Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hängningstid Rötmånad

Featured Replies

Publicerat

Hej på er.

Jag har precis fått igång min viltkyl.

Jag har hängt in rådjuret som jag sköt i söndags.

Den fick hänga i viltsäck utanför kylen i ca. 12 timmar som vanligt innan jag hängde in den i kylen. 

Allt är hittlls frid och fröjd.

Men jag funderar lite kring dygnsgraderna nu under så kallade rötmånaden.

Den har nu nått ca. 53%

temperaturen i skåpet håller jämna 5,6 grader.

Jag tycker mig vara noga med hygienen vid hanteringen. Jag använder alltid handskar. men visst kommer det alltid lite hår på rena köttytor och man nuddar med handsklädda händer även utanför kroppen.

Jag torkar av avklädda köttytor med lite ättiksprit när jag är klar.

I övrigt hänger den med pälsen på.

Nu undrar jag om rådande årstid är något jag måste ta med i beräkningen.

Eller vågar jag låta mörningstimern nå sina 100% utan att vara orolig.

Givet att jag sticker in näsan då och då. Men jag ska inte påstå att jag är proffs på hur det ska lukta när det är färdigt.....

Kompressorn verkar kunna hålla luftfuktigheten på rätt nivå. Den drar upp mot 95% då och då men så fort kompressorn drar igång så lägger den sig på runt 60-70% max.

Vad tror ni?

OBS! Bilden är tagen dag två.

Med vänlig hälsning John

post-1121-0-42605000-1440053271_thumb.jp

Publicerat

Under premisserna som du beskriver existerar ingen rötmånad. Bakterietillväxten (som påstås vara högre under rötmånaden pga hög RL och hög värme) är kopplade till ett livsmedels olika processer med alla upphöjd risk innan det når matbordet AxBxC = D12  - typ. Men så länge du håller temp och luftfuktighet i skåpet och varit noga med hygienen så får du ingen snabbare bakterietillväxt än någon annan tid på året. Kör dina 40 dygnsgrader, får du lukt innan är det garanterat putsblod iaf.

Publicerat

Du kan följa MKJs slutsats. Kylning ger lägre temperatur och lägre relativ luftfuktighet, hängning till 40 dygnsgrader bör inte vara något problem givet att tidigare hantering skett under hygieniska förutsättningar. 

Publicerat
  • Författare

Tack för hjälpen!

Jag kör vidare och sticker in näsan då och då.

Siktar i alla fall på 40 dg.

Med vänlig hälsning John

Publicerat

Som sagt, väder och vind har ingen betydelse när man hänger kött i ventilerade kylar.

De flesta av mina bockar som är fällda på premiären har inte hängt alls när det har varit för varmt för jag tar hellre smällen när jag tinar köttet än att få kassera hela djuret, och det har jag åkt på två gånger och det var inte alls kul... :(

När jag hänger i viltkyl som du har så får det ofta hänga avsevärt längre än 40 dygnsgrader, beroende på hur mycket fett djuret har på kroppen och hur smaskigt jag vill ha det!

• 1 month later...
Publicerat

Får jag fråga varför herrn har hängt med skinnet på? Aldrig sätt förut.

Vi hänger allt vårat vilt i 100dygnsgrader året om och har gjort så i minst 20år. 

Publicerat

Jag hänger alltid mina rådjur med skinnet på eftersom de är så lätta att flå och så slipper man putsa torrytorna efteråt, och jag misstänker att ljahman har samma filosofi...

Publicerat
  • Författare

Det stämmer bra Wizard.

Plus att skinnet fungerar som ett bra skydd av slaktkroppen.

Man riskerar inte att "kladda ner" den innan man låter den hänga.

I detta fall så är det även för att fläkten i den här typen av skåp fläktar lite mer än ett vanligt kylskåp och kroppen skulle torka ut för mycket.

När vi slaktar älg och hjort mm och hänger i kylrummet så flår vi alltid innan. Där får inga kroppar med päls komma in.

Men småvilt som jag hänger hemma får alltid hänga med kläderna på.

//John

Publicerat

Annars kan man ta en liten gasolbrännare o bränna bort ev. hår med. :smile:

Bara en lagom låga så blir det fint. :thumbsup:

Publicerat

Hej John, får man kapa (rikta om tråden lite...)?

Jag har planer på att bygga en viltkyl och fick se bilden på din. Fantastiskt snygg!!!

Får man fråga vad du byggt den av. Vilka komponenter, vart du köpt dem, erfarenheter mm?

Tack,

/Farfar

Publicerat

Sorry, var lite snabb. Hittade den andra tråden och såg att det var en ölkyl du utgått från. Det räcker för mig.