Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ska det behöva va så!?

Featured Replies

Publicerat

Jaha då äre bara till å börja handladda!!

Inte ens största butiken norr om Dalälven har den ammo jag vill ha!!

Å nä det e inge jätteovanligt Swift scirocco i 7 mm Magnum

Kulan e lagom hård å funkar perfekt på långa håll

Å dessutom kostar asken 1224kr för 20 smällar.

Äre bara jag som använder 7 mm i Sverige?!

Publicerat

Nä. Men alla andra handladdar ;-)

Publicerat
  • Författare

Jo tanken har funnits där att börja ända sen jag skaffa bössan men livet har inte velat ge mig tid blev frisk efter en tids sjukdom då vände livet helt plötsligt å det blev familj å barn, så förut hade jag tid men ingen ork å idag har jag ork men ingen tid

Publicerat

Det går ju att dela upp handladdningen i små portioner om tid saknas:

Rengöring

Kalibrering

Hylspreparering

Tändhattsisättning

Krutdosering

Kulisättning

Du kan ju t.ex.tillsätta 6 halvtimmars tid under en vecka för att utföra ovanstående moment (beroende på hur många patroner du tänker tillverka förstås)

Raggarö

Publicerat

Jo tanken har funnits där att börja ända sen jag skaffa bössan men livet har inte velat ge mig tid blev frisk efter en tids sjukdom då vände livet helt plötsligt å det blev familj å barn, så förut hade jag tid men ingen ork å idag har jag ork men ingen tid

Och senare lär du även ha tid men ingen ork. Ålderdomen kryper väl på, antar jag?  :wink:

Publicerat
  • Författare

Jodå sonen e ett år så det e ju ba 17 år kvar då?!

Publicerat

Nej då. Istället för att gnälla om att han sover hela dagarna så ka du ladda istället. Bara 12 år kvar. ;)

Publicerat

Ska krossa din tanke bara en aning. Du är ganska ensam om man ser till den stora massan som jagar i val av kaliber o kula. Butiken kan väl ta hem ammo åt dig om så önskas från norma. Levtiden kan variera om man säger så! Om den nu finns i sortimentet? Ingen koll på de längre tyvärr.

För övrigt är priset så högt som de är för dom kan ta betalt. Handladda o va glad för de blir billigare o bättre :)

Publicerat

Jaha då äre bara till å börja handladda!!

Inte ens största butiken norr om Dalälven har den ammo jag vill ha!!

Å nä det e inge jätteovanligt Swift scirocco i 7 mm Magnum

Kulan e lagom hård å funkar perfekt på långa håll

Å dessutom kostar asken 1224kr för 20 smällar.

Äre bara jag som använder 7 mm i Sverige?!

Med handladdandet medföljer andra saker än bara att du sparar in pengar.

Du kommer att få helt andra kunskaper som är nyttiga.

Publicerat

Att du inte har tid håller inte.

Jag rengör kalibrerar och sätter tändhattar på 100 hylsor ena dagen-tar en timme,fyller krut och sätter kulor andra dagen-tar en timme=100 färdiga skott.

Ingen människa har så fullt schema att man inte hittar den tiden någon gång under ett helt år.

Pengar verkar inte vara problemet då du idag betalar 61:- smällen utan knussel,efter som du verkar vara van skytt och hantera längre håll så antar jag att det går en del skott genom loppet varje år,du kommer tjäna in handladdningsutrustningen inkl elektrisk krutvåg och hylstumlare på nolltid :yes:

/Mike

Publicerat
  • Författare

Jo men man skulle haft en kompis som kan lära en! Kommer vara nervöst som fn att trycka av första skotten!

Publicerat
  • Författare

Att du inte har tid håller inte.

Jag rengör kalibrerar och sätter tändhattar på 100 hylsor ena dagen-tar en timme,fyller krut och sätter kulor andra dagen-tar en timme=100 färdiga skott.

Ingen människa har så fullt schema att man inte hittar den tiden någon gång under ett helt år.

Pengar verkar inte vara problemet då du idag betalar 61:- smällen utan knussel,efter som du verkar vara van skytt och hantera längre håll så antar jag att det går en del skott genom loppet varje år,du kommer tjäna in handladdningsutrustningen inkl elektrisk krutvåg och hylstumlare på nolltid :yes:

/Mike

Jo men du kan det där, om jag som nybörjare så tar det garanterat mer än en timme att göra ovanstående!

Publicerat

Visserligen är det så,alla är vi barn i början oavsett syssla.

Menar du att det inte finns någon i jaktlaget,skjutbanan etc som inte handladdar i din bekantskapskrets?

Får du inte tag på dom skotten du vill ha och inte har tiden till handladdning så ser jag ingen annan råd än till ett kaliberbyte som är vanligt förekommande.

/Mike

Publicerat

Finns så pass mycket info tillgängligt via nätet/youtube så jag tror du ska kunna komma igång utan stöttning om du inte finner någon nära som kan hjälpa dej. Om inte annat så finns vi här på forumet  :thumbsup:

Publicerat

Hur lång tid tar det att åka och köpa ammunition? I praktiken alltså, inklusive skitprat, tittande osv. Jag laddar rätt många plugg på samma tid som jag hade fått lägga på att köra till Wildmark Ullared.

Publicerat
  • Författare

Det tar ungefär 25 min å handla ammunition för ingen vill snacka skitprat med en kvinna för det e det inte värt.

Vi håller för närvarande på å flytta så tid finns det inte så mycket just nu men till vintern kanske då blir det en egen womancave!!

Å ne vårt jaktlag består av äldre herrar och ingen jag känner laddar själv så det blir å lära sig själv

Å byta kaliber kan ni ju fetglömma det e ju som om man skulle byta gubbe bara för att han inte rakat sig

Publicerat

Då frågar man här så finns det garanterat nån i närheten som laddar