Publicerat Augusti 18, 201510 yr Hej allihopa! Jag har en Tikka m80 och ska sätta dit en Vortex Viper 3-9x40. Det snabbfästet som jag har är 5 mm för lågt, så kikarsiktet tar i siktbladet på öppna riktmedlen. På snabbfästet så går det skruva loss ringarna från skenan. Kan man höja upp ringarna med en distans? Är det vettigt att göra det? Och hur gör man isåfall? (Jag har letat runt efter snabbfäste i några butiker, men har än så länge inte hittat nåt alternativ som finns i lager). Tips, idéer, förslag?
Publicerat Augusti 18, 201510 yr Fråga 1) Går det inte att fälla siktbladet ? Fråga 2) Har du korrekt ögonavstånd och god kindkontakt ? Spelet kikarsikte/hinder brukar variera en del beroende på objektivets placering i längsled. Med frågorna avklarade.....Hur ser ditt nuvarande montage ut ? Går ringarna genom skenan via en styrtapp med skruvhål (och ser ut som mitt montage) så är det kört då styrtappen är 5 mm hög och det blir ingen styrning om man skulle lägga brickor under..... Kan detta vara något (2 höjder att välja på) : http://www.jaktbutiken.se/produkter/347.../2400/Universal%20Montage%201%20tum%20Hagel%20Kombivapen%2011mm Raggarö
Publicerat Augusti 18, 201510 yr Författare Fästet du länkade till försökte jag köpa, det var slut hos leverantören och kanske skulle komma in om nån månad (men det hade leverantören strulat med tidigare...)Jag skruvade loss ringarna, och det stämmer ju som du skriver. Gängan sitter i tapp på ringen, och tappen styrs ner i ett hål på skenan. När kikaren är på rätt ställe så tar den i siktbladet, även om siktbladet är nerfällt.
Publicerat Augusti 18, 201510 yr Författare Jag har letat runt på massa nätbutiker efter ett montage i rätt höjd (minst 18 mm bygghöjd), men det var svårt att hitta nåt...
Publicerat Augusti 18, 201510 yr en mm an man kanske höja med bricka, men inte mer byt ringar med lite mek kan man få dit andra ringar ex mak, blaser ev leupold qr med borr och gäng
Publicerat Augusti 18, 201510 yr En vild chansning: Kan man använda en Optilock-ring,vad är det för diameter på styrtappen och kan man använda skruven?: http://www.fritidvildmark.se/product.html/sako-optilock-ringar-1-medium?category_id=280 Det finns låga, medium och höga. Raggarö
Publicerat Augusti 18, 201510 yr Författare Jag vet inte om optilock ryms, men det hade varit fint. Hålet i min skena är ca 7,2 mm i diameter, och tappen på mina ringar ca 7 mm i diameter. Tappen är ca 3 mm lång.
Publicerat Augusti 19, 201510 yr Författare Provade lite snabbt att höja med en bricka, men det räcker inte till. Tappen får ingen kontakt med skenan, och då blir det ju bara skit av alltihop. Har hittat en skena för optliockringar, så nu ska jag leta upp ringar i rätt höjd och prova det.
Publicerat Augusti 24, 201510 yr Författare Nu börjar allt ordna sig! Optilockringarna monterade, passade fint. Det blev ett rätt så högt montage, men jag hade inte så mycket att välja på med den kikaren och kravet på att ha kvar fasta riktmedel. I helgen ska jag skjuta in bössan, då får vi se om jag lyckats sätta ihop allt ordentligt och skottfast... Tack för era idéer och förslag!