillon eller RCBS?

Featured Replies

Publicerat

Tja! 

Jag bestämde mig för att handladdningen tar för mycket tid. Jag vill ha en progressiv press, färdiga plattor med isatta laddverktyg för mina olika bössor, etc. Jag TROR att det är skitsamma om den är auto-indexerande eller inte, men om någon har starka åsikter därom tar jag gärna till mig detta. 

Jag har försökt komma i kontakt med Torsbo Handels för att försöka få dem att sälja något till mig, men de tycker tydligen inte att det är intressant att svara i telefon eller ens återkomma på lämnade meddelanden eller epost. 

Så jag tittar efter alternativ. Det står mellan en RCBS Pro2000 eller en Dillon RL 550B, alternativt Dillon XL650. Jag har aldrig använt Dillon (och det fabrikatet används väl mest av pistolskyttar - duger Dillon till gevär?). 

Priset är ju fördelaktigare på Dillon också. Men krutdoseraren ser lite mer rapplig ut på Dillon... 

Så... Dillon eller RCBS? 

Publicerat

Jag kan inte uttala mig Rcbs, då jag inte provat den. Men jag är mycket nöjd med min Dillon 550B. Jag laddar enbart till gevär och det funkar kanon. Till övnings ammon så använder jag doseraren, Men till jakt så blir det Rcbs krut despensern, då jag är nogranare med de laddningarna. I övrigt så kör jag den som en en petere, då jag vill trimma och trumla hylsorna efter kalibrering. Men det är jävligt skönt att bara byta verktygs huvud för varje kaliber. Går på 30 sec, och allt är färdigt :biggrin:.

Här är mitt ladd rum "cave" .  

post-16887-0-84154000-1439507879_thumb.j

post-16887-0-96884600-1439507928_thumb.j

Publicerat
  • Författare

Så rcbs dispenserna ger noggrannare laddningar?

Publicerat

Så rcbs dispenserna ger noggrannare laddningar?

Jag var nog otydlig. Men jag menar en RCBS ChargeMaster Combo.

Publicerat

Med viss erfarenhet av Dillon o ingen av RCBS i denna fråga svarat jag trots det oreserverat Dillon.

Deras progressiva pressar fungerar och levererar. Christian

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Publicerat

Jag har en Dillon och är i tagen att börja med gevärsladdning också. Det jag fått fram tills nu i saker att tänka på är att vissa verktyg för vissa kalibrar fungerar inte då längden på patronen är för stor. 

Detta gäller om du kör 7mm Rem Mag och vill ha Reddings Competition Seat Die i en XL650 så då blir det jam i maskinen då den inte är tillräcklig stor. Jag fick tips från Redding på andra verktyg som fungerar så om du väljer andra tillverkares vertyg, kolla först så du inte råkar i knipa i onödan.

// P

Publicerat

Kör 550 för alla pistolladdningar och vet få pistolskyttar som inte kör Dillon pga kvalitet och service. Duger noggrannheten för pistolladdning med syfte seriös tävling bör det göra det för gevär också. Men har inte själv kört gevär, mest för att slippa pilla med att byta slide för annan storlek på tändhatt. Och att jag inte skjuter alls lika mycket gevär dvs klarar mig med enpetare.

Publicerat

Laddar enbart gevärpatroner i min 550b.

Laddar/har laddat 6,5x55, 308w, 30-06, 8x57is, 338LM, 9,3x57, 45-70 och 45-90.

Har inte haft några problem alls fram tills helt nyligen då tändhattsisättningen ballat ut totalt... Är säkert en skitsak att reda ut så förhoppningsvis är den igång snart igen.

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Publicerat

Laddar enbart gevärpatroner i min 550b.

Laddar/har laddat 6,5x55, 308w, 30-06, 8x57is, 338LM, 9,3x57, 45-70 och 45-90.

Har inte haft några problem alls fram tills helt nyligen då tändhattsisättningen ballat ut totalt... Är säkert en skitsak att reda ut så förhoppningsvis är den igång snart igen.

Har du plockat isär sliden och rengjort ordentligt? Det har hjälpt när jag fått problem med Th isättningen.

Publicerat

Har fullt upp med att jaga nu...men såklart blir det rengöring.

Det är själva isättningen som går trögt som fxxn.

Publicerat
  • Författare

Sådär, jag gick rakt emot alla rekommendationer :-) och beställde en auto-indexerad RCBS 2000 Pro med tre extra verktygsplattor och hylshållare #2 (för .308, 9,3x62, .30BR, .22-250, 243W) samt #3 (6,5x55). Beställde en powder checker också. Hmm... Men APS-strips verkar vara lite jobbigt att få tag i i Sverige. 

Är det någon som har en hög strippar över (Small rifle, large rifle)? 

MVH
/HerrBerg 

Publicerat

Sådär, jag gick rakt emot alla rekommendationer :-) och beställde en auto-indexerad RCBS 2000 Pro med tre extra verktygsplattor och hylshållare #2 (för .308, 9,3x62, .30BR, .22-250, 243W) samt #3 (6,5x55). Beställde en powder checker också. Hmm... Men APS-strips verkar vara lite jobbigt att få tag i i Sverige. 

Är det någon som har en hög strippar över (Small rifle, large rifle)? 

MVH

/HerrBerg 

Kul att det blev en 200pro, jag funderar på att slå till på en PRO CHUCKER 7 PROGRESSIVE, bara för att vara lite värre  :tongue:  Men jag kan inte hitta den i nån butik?

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Se där, nu har jag kommit igång! Det är lite saker man måste få koll på och det var inte 100% inställt i maskinen. Vidare har jag ett ganska spännande tips: LÄS INSTRUKTIONERNA! Man slipper rätt mycket krut över mekaniken om man läser manualen :-)

Men hur är status nu då? Wheee... Den går som tåget. Jag laddade 80st .22-250, ett 70-tal .308 och 30st 9,3x62 under tiden ungarna såg en film nu på kvällen. Ett drag med spaken, en patron trillar ut. :woot:

MVH

/HerrBerg

Publicerat

Progressiv is the shit :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Jag tror att man kan lägga ner diskussionen om att man måste ha en single-stage för precision... Dagens bästa 5-skottare var på knappt 10mm (bänk 100m)... Och de andra var också bra.

.30 Sierra Game King 150gr, 820m/s.

Nog duger det för praktisk jakt?

Publicerat
  • Författare

post-226-0-87761300-1443869343_thumb.jpg

Okej då... Här är träffbilden. Och skottet några centimeter bort kommer från en annan bössa som fick byta kikarsikte... Just sayin' [emoji41]