Publicerat Augusti 16, 201510 yr Detta är en populär post. Det är bockjakt. Jag och min jaktkollega sätter oss i vart sitt torn. Han i södra ändan av marken och jag i den norra. Klockan är ca. 04:15 när vi är på plats. Nu börjar den långa väntan. Ungefär vid femtiden, hörs en knall från marken nordöst om mig. Ahaaa... Nu har bockarna börjat röra på sig. Jag fortsätter vänta. vid 05:40, ser jag en rörelse i högra ögonvrån. Försiktigt tittar jag åt höger, samtidigt som jag lyfter upp bössan. Det är en rävhona, som kommer tassande vid kanten av sädesfältet. Hon lägger inte märke till mig, när jag siktar mot henne. Jag följer henne med siktet ungefär 10 meter. Rakt framför mig, sätter hon sig på huk för att SKITA!!! Hon tittar upp mot mig, i samma ögonblick som jag kramar avtryckaren. PANG!! Barnes TTSX kulan, laddad med 42gr Norma 203-B, träffar henne i en hastighet av ungefär 915 m/s. Kulan expanderar ögonblickligen, och tar med sig hjärta och lungor, när den lämnar ett stort hål på högra sidan. Hon sjunker ihop på fläcken. Första viltet är ett faktum. Jag laddar om och fortsätter vänta på bocken som aldrig visade sig. Jaktkompisen hade en älgko med två kalvar, samt en rådjursget, som tassade framför hans torn, men även där, hade bockarna tagit ledigt. Det blir att åka upp nästa helg igen.
Publicerat Augusti 17, 201510 yr Författare En liten bild av resultatet. Hon verkade vara väldigt fin i pälsen, (tills jag ventilerade den)