Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ljuddämpare till 308!

Featured Replies

Publicerat

Jag har tidigare använt dämpare på 222:an och tycker att dämpningen gör det värt besväret att konka på extra vikten..

I förrgår så sköt jag en andra bock för säsongen och det med 308:an, grannhusens invånare har mangrant påpekat att det small som fan och underkläder behövde kontrolleras..

Vad anser ni som har samma kombo är det halvdan dämpning eller är min dämp på dekis??

Själv använder jag en atec maxim.

Publicerat

A-tec Maxim är ju en av de bättre 'standarddämparna'. Folk som klagar på smäll med en 308 win ur en sådan...har nog dåliga referensramar vg oljud från skottlossning. Vill du ha bättre dämpning måste du gå på en riktig termos. Typ Stalon med vakjaktsfront. V-Mac V-16. Jaki Sniper. Hausken har väl också nån riktig grovis (mod Whisper med frontförlängare). O.dyl högvolymdämpare.

Publicerat

Hur kan man klaga på oljud från en sådan. Att de ens hörde det.

Publicerat
  • Författare

Mja!

husen ligger inom 100 och 200m och jag förstår om de hörde det med besked!

Att folk omkring reagerar på skott har jag varit med om tidigare så ljuddämpare har blivit intressant, här gjorde den inte stor skillnad.

Jag kommer absolut inte gradera upp dämparen till något större , jag är bara lite besviken på resultatet i den befintliga.

Kan ju tänkas bero på att den sprängde tystnaden i en annars ganska fridfull kväll.

Det kostade mig en rådjurs sadel och 400g ytterfile för att ge lite goodwill love till de lättstörda  :happy:

Publicerat

Kör mynningsbroms nästa gång! Sen lär dem uppskatta dämpare!

S.

Publicerat

Den klatschiga bogknallen från kulan på en klass-1 bössa blir du ju aldrig av med. Helt rätt med lite 'smörning' med köttbitar...'way to go' tror jag :-)

Publicerat

Ingen dämpare i världen tar bort bogknallen från en icke-subsonisk kula, så är det bara, men det skyddar skyttens öron - och här varierar de olika fabrikaten. (jo det påverkar den upplevda knallen en aning för de som står en bit bort men tyst kan det aldrig bli...)

Edit: Dr Knall hann före mig...

Publicerat
  • Författare

Det är just det, bogknallen vet jag sedan 222:an att den finns kvar men detta låter mer som ett odämpat studsarskott i mina öron.

Publicerat

Dämparen kanske är full i skit? Hur många skott har gått igenom den?

Publicerat
  • Författare

Vet ej!

Jag ska demontera den och se men jag har ingen anledning att tro att den är slut.

Publicerat

Själv kör jag en del .308 subsonisk (Lapua) för lite mindre vilt - tysta men knappast James Bond-tysta om ni förstår vad jag menar! ;-)

Publicerat

Minns bockjakten för 4 år sedan. Jagade då med en T3 varmint med LRD broms. 80m bakom ligger det hus. När en räv visa nosen på åkern framför mig 0330 så skramla de till och när bocken visa sig 0415 skramla de till igen sen var de tänt i alla kåkar :sweat:

Samtliga grannar kom och hade invändnigar :biggrin: Mamma stod med mössan i handen. Morgonen efter vänta jag till 0430 :thumbsup: Sen har jag aldrig mer hört något :tongue:

S.

Publicerat

Fråga måste man inte ha hörselkåpor för hörseln, även med dämpare på geväret,,?

Publicerat

Bara om du är rädd om hörseln.

Publicerat

Dum fråga, men varför inte använda 222. an med dämp när du skjuter nära hus?

Publicerat

Just det jag funderade på varför en dämpare om man måste använda hörselskydd ?

Publicerat
  • Författare

Dum fråga, men varför inte använda 222. an med dämp när du skjuter nära hus?

308:an var ny och iblodad  :blush: 

Jag kommer använda 222:an där i fortsättningen.

Samma äng som jag brukar ha koja och åtel på så grannarna får sin beskärda del av nattaskott..

Publicerat
  • Författare

Jag använder dämparna mot rekyl och oväsen bla för att slippa kåpor.

Men det är inte något fullgott skydd för hörseln.