Publicerat Augusti 20, 201510 yr Har fått ett delikat problem på halsen . Det är ett jakt lag som jag är med i som högst motvilligt tog med mig bara för att mina föräldrar har skogsgården som är en del i jaktlagets mark och dom var tvungna att ha med gårdens marker för att komma upp i areal så dom fick fälla vuxna älgar. Hade dock lite förhoppningar om att dom inte skulle förlänga avtalet vilket dom dock gjorde 2013 samt då tog med mig i jaktlaget väldigt motvilligt. Nu till det delikata problemet eller möjligheten. Det är nu den 20/8 och jakt arrendet är fortfarande inte betalt för iår och dom har avtal till 2018 jag vet att det har varit personer ute på våra marker under bockjakten då jag själv har varit med men fick veta igår av min far att dom inte har betalat för 2015 Kan man nu när betalningen uteblivit hävda att arrendeavtalet är förbrukat i och med att arrende avgiften uteblivit ? denna fråga har snurrat i mitt huvud hela dagen idag
Publicerat Augusti 20, 201510 yr Vad står det skrivet i avtalet? Förhoppningsvis är det reglerat vad som händer vid sen/utebliven betalning. Om inte, får ni uppmana dem att betala innan ni drar det vidare.
Publicerat Augusti 20, 201510 yr Är det så att din far vill säga upp jakträttsupplåtelsen från nuvarande? I ett avtalt bör det skrivas sista fakturerings samt sista inbetalningsdatum. Vad står det där är väl första frågan.
Publicerat Augusti 20, 201510 yr Svarade visst samtidigt som trumpetarn...din far ska ha en kopia av avtalet.
Publicerat Augusti 20, 201510 yr Låter som ni är väl "ägda". Varför gick ni med på att teckna ett nytt 3-årsavtal, det normala är löpande 1-års avtal med 6 månaders ömsesidig uppsägning? Skicka skriftlig uppsägning med omedelbar avflyttning till dem pga utebliven betalning. Jaktåret börjar 1/7. Ett jaktavtal är endast ett styrdokument som inte är värt ett skit om man inte kan visa ett kvitto som bevisar att man sompart följer avtalets innehåll beträffande erläggande av avgift.
Publicerat Augusti 20, 201510 yr Låter som ni är väl "ägda". Varför gick ni med på att teckna ett nytt 3-årsavtal, det normala är löpande 1-års avtal med 6 månaders ömsesidig uppsägning? Skicka skriftlig uppsägning med omedelbar avflyttning till dem pga utebliven betalning. Jaktåret börjar 1/7. Ett jaktavtal är endast ett styrdokument som inte är värt ett skit om man inte kan visa ett kvitto som bevisar att man sompart följer avtalets innehåll beträffande erläggande av avgift. Kan också ställa mig frågande till MKJs angående förlängningen, men kan inte riktigt säga att det normala är att ha 1-års kontrakt. Skulle faktiskt i en del fall faktiskt rekomendera rena motsatsen, nämligen att försöka ha längre perioder. Men men detta är absolut inget "jag har rätt du har fel" utan bara min synpunkt på det hela. Kan helt klart tycka att sista betaldatum för upplåtelsen av jakten ska betalas innan nästkommande jaktåret påbörjas. Men detta regleras vanligtvis i avtalet. Se över vad som är skrivet och återkom gärna.
Publicerat Augusti 20, 201510 yr Jo som jägare är man ju mån om långsiktighet, kanske ibland även som markägare. Men långa upplåtelser är också av ondo, jakträtten är värdefull och en ansenlig del av köpeskillingen om en fastighet säljs. Är fastigheten smittad av långa avtal påverkar det tveklöst köpeskillingen. Jakt är också kontroversiellt, jaktupplåtelser har inget besittningsskydd längre varför SJF och andra aktivt rekommenderar att teckna så långa avtal som möjligt för att binda upp jakten den vägen. Som brukare idag vill man ha rätten att bestämma själv över vilka som jagar och också till dels hur det jagas med större behov av skyddsjaktsinsatser. Tror en kortare avtalstid ger ett bättre komittment mellan parterna, håller dessutom jägarna mer på tå och mer lyhörda för markägarens önskemål. De fallen där markägare använder kortare avtal för att maxa avkastning/utpressa jägarna finns tyvärr också, men trots allt är det markägaren som äger jakträtten, inte jägarna. Arrenderar själv mycket jakt, har aldrig känt behovet av en längre avtalstid än 1 år och avtalsförhandling var 5e. Vill markägarna nåt annat så har jag misslyckats som jägare.
