Publicerat November 10, 200619 yr Har en jaktkamrat som har haft lite otur med skyttet på nattvaken efter gris på sistone. Karln är normalt en medel+ skytt som jagat i 40 år även om grisjakt med stor vakkikare är lite nytt för honom. Flera rent otroliga missar/skadeskjutningar har skett på grisar nu och jag försöker hitta anledningen. Han investerade i ett Harris benstöd till sin Husqvarna 8x57 i år. Problemet är att fästet till remmen är fadtlödd i pipan och där han således satt sitt benstöd. Har flera gånger påpekat att detta kanske inte är optimalt med tanke på pipsvängningar o dylikt. Tycker att hans inskutningar generellt varit lite fladdriga i dom fallen jag varit med. Han skyller på kikaren jag har sålt till honom men det är nog nonsens då den var i princip ny och av hög kvalite, (Swarovski) detsamma gäller fästena som också följde med. Jag sa nu åt honom att ta av stödbenen och skjuta in igen. Vad tror ni om att montera benstöd direkt på pipan? Mvh
Publicerat November 10, 200619 yr Att montera benstöd på pipan är att be om problem Det är omöjligt att lägga samma tryck på pipan med benstödet skott efter skott! resultat är bom eller skadeskjutning under jakt. Köp ett rembygel fäste åt karln och montera det där det hör hemma, dvs under förstocken, kan garantera att skyttet blir bättre efter det...
Publicerat November 11, 200619 yr Författare Vi har gnuggat lite nu på morgonen i regnet utan benstöd och det blev bättre men inte bra 60-70mm över 3 skott på 80 meter. Gamla Husqvarner med 10x ska göra det bättre än så. :- MVH
Publicerat November 11, 200619 yr Författare aj då det var inte bra dags för grovrengöring kanske. Ja eller skrotning....men du vet affektionsvärdet på pappas gamla bössa från 1951 etc.etc. :
Publicerat November 11, 200619 yr Kanske dax för en tripp till smeden? en okröning kan vara på sin plats kanske, eller en kortning av pipan några cm, kan göra underverk.... skjuter den lika illa med alla ammo som ni matar den med? handladdar ni? om inte, kan vara ett sätt att hitta bättre precision.
Publicerat November 11, 200619 yr Vad tror ni om att montera benstöd direkt på pipan? Att det är en otroligt dålig idé och förmodligen grunden till alla bekymmer med precisionen. Fäst en ny reminfästning i kolven montera stödet där. Överväg en plastbäddning om precisionen inte infinner sig vid skytte utan stödet. MVH Christian Har en jaktkamrat som har haft lite otur med skyttet på nattvaken efter gris på sistone. Karln är normalt en medel+ skytt som jagat i 40 år även om grisjakt med stor vakkikare är lite nytt för honom.Flera rent otroliga missar/skadeskjutningar har skett på grisar nu och jag försöker hitta anledningen. Han investerade i ett Harris benstöd till sin Husqvarna 8x57 i år. Problemet är att fästet till remmen är fadtlödd i pipan och där han således satt sitt benstöd. Har flera gånger påpekat att detta kanske inte är optimalt med tanke på pipsvängningar o dylikt. Tycker att hans inskutningar generellt varit lite fladdriga i dom fallen jag varit med. Han skyller på kikaren jag har sålt till honom men det är nog nonsens då den var i princip ny och av hög kvalite, (Swarovski) detsamma gäller fästena som också följde med. Jag sa nu åt honom att ta av stödbenen och skjuta in igen. Vad tror ni om att montera benstöd direkt på pipan? Mvh