Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Säsongens första andjakt och ena labben bryter svansen!?! WTF?

Featured Replies

Publicerat

Det är iofs inte konstaterat men hustrun som har klämt på svansen på lilla tiken beskriver ett solklart brott. Jag var tvärsäker på watertali men den borde ha tagit sig vid detta laget, hände i lördags. Och det är så jävla typiskt, våra två äldre herrar räcker inte riktigt till så Fifi behövs verkligen. Men nu lär det bli sjukskrivning för lilla fröken. Så surt, vi behöver henne och hon älskar det.. trist  :sad:

Någon som varit med om detta? Min gissning är att det blir smärtstillande/antiinflamatoriskt och inget mer. Röntgen men that´s it?

Publicerat

Vår Vorsthe bröt alltid svansen, ie varje jaktsäsong, antingen i början eller när det var som mest intensivt, 

iom att det inte går att behandla särskilt mycket, som du skriver antiinflammatoriskt och med viss smärtlindring, de skall känna av det lite för att inte hela tiden slå upp brottet, så tillät vi faktiskt hunden att jaga när han ville och inte verkade ha för ont. 

Även om frågan om amputering togs upp ett par gånger så blev det aldrig av, kanske tur det. 

Tråkigt det som skett, frågan är om man trots allt inte kan nyttja henne till något, det är inte som att läkningen kommer att gå så mycket snabbare om hon blir hemma istället, stressad och far rundor, antar jag. 

/Christian

Publicerat

Det är iofs inte konstaterat men hustrun som har klämt på svansen på lilla tiken beskriver ett solklart brott. Jag var tvärsäker på watertali men den borde ha tagit sig vid detta laget, hände i lördags. Och det är så jävla typiskt, våra två äldre herrar räcker inte riktigt till så Fifi behövs verkligen. Men nu lär det bli sjukskrivning för lilla fröken. Så surt, vi behöver henne och hon älskar det.. trist :sad:

Någon som varit med om detta? Min gissning är att det blir smärtstillande/antiinflamatoriskt och inget mer. Röntgen men that´s it?

Det bror ju en del på var brottet sitter, nära roten eller långt ut?
Publicerat
  • Författare

1,5 dm fr svanroten?

Christian.. rände ni till veterinär med eran jycke? Jag är lite inne på att det faktiskt inte behövs utan det räcker med smärtlindring och lite stillhet. Hon är ganska cool hemma så jag tror det kommer att fungera med stillhet, är hon ute och far så får svansen galet med stryk så det är nog jaktförbud som gäller ett tag.

Publicerat

Nja vi hade ofta häst veterinärer hemmavid pga hästarna, de sa stillsamt att vila var det som gällde.", smärtlindring kan vara kontraproduktivt iom att hunden använder svansen när den inte borde. Men detta var ju så klart vår hund och vår omsorg. Christian

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Publicerat

1,5 dm fr svanroten?

Christian.. rände ni till veterinär med eran jycke? Jag är lite inne på att det faktiskt inte behövs utan det räcker med smärtlindring och lite stillhet. Hon är ganska cool hemma så jag tror det kommer att fungera med stillhet, är hon ute och far så får svansen galet med stryk så det är nog jaktförbud som gäller ett tag.

Är det " pointerstuk" på Jaktlabben ?   deras svansar brukar inte vara vidare stabila ..

/ P

Publicerat
  • Författare

Pointerstuk? Nej.. hon är en liten nätt labbetik, inte speciellt smal eller något.

Publicerat
  • Författare

Ok.. Christians vorsthte fick självläka, kontakten med distriktsveterinärerna här via telefon gissade på självläkning med antiinflamatoriska tabletter som stöd. Nu är hustrun hos Vet som säger amputation.. Min känsla är att man nog ska testa en annan veterinär och höra..

Publicerat

Vilka spridda skurar av råd, nåväl ett ytterligare Vet besök för konsultation förefaller rejält motiverat.

Jag vet att far en gång föreslog amputation för vår vet, som då enbart skakade på huvudet.

Nyfiken på var detta landar. Christian

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Publicerat

hör du med en veterinär till. man kan med lite "känsla" stödbandagera svansen. men det är inte helt lätt.

att ta av svansen är inte helt riskfritt det heller, det är en "förlängning" av ryggraden så nära roten på svansen rent infektionsmässigt.

/Kalle

Publicerat
  • Författare

Det är Ms hund och de hade resonerat ett tag och landat i att det var bäst att skära av. Detta för att spiksäkert fimpa ev framtida problem och brott pga svaghet. 10 dagar i stillhet efter måndag då den ska fimpas är vad som ordineras enl Vet. Jag vet inte ärligt talat, kände mej rätt skeptisk, men det som underlättade att jag köpte resonemanget var faktiskt Christians föräldrars vorsthe.. Må hända hade fraktur två-tre osv kunnat undvikas om man fimpat direkt? Men jag vet ärligt talat inte och nu har hustrun satt ned foten så då spelar det ingen roll längre  :tongue:

Tackar iaf för input i frågan!