Publicerat Augusti 18, 201510 yr Detta är en populär post. Blev uppringd på jobbet vid 10 tiden av en som förvarnat om att de skulle jaga. De hade passat på bock och runt 5 så hade det kommit ut två grisar runt 60kg. Han skjuter på en och den snurrar runt och skriker. Sen far den in i en tätning och snurrar runt runt där också innan det blir tyst. Skytten var helt övertygad om att den dog där och satt kvar. Men när det var dags att lämna passet så fanns där ingen gris, bara ett kraftigt blodspår. De följde spåret i tron att den skulle ligga död. De hittade några köttbitar och emellanåt var det mycket blod. Men efter ett tag så klarar de inte av att följa det längre utan ringer mig. Efter vad de själva säger har de följt spåret 2km. (men det ska nog tas med en stor nypa salt) Eftersom funny är nysydd så får hon vänta i bilen och maja får chansen. Hon drar iväg direkt i linan när vi visar på henne. Men vi ser inget blod. Går ett par hundra meter bort till sjökanten. Kan ju va så att den friska grisen simmat över det smala sundet. Men vi går tillbaka och börjar om. Nu känns det bättre i linan och vi hittar direkt några droppar till i slyet med björk och bräken. Men maja är rätt usel på att spåra och svår att läsa så jag får ringa. Men så ser jag att hon har det igen och det rör sig bland ormbunkarna framför mig så jag släpper. (ca 75m från där vi börjat spåra) Maja stimmar förstås till det och springer förbi grisen som står på samma ställe. Så ger den sig iväg men eftersom vi gått ihop tre man så här jag inte laddat. Får på Maja på spåret och det går iväg tyst. Passerar två vägar och så blir det stopp efter lite över 2km. Vi kör dit och jag börjar gå på. Hör inte hunden förrän jag är 200m ifrån. Men hon låter rätt försiktig och har inte rätta trycket. Kommer på ett skotarspår och där väntar jag. Hör att hon inte har hundra koll på den i spenaten. Men så ser jag på pejlen tv att det är på väg. Och grisen dyker upp på 10m och vi får syn på varandra samtidigt. Ser att käken hänger och direkt den ser mig vinklar den mot mig. Men jag får iväg en smäll och då drar den rätt in i djungeln. Maja är knappt 50m efter och blir ståendes i granet 30m in så det är bara att hämta grisen. Var skönt att få stopp på den för det var rejält varmt för hunden. Var en riktigt ful träff i bakkant av underkäken. Maja är en usel spårhund jämfört med Lina och Funny och hon är helt klart lite väl försiktig. Men så länge hon når resultat så får hon väl hålla på.
Publicerat Augusti 18, 201510 yr Författare Ericsson var nog rätt trött för fotot håller inte ens låg Urban-kvalitet...