Publicerat Augusti 21, 201510 yr Författare Detta har nu skett Förfallodatum på jaktarrendet var 30/6 och detta har påtalats till dom men i och med att deras 3 års avtal nu går ut så kommer en påminnelse att gå ut till dom igen med ett sista datum och en kopia på avtalet att betalning skulle ske 30/6 annars upphör arrendet. Och om dom då hänvisar till att dom inte ville förlänga så kommer ju frågan upp varför dom har jagat på marken efter 30/6 ? sedan så har dom en överaskning att vänta denna såpan har gjort att en av min fars grannar har ledsnat på dem med dom kommer att förlora 80% av sin jaktmark till nästa år så dom går från stor älg till 5 dagars jakt på älgkalv, visste jaktlagen runt om detta så skulle dom öppna champange flaskan för dom är inte omtyckta. Den 1/7 2016 är det mer eller mindre klart att jag och några vänner tar över och anledningen till deras uppsägning är missskötsel samt att deras nuvarande avtal går ut 30/6 2016 Kan dock ej begripa varför dom satt sig i denna sits det är bra jaktmarker och arrendet är inte dyrt knappt 2400 per skalle för 394 hektar som hela området är på och det är ina äldre i laget utan en medelålder på runt 55 år som lever för jakten.
Publicerat Augusti 21, 201510 yr Tycker ni skall säga upp avtalet, uppsägning pga bristande betalning, skicka med mottagarbevis ie ett särskilt slags rek. Finns ingen anledning att vela, vara oklar eller göra något. Christian Skickat från min iPhone med Tapatalk
Publicerat Augusti 21, 201510 yr Jo som jägare är man ju mån om långsiktighet, kanske ibland även som markägare. Men långa upplåtelser är också av ondo, jakträtten är värdefull och en ansenlig del av köpeskillingen om en fastighet säljs. Är fastigheten smittad av långa avtal påverkar det tveklöst köpeskillingen. Jakt är också kontroversiellt, jaktupplåtelser har inget besittningsskydd längre varför SJF och andra aktivt rekommenderar att teckna så långa avtal som möjligt för att binda upp jakten den vägen. Som brukare idag vill man ha rätten att bestämma själv över vilka som jagar och också till dels hur det jagas med större behov av skyddsjaktsinsatser. Tror en kortare avtalstid ger ett bättre komittment mellan parterna, håller dessutom jägarna mer på tå och mer lyhörda för markägarens önskemål. De fallen där markägare använder kortare avtal för att maxa avkastning/utpressa jägarna finns tyvärr också, men trots allt är det markägaren som äger jakträtten, inte jägarna. Arrenderar själv mycket jakt, har aldrig känt behovet av en längre avtalstid än 1 år och avtalsförhandling var 5e. Vill markägarna nåt annat så har jag misslyckats som jägare. Som jägare vill jag ha lite mer långsiktighet i ett arrende. Mycket pga om jag ska lägga tid och pengar för att bygga torn, röja pass osv. Då är det bättre om jag vet att jag kan använda passet mer än ett år.... Men iof om markägaren håller med mtr för att bygga torn osv, så är det kanske inte hela världen att lägga tid och bränslepengar på att bygga/sköta om passen. Kan man bli utkastad nästa år pga det finns någon som bjuder mer för arrendet, då minskar lusten att göra marken "ombonad". Jag har tragglat på och byggt torn, röjt pass och huggit ved trots att vi bara har 1 års arrende. Men övriga i laget har inte brytt sig nämnvärt i att bygga/sköta pass de senaste åren. Efter några stormar så tror jag vi har 3 pass på marken som fortfarande står. Nu har även jag tröttnat och skiter i att sköta pass. Jag sitter ju inte ens i dom iom att jag går med hund. Tyvärr innebär detta att gubbarna sitter på ryggsäcken lite varstans och kan traska iväg några 100m från passet för att hitta någon tjärvedstubbe. Ibland sätter dom sig en bit från där passet är(tornet har stått), för att dom tyckter det är bättre 50 m längre bort... Och då blir det lite mer spännande att gå med hund för man vet inte exakt vart passarna finns.
Publicerat Augusti 21, 201510 yr Olika syn på arrenden. Vi har ett arrende som vi har på ett årskontrakt med 6 mån uppsägningtid åt båda hållen. Vi har tidigare haft 5 årskontrakt som sedan omvandlades till 3 årskontrakt och till sist 1 årskontrakt för 9-10 år sedan. Det är klart att det var en stor oro när vi gick in i ettårskontrakt. Markägaren vi har kontrakt med äger ganska mycket skog och har 5 områden i olika storlekar utarrenderade. Det finns tre områden som ligger runt 6-700 ha och vårat är ett av dom. (2 är mindre ca 2-300 ha). Vårat område har arrenderats av, låt oss säga ortsbefolkning genom alla åren ända sen 50-talet och markägandet har gått i familjen hela tiden, far-son-dotter etc. Vad vi upplevt är att dom övriga stora arrenden har bjudits ut för högre pris/ha än vårat. Detta kunde man koppla ihop lite med kontraktstiden då man sade upp kontrakten för övriga och ett högre pris/bud lades ut. För 10-talet år sedan när det gick över till ettårskontrakt blev det enklare att justera priserna. Detta gjorde att dom jaktlagen som arrenderat dom övriga 2 stora markerna, sade upp sina kontrakt. Nya arrendatorer kom in och med ett högt ha pris gjorde att de var tvungna att finansiera viss del av jakten. Detta är inte fel på något vis, men hux flux så bytte båda dom andra områden arrendatorer igen. Nu blev det arrendatorer som helt finansierar marken med sälj-jakt och det slog inte väl ut. Sönderskjuten viltstam gjorde att det inte var lätt att få betalande jägare i samma utsträckning, och dessan arrendatorer sade upp markerna igen. Det som nu hänt är att vår markägare börjar diskutera flerårskontrakt igen pga att det inte finns någon långsiktighet hos arrendatorerna. Vi följer ju så att säga samma kontraktsform som dom andra, men vi har ju en liten annan sits med vårt arrende. Det som är intressant är att våra markägare börjat tröttna på kortsiktigheten med att hitta nya arrendatorer just nu. Ha priset är högt så det är inte så enkelt för den stora bredden av jägare att gå in på ett sådant arrende, vilket är tråkigt. Vi har inte direkt varit oroliga för vårt 1 årskontrakt eftersom vi ger mycket positivt tillbaka till vår markägare, med skogsrapporter och viltrapporter, skyddsjakt mm. Därför kanske vi har ett bättre pris/ha än dom andra områdena men vi tackar inte nej till ett 3 årskontrakt heller om det blir så. Min jäkla utläggning blev kanske stor men vad jag vill komma fram till är att bygger man upp ett ömsesidigt förtroende så är det ju guld värt för båda parter i detta sammanhang. Sedan kan man ju se hur fel det också kan gå...........och markägaren äger ju jakträtten.
