Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kan nån förklara det här med paralax

Featured Replies

Publicerat

Har tittat på ett nikon monarch e 1,5-6x42

Den har enligt specsen en paralaxinställning på 91 m betyder det att det är perfekt fokus på 91 m å lite sämre på andra avstånd?

Upplys mig gärna!!

Publicerat

Paralax och focus är två olika saker. Väldigt lite med varandra att göra.

Ett enkelt sätt att förstå paralax är att tänka sig att hårkorset inte sitter i kikarsiktet utan på en genomskinlig skiva en bra bit framför siktet. Låt oss säga 91m. Då kan du tänka dig vad som händer om du siktar på något tex 200m bort. Om du då håller bössan och siktet still men rör huvudet fram och tillbaks så ser det ut som om riktpunkten flyttar sig. Det är alltså väldigt viktigt att hålla ögat på exakt rätt ställe om man skjuter på avstånd mycket större än paralax inställningen.

Publicerat
  • Författare

Så om jag håller huvudet snett å skjuter på 200 meter med en paralax på 91 m så kommer jag bomma fast jag håller mitt i?

Publicerat

Håll huvet på samma ställe hela tiden så är det inga problem, enklast är att backa huvet så man får fram en svart ring i siktet och ha lika mycket mörkt runt om då tar skotten där dom ska.

Fixera bössan och rör huvet fram och tillbaka så ser du hur mycket det kan fela på tänkt avstånd.

Publicerat
  • Författare

Det e ju enkelt om man ska skjuta på en tavla men en älg i full kareta då hinner man ju inte fundera hur huvudet ligger

Publicerat

Säg att du kan röra ögat 3cm frånn ootimal position innan bilden försvinner. Om paralaxen är inställd på 91m och du skjuter på 182 meter eller mindre så kan paralaxfelet inte bli större än just 3cm. Vilket för de flesta av oss får anses som ok. Men var paralaxen inställd på 45 meter så blir felet det dubbla och då börja det bli kinkigt att få ner orrtuppar..