Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Toppjaktsutrustning

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Snart är det dags för toppjakt.

Jag undrar om ni har någon smart lösning på vart geväret ska förvaras under tiden man åker skidor?

Har sett en ryggsäck som verkar väldrigt fin, http://web.telia.com/~u91031150/Kuhdar/Bilder/2.jpg.

Dock vart jag väldigt förskräkt av priset. 1750:- tycker jag låter väldigt mycket. Så har ni någon smart lösning (hemmagjort, köpt)

på ryggsäcken som bössan kan förvaras på så berätta gärna. Bilder vore overderligt :)

Mvh//Jonas

Publicerat

Har inga tips om sådana konstruktioner. Men att ta din vanliga ryggsäck och bössan på framsidan, funkar utmärkt.

MVH T.S

Publicerat

Här har du ett ex på hur man kan fästa den på en vanlig ryggsäck, antar att fantasin endast sätter stopp för HUR du fäster den, men jag håller med T.S - att ha bössan på bröstet funkar bra det med.....

Har tyvärr ingen bättre bild än denna.....

Mvh/Erik

post-459-1163147159_thumb.jpg

Publicerat

I det militära hängde vi alltid bössan över bröstet. Det funkade bra.

Publicerat

Skaffa samma vapenrem som skidskyttarna och sätt sedan ryggsäcken över bössan.

Publicerat
  • Författare

Vill hällst ha bössan på ryggen.

Tanken med ryggsäcken är att man ska lätt ska kunna ta av bössan utan att behöva ta av ryggsäcken.

Inga sidorrörelser får heller förekomma, det upptäckte jag när jag stod mitt på en väg öga mot öga med en orrtupp, som sen

flög när jag försökte ta av ryggsäken  :-

Publicerat

du kanske ska pröva min variant med skidskyttesele och axelväska.

Publicerat

Så här kör jag .funkar svinbra.

post-939-1163187035_thumb.jpg

post-13-1163187035_thumb.jpg

post-13-1163187036_thumb.jpg

post-13-1163187037_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Sånna lösningar är jag ute efter!

Är den hemmagjord?

Publicerat

Det är en gammal militärrygga med stålram (rör) som

jag har fått ombyggd.

Bössan sitter som gjuten och är lätt få fram utan att

ta sig ryggsäcken.

Publicerat

Här kommer mitt bidrag:

Jag lät (läs: tvingade) min far att bygga en trämes och "övertalade" därefter min mor att sy avlånga påsar som jag fäste på var sin sida av mesen. Remmar och midjebälte har jag tagit från en avlagd gammal ryggsäck.

Lösningen fungerar perfekt! Jag tar aldrig loss bössan när jag skall skjuta utan "bäddar ner" alltihopa i snön --> kanonstöd!

I fickorna får jag plats med termos, några mackor, extra vantar och mössa samt lite annat smått och gott som man alltid lyckas plocka på sig. När jag väl lyckats fälla någon tupp så fäster jag även den/dem i mesen och det gör hemresan mycket mera angenäm än när jag tidigare använde mig av andra lösningar och tro mig - jag har provat det mesta i ryggsäck- och midjeväskväg.

post-1115-1163194694_thumb.jpg

Publicerat

Kul att ni skickar bilder på era lösningar, så gott som omöjligt att förstå annars.

Att ha bössan på framsidan är väldigt bra i det avseendet att det är väldigt smidigt om du ska plocka fram bössan utan att göra drastiska rörelser samt att bössan ligger bra skyddad, så att den inte fastnar i kvistar osv. Det negativa är väl att man kan bli lite trött i nacken efter ett tag, men vänjer sig nog, och då har jag bärt en bössa på 4-4,5 kg.