Publicerat Augusti 21, 201510 yr Håller helt med att skicka uppsägning med rek. Har man inte betalat innan första jaktdagen träder i kraft har man förverkat sitt arrende också - svårare än så är det inte. Skulle man mot förmodan ha skrivit något märkligt i kontraktet som förhindrar detta så får man ta det som lärdom och skriva nytt kontrakt inför nästa år, men jag skulle inte ha kvar det jaktlaget som inte betalar - den saken är solklar!
Publicerat Augusti 21, 201510 yr Olika syn på arrenden. Vi har ett arrende som vi har på ett årskontrakt med 6 mån uppsägningtid åt båda hållen. Vi har tidigare haft 5 årskontrakt som sedan omvandlades till 3 årskontrakt och till sist 1 årskontrakt för 9-10 år sedan. Det är klart att det var en stor oro när vi gick in i ettårskontrakt. Markägaren vi har kontrakt med äger ganska mycket skog och har 5 områden i olika storlekar utarrenderade. Det finns tre områden som ligger runt 6-700 ha och vårat är ett av dom. (2 är mindre ca 2-300 ha). Vårat område har arrenderats av, låt oss säga ortsbefolkning genom alla åren ända sen 50-talet och markägandet har gått i familjen hela tiden, far-son-dotter etc. Vad vi upplevt är att dom övriga stora arrenden har bjudits ut för högre pris/ha än vårat. Detta kunde man koppla ihop lite med kontraktstiden då man sade upp kontrakten för övriga och ett högre pris/bud lades ut. För 10-talet år sedan när det gick över till ettårskontrakt blev det enklare att justera priserna. Detta gjorde att dom jaktlagen som arrenderat dom övriga 2 stora markerna, sade upp sina kontrakt. Nya arrendatorer kom in och med ett högt ha pris gjorde att de var tvungna att finansiera viss del av jakten. Detta är inte fel på något vis, men hux flux så bytte båda dom andra områden arrendatorer igen. Nu blev det arrendatorer som helt finansierar marken med sälj-jakt och det slog inte väl ut. Sönderskjuten viltstam gjorde att det inte var lätt att få betalande jägare i samma utsträckning, och dessan arrendatorer sade upp markerna igen. Det som nu hänt är att vår markägare börjar diskutera flerårskontrakt igen pga att det inte finns någon långsiktighet hos arrendatorerna. Vi följer ju så att säga samma kontraktsform som dom andra, men vi har ju en liten annan sits med vårt arrende. Det som är intressant är att våra markägare börjat tröttna på kortsiktigheten med att hitta nya arrendatorer just nu. Ha priset är högt så det är inte så enkelt för den stora bredden av jägare att gå in på ett sådant arrende, vilket är tråkigt. Vi har inte direkt varit oroliga för vårt 1 årskontrakt eftersom vi ger mycket positivt tillbaka till vår markägare, med skogsrapporter och viltrapporter, skyddsjakt mm. Därför kanske vi har ett bättre pris/ha än dom andra områdena men vi tackar inte nej till ett 3 årskontrakt heller om det blir så. Min jäkla utläggning blev kanske stor men vad jag vill komma fram till är att bygger man upp ett ömsesidigt förtroende så är det ju guld värt för båda parter i detta sammanhang. Sedan kan man ju se hur fel det också kan gå...........och markägaren äger ju jakträtten. Vår klubb har jagat på samma mark sedan -70 talet. De första typ 30 åren så var vi garanterade på marken. Sen föll det ner på ett års kontrakt. Och som jag ser det.... Fler som faller av pga arrendepriser och betydligt sämre engagemang för viltvård och säkerhet(med fasta torn osv).......